A Fiat 500 talán minden idők legikonikusabb városi kisautója, az olasz Dolce Vita szimbóluma, amely klasszikusként, és a mai modern újragondolásaként is egyaránt szívet melengető autó. Az új generáció immáron 11 éves pályafutása során a Fiat ügyesen meglovagolta a nosztalgiahullámot, a rendkívül népszerű aprócska járgányból már számtalan egyedi változatot készítettek, mint például a Diesel, a Gucci, a GQ, a Riva és a számtalan Abarth változatról nem is szólva. Most egy újabb egyedi változattal bővült a paletta, amely a híres Jolly, vagy ahogy az olaszok nevezték, a Spiaggina változat előtt tiszteleg.
A Jolly története 60 évvel ezelőtt kezdődött, de nem az 500-as, hanem az első farmotoros Fiat modell, a 600-as átalakításával. 1958-ban néhány példányt a Ghia stúdióhoz szállítottak, hogy azokat strandautóvá alakítsák át. Az olasz tervezőstúdiónál elhagyták róla az ajtókat, levették a tetőt és vesszőből font üléseket építettek a 600-as Jolly változatába. Az utasok fölé mindösszesen csak egy darab vásznat lehetett húzni tető gyanánt, amely megvédte őket a tűző nap sugaraitól és ezáltal elkerülhették a napszúrást.
Egyfajta mini luxusautónak számított a korabeli európai és észak-amerikai vásárlók körében, kétszer annyiba került, mint egy normál változat. 1958 és ’62 között 32 példányt a Los Angeleshez tartozó Catalina szigetén taxiként is használtak.
A Ghia azonban nem csak a 600-ast strandosította, készült ilyen változat később a Multiplából, valamint a Fiat 500-as típusból is, ráadásul annak Giardiniera, azaz a kombi karosszériaváltozatból is. Az 500-as Jolly volt talán a legaranyosabb változat akkoriban, az aprócska autót is megszabadították az ajtóktól és a tetejétől, illetve ez is fonott üléseket kapott. 1958-tól egészen 1966-ig készítette a Ghia a különféle Jolly változatokat, nagyjából 600-700 darab készülhetett belőlük, mára azonban ezeknek csupán csak a töredéke, kb. 100 autó maradt fenn.
A nosztalgia és a retro jegyében alkotta meg a Garage Italia, a Pininfarina és a Fiat közösen a legújabb 500-as koncepciót, amely a Fiat 500 Spiaggina nevet kapta. Az aprócska autó a ’60-as évek Jolly autóinak modernkori újragondolása, és egyben talán az eddigi leglátványosabb Nouva 500-as változat. A formatervet a Garage Italia álmodta meg, akik a strandautóhoz hűen leszedték a koncepció alapjait adó Fiat 500C tetejét, a műszaki alapok áttervezésében, különösen a bukócső és a tetőnélküliség miatti extra merevítéseket pedig a Pininfarina mérnökei működtek közre.
A nyári érzésre remekül rájátszik a koncepció Blue Sky és Pearl White színkombinációja is, amely a beltérben is visszaköszön. A hátsó ülésektől megszabadították az autót, ott egy kis tárolót alakítottak ki, illetve egy zuhanyzó is itt kapott helyet. A padlót tikfával burkolták, előre pedig egy jelképes méretű szélvédő került, amolyan speedsteres stílusban. Az első üléseket egy padra cserélték, amely szintén a ’60-as évek autóit idézi, ezt Foglizzo bőrrel vonták be, amely vízhatlan bevonatot is kapott, ugyanis semmiféle teteje sincs a Spiagginának. Az autó minden részlete önmagában véve is nagyon megkapó, de mind közül talán kiemelendő a retro stílusú könnyűfém felnik, amelyek remélhetőleg a jövőben a szériaváltozatokon is visszaköszönnek majd, akár utólag megvásárolható extraként is.
A Fiat 500 Spiaggina azonban a Garage Italia elgondolása alapján nem csak egy egyszerű, de nagyszerű koncepcióautó marad, hanem a jövőben az ügyfelek meg is rendelhetik tőlük, vélhetően borsos árat kérve minden példányért. Ugyanakkor a 60. évforduló apropóján a Fiat a normál 500-as változatból is készít egy limitált szériát, ez a „Spiaggina ’58” nevet kapja, amellyel utalnak a típus 1958-as bemutatására és stílszerűen csak 1 958 példányt fognak belőle készíteni, és csak kabrióként lesz megvásárolható.
Kizárólag Volare Blue színben fog pompázni a születésnapi modell, amelyhez fehér vászontetőt társítanak, illetve ez a fehér és kék szín a beltérben is visszaköszön az öveken, valamint a műszerfalon is. Kívülről némi krómdíszítés, egyedi 16 colos felnik, valamint a klasszikus korszakot idéző régi Fiat embléma különbözteti meg ezt a verziót a hétköznapibb 500-asoktól. Az autó orrában az 1,2 literes 69 lóerős benzinmotor kerül, a középkonzolon a Uconnect 7 colos érintőkijelző trónol, amelyen keresztül az infotainment rendszer és a Tom Tom navigáció is vezérelhető.
Képek, háttérinfók: Fiat