Úgy tündökölnek, mint egy üstökös a éjfekete égbolton, gyönyörűek és csinosak, igen ők az olasz nők, akik után mindenhol megfordulnak a világban. Az öltözködésük kifogástalan, a farmert ugyanolyan jó ízléssel kombinálják a vörös magassarkúval, mint ahogyan viselik a szűk kis fekete ruhákat, sugárzik róluk az elegancia és a nagybetűs olasz stílus. Claudia Cardinale, Gina Lollobrigida, Sophia Loren, vagy éppen Monica Belucci, hogy a különféle korszakok olasz díváit említsem, akik mindig a legjobb formájukat hozták. De Olaszország nem csak a csinos nőkről híres, hanem a különleges sportautóiról és a dögös gran turismokról is. Ezek az autókülönlegességek az utak négykerekű dívái, amelyek után a férfiak ugyanúgy megfordulnak, mint a csinos olasz nők után. Egy ilyen szívdöglesztő díva a Lamborghini Espada is, amely bár éppen 50 éves, de még mindig sokan megnézik.
Öntött magnézium Campagnolo felniken gurult ki a gyárból
Amikor 55 évvel ezelőtt Feruccio Lamborghini megalapította a nevét viselő sportautógyárat, akkor elhatározta, hogy erős, kényelmes és megbízható autókat fog készíteni, Kezdetben inkább a sportos kupék, mint a 350 GT, vagy a 400 GT, illetve az Islero alkotta a modellpalettát. Azonban 1968-ban a kínálat kibővült és a Sant’ Agataban működő kis manufaktúra elindította az Espada gyártását, amely az első igazi és máig az egyetlen gran turismo volt a kínálatban tíz hosszú éven keresztül. A csodálatos négyüléses túrakupét a nagy Lamborghini varázsló, Marcello Gandini tervezte a Bertone stúdiónál. Gandinit az Espada megalkotásában két korábbi műve, a Lamborghini Marzal koncepcióautó és a Jaguar Pirana ihlette, amelyet egy évvel korábban mutattak be a Londoni Autószalonon. Az akkori Pirana koncepcióautó még a 4,2 literes Jaguar E-type alapjaira épült, azonban a britek soha nem vitték szériagyártásba. Egy évvel később a Genfi Autószalonon láthatta a nagyközönség ismételten a formás kupét, azonban már a Lamborghini standján, ráadásul szériaváltozatban.
A Jaguar Pirana és a Lamborghini Marzal koncepcióautók ihlették
A hosszú orr a legendás V12-es Bizzarini-féle motort rejti, amelynek teljesítménye szériától függően 325 és 350 lóerő között változik. Ez bőven elegendő a kellemes autózáshoz, de azért senki ne várja tőle azt, hogy olyan dinamikusan lehet vele haladni, mint a Miuraval, hiszen az Espada bő 1 600 kg-ot nyom üresen, amely több mint 300 kilóval haladja meg a neves sportautót. Az autó hátsó része is jellegzetesen „Gandinis”, a mester ügyesen bánt a vonalakkal, úgy alkotta meg az Espada kupé formáját, hogy a tetővonal szinte alig lejt, helyette a hátsó oldalsó üvegeknél kanyarította felfelé a karosszéria vonalait. Az optikai hatás nagyszerű, miközben a hátul utazóknak is maradt elegendő fej és lábtér, nem úgy, mint a legtöbb kupéban.
Az Espada név eredete
A Lamborghini autók elnevezése főként a spanyol bikaviadalokkal és a torreádorokkal hozható összefüggésbe. Nincs ez másként az Espada esetében sem, amelynek a neve tőrt vagy kardot jelent spanyolul. Ezt a torreádorok használják a bikaviadalok során (corrida de toros), amely által megölik a bikát a harc végén. Ez a tőr az autó logójában is megjelenik.
Egy igazi olasz díva
Lamborghini Faena
1978-ban mutatta be a Lamborghini az olasz karosszériaépítő stúdió, a Frua által tervezett Faena koncepcióautót az 57. Torinói Autószalonon. Pietro Frua egy ’74-es második szériás modell alapjaira építette fel mindössze nyolc hónap alatt a világ első négyajtós Lamborghinijét. Az eredeti alvázat 17,8 cm-rel megnyújtották, és felszerelték plusz két ajtóval, ma már erre azt mondanánk, hogy egy Shooting Brake változatot alkottak, ami nagyon impresszív autó lett.
Az első fényszórókat a karosszériába rejtették és bukólámpássá alakították, amelynek köszönhetően még laposabbnak és hatalmasabbnak tűnik az autó orr része. Az évek során előkerült egy skicc a Gandini által elképzelt négyajtós Espadaról is, ez azonban sosem épült meg. A Faena máig az egyetlen négyajtós Lamborghini sportautó, amely rendszámot kapott.
Pár évvel ezelőtt ellátogattunk a Lamborghinik szülőföldjére, ahol az Espadat is megcsodáltuk
>>> Látogatás a Lamborghininél <<<
Az Espadaból tíz év alatt három széria is készült, az elsőt 1970-ig készítették, ennek a jellegzetessége a nyolcszögletű keretekbe foglalt műszeregység, amelyet a Marzal koncepcióautó műszerfala ihletett. Ebből az első szériából mindösszesen 186 darab készült alig két év leforgása alatt. 1970-ben a Brüsszeli Autószalonon mutatták be a második felvonást, ez kívülről csupán annyiban változott, hogy a hátsó függőleges üvegfalról levették a rácsozást. A beltérben azonban szinte teljesen kicserélték a műszerfalat és a kormányt is. A kör alakú órákat egy szögletes dobozba csoportosították, a középkonzol is átalakult, a rádiót kezelőpanelje szinte az első utas elé került. A V12-es motor szimfóniái már 350 lóerőt csaltak elő, ezért erősebb, ventilált Girling féktárcsákkal szerelték az autót, opcióként pedig már lehetett rendelni szervókormányt is. Ez volt egyébként a legkelendőbb széria, 575 példányt adtak el belőle.
Igazi túraautó, amelyben kényelmesen elfértek négyen és a csomagoknak is jutott hely
1972-ben jelent meg az utolsó széria, amely már kívülről is némileg jobban megkülönböztethető a korábbiaktól; a hűtőmaszk hatszögletű rácsozást kapott, a hátsó lámpákat pedig az Alfa Romeo 2000 típusról kölcsönözték a korábbi Fiat származék helyett. A beltérben ismételten kicserélték a műszerfalat és a középkonzolt, a műszereket és a kezelőszerveket sokkal inkább a sofőr köré szervezték, például a rádiót is jobban el lehetett érni a jobb egyből. 1974-től akár háromfokozatú Borg Warner automatikus váltóművel is meg lehetett rendelni az Espadat, ami mondjuk szerintem egyáltalán nem illik ehhez az autóhoz, ebből vélhetően nem is készült sok, ezek viszont a típus igazán ritka példányai közé tartoznak.
Három széria, három különböző műszerfal
1978-ig volt a Lamborghini kínálatában az Espada, és összesen 1 217 példányt készítettek belőle, ami Lamborghini mértékkel mérve soknak tűnhet, de mégis egy ritka túraautónak számít, hiszen akinek van egy ilyen olasz dívája, az vélhetően nem szívesen válik meg tőle. Ezt követően az olasz sportautómárka kínálatában az LM002 megjelenéséig nem volt négyüléses típus, ezt a szerepet ma már az Urus tölti be. Igaz, hogy a 2000-es évek végén bemutattak egy újabb négyüléses gran turismot, ez volt az Estoque, ez azonban csak koncepció maradt.
Az első két széria a hátsó lámpákat a Fiat 124 Coupé típusról kölcsönözte
Végezetül következzék egy videó a Lamborghini Espada főszereplésével. Idehaza a típus vélhetően sokaknak a Piedone, a zsaru című filmből lehet ismerős
Képek, infók: Lamborghini, carstyling.ru
Ikon. Amúgy 17 cm-rel, nem re nyújtották, azt elírtad
Szerintem ez egy eleg aranytan auto, sose tartottam szepnek.
Az meg szegyen, hogy a szoke csaj mellbimbojat a rendszer a gyereklélek rombolojanak tartja, 28 ev alatt nem tekintheto meg 🙁
Ezek a kocsik mind olyan laposak, hogy oldalt állva tetejükre lehet hugyozni.
Nem vagyok sportautó-mániás (v GT, v hasonló), de a Lamborghini Espada és a Jaguar E sztem a lexebb autók…
Doug nemrég csinált róla egy videót…
Förtelmes
@Zsíros Bödön: Maradj a Skoda fabiában, az való neked..:)
Régen még tudtak stílust adni az autóknak a formatervezők.Ma egyen kaptafára megy minden..
@enpera: Köszi, javítva. Igen, egy letűnt korszak ikonja.
@a nemzet fogatlan provokátora: Fogyasztói társadalom, fogyasztók uniformizálása és nevelése, nehéz ügy a mai autódesign, néha alkotnak jót, de mivel ma már nehezen viselik a gyártók a bukfenceket, ezért a merészebb formáktól is távol tartják magukat, persze van egy-két kivétel,.
Há ha nem vaút belölle dízel meg vonóhorgos akkó nem is köllött vóna.
Szia!
Emelem kalapom.
Egy kis színes hozzá:
https://www.google.hu/maps/place/2552+State+Route+2,+Mermaid+Beach+QLD+4218,+Ausztr%C3%A1lia/@-28.0397492,153.4330034,19z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x6b9104f6d5f9e1af:0xb080c2a01570c489!8m2!3d-28.0397504!4d153.4335506?hl=hu
Utcakép nézet, 2008-as időponttal és nézz be a busz mögé a szerelőműhely parkolójába.
:-)))
Ha már link, akkor a Totalcar cikk is ide illene a témában, mert az mestermű volt anno…
Üdv.
@Buncog: Hát a kombi, meg a SUV?
A zeggyik hasznoss, a másik meg menő!
Nem csodálom, ha van, aki rondának tartja, szerintem viszont gyönyörű kocsi az Espada. Nagyon egyedi, lapos, széles, sok üveggel, szép nagy motorral. Különösen fáj, hogy 10-15 éve még (klasszikus túraveterán-mércével) szinte utánahajították bárkinek, annyira nem volt értéke. Most meg már a földi halandó számára lehetetlen hozzájutni. (Értsd: nekem nem lesz ilyenem soha… Talán nem is baj, a fenntartásába úgyis belerokkannék.)