Reggeli rozsda: az első Shelby GT500 prototípus

Elhagyatott, porosodó, rozsdás Ford Mustangra lelni talán nem tűnik már akkora nagy felhajtásnak, főleg nem az USA-ban, ahol szinte minden második pajtára jut legalább egy. Más a helyzet azonban, ha történetesen egy olyan példányról van szó, amelyből csupán csak egyetlen egy készült, és azt is évtizedeken keresztül elveszettnek hitték, azonban az idén tavasszal előkerült. Hogy tovább fűszerezzük a történetet, a cikkünkben szereplő rozsdás és erősen hiányos pony car nem más, mint amelyet Carroll Shelby és csapata használt a legendás GT500 kifejlesztéséhez.

1534538477379.jpg

A teljes nevén Shelby GT500 EXP prototípust anno “Little Red” becenévvel illették, az 1967-es típust a Ford kölcsönözte Shelbynek, hogy a különféle tuning fejlesztéseket ebben és egy másik példányban teszteljék. A másik autó a “Green Hornet” nevet kapta, a karosszériája némileg eltért a “Little Red” kasznijától, azt a példányt 2013-ban egy árverésen 1,9 millió dollárért sikerült értékesíteni. Ez is jól mutatja, hogy a piros prototípus sem egy értéktelen rozsdahalom. Másrészről a két autó különlegessége, hogy ezek az egyetlen GT500-as Mustangok, amelyek nem fastback, vagy kabrió kialakításúak.

1534538598808.jpg

A vad lovak leghíresebb nemesítője és kis csapata a két Mustangban az évek hosszú sorában számtalan karosszériaelemet, motort és váltót is kipróbált. A kis piros GT500-ast eredetileg egy 428 köbhüvelyk űrtartalmú feltöltős V8-as motorral szerelték, amelyhez háromfokozatú automatikus váltóművet társítottak, mára ezek már hiányzó részei a meggyötört kaszninak. A “Green Hornet” további különlegessége volt, hogy hátul független felfüggesztést alkalmaztak, és habár ez sosem került a széria változatba, de a prototípusban meghagyták. Érdekesség, hogy a Mustangok évtizedeken keresztül készültek merev hátsó híddal, és csak a jelenlegi generáció kapott független hátsó futóművet. 

1534538496039.jpg

A “Little Red” Shelby Mustangot a Ford legelőször az éves los angeles-i rendezvényén mutatta be a dealereknek, gyakorlatilag ez a modell inspirálta később a gyáriakat a California Special változat megalkotásában, de ez csak a designban hasonlított, teljesítményben elmaradt a GT500-tól. A teszteléseket követően Shelby visszaküldte mindkét autót a Fordhoz, hogy majd ott bezúzzák őket, ez akkoriban egy standard eljárás volt mindenféle prototípus és tesztautó esetében, azonban a két különleges Shelby valahogy mégis megmaradt az utókornak. A “Green Hornet” ’71-ben került árverésre, amelyet a Ford gyári dolgozóinak tartottak, ezt követően számtalanszor tulajdonost cserélt, míg egy nap a Barret-Jackson aukciós ház vezetőjének, Craig Jacksonnak a garázsában kötött ki, ahol aztán 15 évet töltött el. A piros autóról pedig mindenki azt hitte, hogy elveszett, de sokan úgy gondolták, hogy azt tényleg bezúzták. Jackson és egy klasszikus autókkal foglalkozó szakértő, Jason Billups azonban nem adták fel a reményt, hogy bebizonyítsák a másik autó is megvan. Alapos vizsgáltatokat folytattak le a “Green Hornet” kapcsán, majd rábukkantak egy listára, amelyen a Ford korabeli alvázszámai szerepeltek típusmegjelöléssel. Billups rájött arra, hogy akik eddig a “Little Red” után kutattak, azok mind a Shelby által használt alvázszámokat vették figyelembe, nem pedig az eredeti Ford VIN kódokat. Mivel náluk volt a lista, így már csak annyi teendőjük akadt, hogy a nyilvántartásokból lekérjék az adatokat, amelyek alapján eljutottak Texas északi részébe, ahol rábukkantak az elveszettnek hitt autóra.

1534538532028.jpg

Februárban vették fel a tulajdonossal a kapcsolatot, akinél az autó már bő húsz éve állt. Mint kiderült ezt a Mustangot anno szerencsére nem zúzták be, hanem a Ford egy vietnámi veteránnak adta el az autót, aki Littleton városában (Colorado) élt. A katona persze mit sem tudott arról, hogy az autóipar történelmének egyik ékes darabja került hozzá. Egy pár év használat után eladta egy Wyomingban élő embernek a járgányt, aki később Texasba költözött. Itt egy zárható konténerben tárolta az autót. Ezt tolvajok törték fel és meglovasították az autó néhány alkatrészét, feltehetően ekkor szedték ki belőle a komplett hajtásláncot is. Az eset után az unokaöccsének a házához, Weatherfordba szállíttatta az autót, amelyet az udvaron helyeztek el számos más öreg autó között. A legendás Shelby GT500 prototípus itt várta a napot bő 25 esztendőnyi viszontagság után, hogy egyszer újból rátaláljanak.

1534596887788.jpg

Jackson és Billups március 3-án keresték fel a tulajt és a helyszínt személyesen is, magukkal vitték a híres Mustang szakértőt, Kevin Martit is, aki legutóbb a Bullitt filmben használt egyik Mustangot is azonosította egy mexikói roncstelepen. Illetve velük volt még Al Rogers autós újságíró és Todd Hollar, aki szintén Mustang és Shelby specialista. Első pillantásra az autó nem tűnt többnek, mint egy roncs Mustang, amivel a kutya sem foglalkozna, azonban a hátsó oszlopon ott virított a Shelby logó, ami már sokkal érdekesebbé tette az autót. Megegyeztek a tulajjal és korrekt áron megvették tőle az elveszettnek hitt GT500-as prototípust. A “Little Red” az új gazdáinál teljesen meg fog újulni, Jacksont és csapatát a felújítás és a dokumentálás folyamatában a Shell és a Pennzoil fogja támogatni. Azt hiszem, hogy ez az idei év abszolút pajtalelete!

2. Roncsvadászok Oldtimer & Youngtimer Találkozó

Tavaly szeptemberben szerveztük meg a vancello.hu első találkozóját Fóton, amely nagy sikert aratott a klasszikus járművek kedvelőinek és a lelkes roncsvadászok körében. A fő vezérelvünk az volt, hogy Magyarország legnagyobb veterános közösségét, a vancello.hu Roncsvadászok csoport tagjait egy igazán jó hangulatú összejövetelre hívjuk, ahol az oldtimer és youngtimer autók és motorok, illetve egyéb járművek színes és olajszagos kavalkádját vonultassuk fel. Már az első rendezvényünkön is közel 200 járművet lehetett megcsodálni. 2018. szeptember 15-én ismételten várunk minden kedves olvasót, roncsvadászt, rajongókat, autósokat, motorosokat, járműimádókat és úgy általában mindenkit, akit egy kicsit is megszédít a benzingőz! A helyszín ismételten Fót, Fáy présház, színes programok várják a látogatókat, a kiállítók járműveit pedig most is díjazni fogjuk. Mivel az idei évben elindítottuk a Roncsvadászok90 csoportunkat is, ezért idén már az 1999. december 31. előtt gyártott járműveket is várjuk.

>>> Az eseményről bővebb információk ITT <<<

>>> Regisztráció <<<

Képek, háttérinfók: foxnews.com, shelbyprototypecoupes.com

Total
0
Shares
2 hozzászolás
  1. nem rossz lelet. R Rawlings biztos sárgul. ez a shelbyk szent grálja…?

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Olvass tovább

Reggeli rozsda: Typ3

“A közönséges nyír vagy bibircses nyír (Betula pendula) a nyírfafélék (Betulaceae) családjába tartozó, természetes körülmények között leginkább a tajga éghajlati öv alatt honos fafaj.Gyorsan növő, egylaki fa. Idős…
Total
0
Share