Az év végére sajnos gyászba borul az autósvilág, elhunyt Kenichi Yamamoto, aki a Mazda Wankel motorjainak megalkotója volt. Ha a Mazdára gondolok, akkor számomra mindig is a legendás forgódugattyús motorral szerelt sportautók jutnak az eszembe, főként a legendás RX-7 és a korábbi modellek.
A forgódugattyús Mazda motorok atyja
Kenichi Yamamoto 1922-ben született Hirosimában, mérnöki diplomáját a Tokyo Imperial University intézményben szerezte meg 1944-ben. Az egyetemi tanulmányai után visszatért szülővárosába, amelyet az atomtámadás szinte teljesen elpusztított. Hogy segíteni tudja a családját és hogy saját életét is felépítse, ezért elkezdett dolgozni a helyi teherautógyárban, ahol éppen a termelés újraindításán fáradoztak. Itt kezdetben gyári munkás volt, de két év alatt sikerült felküzdenie magát a vezetőségbe. Egy új projekt vezetője lett, amelyben egy kis háromkerekű Mazda teherautó motorját kellett kifejlesztenie.
Mérnökök tucatjával dolgozott együtt az új motoron
A következő években már a Mazda egyik mérnöki csapatát vezette, akik egy új forgódugattyús motorcsalád kifejlesztésén fáradoztak. Az 1964-es Tokiói Autószalon nagy esemény volt a japán autómárka számára, itt mutatták be ugyanis a Cosmo Sport első prototípusát, amelybe már az új kétrotoros Wankel motort építették. Yamamoto az autóval sikeresen meggyőzte a japán Kereskedelmi és Ipari Minisztériumot (MITI), hogy a Mazda a szigetország egy nagyon fontos gyártója, ezért a jövőbeli létezése is fontos. Akkoriban még a MITI döntötte el, hogy ki mit és hogyan gyárthat, volt olyan időszak is, amikor soknak találták az autógyárak számát és összevonásokat terveztek. A tehetséges mérnök sikeresen ki tudta lobbizni, hogy támogassák a céget, így három évvel a bemutatója után már gyártásba is került az első Wankel motoros Mazda.
Cosmo Sport
Ez volt a Mazda első Wankel motoros sportautója, amelyet még 1963-ban kezdtek el fejleszteni. Az első prototípusban a 8A kódjelű kísérleti motort alkalmazták, majd a Tokyo Motor Shown bemutatott példányban ennek a továbbfejlesztett változata került 10A jelzéssel. A kis sportkupéból először 1965-ben készítettek 80 tesztpéldányt, amelyből húszat a cég tesztelési részlege használt, a többit a márkakereskedők tesztelhették egy éven keresztül. A széria gyártása 1967 májusában indult be és 1972-ig két szériát élt meg a típus. Az első az L10A volt, amelyet ’68 júliusáig gyártottak, ennek az export verzióját nevezték 110S-nek, amely a 982 köbcentis dupla forgódugattyús motor teljesítményére utal. A Mazda új motorját négytorkú Hitachi karburátor etette, és a kis kupé a 110 lóerővel akár 185 km/h-ig volt képes száguldani. Az első szériából 343 példány készült.
A második széria a L10B volt, amelyben a motor teljesítményét 130 lóerőre növelték. Ezen felül már ötfokozatú váltóművet és rásegítős fékrendszert kapott az autó, valamint 38,1 centivel megnövelték a tengelytávot is. Ebből a változatból 833 példány készült 1972-ig, az észak-amerikai piacra csupán hat példányt exportáltak, így ott extrém ritkának mondható az autó. Miért is nevezték Cosmo-nak az új sportautót? Az akkori politikai és kulturális közegben ezzel utaltak az egyre jobban kibontakozó űrversenyre, a Wankel motor alkalmazásával pedig az előremutató gondolkodásukat és a jövőre fókuszáló technológiai fejlesztéseiket kívánták fókuszba helyezni.
Az egyik legismertebb Wankel motoros Mazda, az RX-7
A ’90-es évek végéig a forgódugattyús motorok voltak a meghatározói a Mazda sportautóinak, legutóbb az RX-8 típusban alkalmazták, azóta versenyautókba építik, de a cég ígérete szerint újra visszatér szériaautókban is. A legnagyobb hírnevet talán az RX-7 szerezte, amely szerintem máig a márka legjobb autója.
A 787B máig az egyetlen Wankel motoros versenyautó, amely Le Mans győztes
A japán márka a felvirágozását köszönheti Yamamoto munkásságának, aki a ’70-es években már a gyár kutatás és fejlesztés részlegét vezette. 1985-ben vált a Mazda elnökévé, és az ő vezetése alatt érte el a márka a legnagyobb sportsikerét, 1991-ben Wankel motoros versenyautó győzött a híres Le Mans-i 24 órás futamon, ezzel a Mazda sporttörténelmet írt. Egy évvel később Kenichi Yamamoto nyugdíjba ment, mától pedig az égi utakon autózik, talán egy Cosmo Sport volánja mögött.
Kenichi Yamamoto 95 éves volt