A művész – Marcello Gandini 80 éves

Nem olyan régen Vancello Viktor számolt be az általa oly kedvelt és tisztelt Giorgetto Giugiaro 80. születésnapjának alkalmából a mester eddigi életútjáról és legfőbb autóipari alkotásairól. Ahogyan Viktor barátom számára Giugiaro az autóipari formatervezés ásza, úgy számomra szintén egy olasz mester, Marcello Gandini jelenti az autódesign csúcsát. Különleges stílusa és egyedi szemléletmódjának köszönhetően számtalan autócsodával kápráztatta már el, vagy épp hökkentette meg a nagyközönséget. A ma 80 éves Gandini alkotásaiból szemezgettünk párat.

gandini-with-3-masterpieces-04.jpg

A művész, Marcello Gandini és három fő műve.

Marcello Gandini 1938. augusztus 26-án látta meg a napvilágot Torinóban, Giugiarohoz hasonlóan ő is művészcsaládba született. Édesapja egy torinói zenekar karmestere volt, ez pedig valahol magyarázatot ad arra, hogy igazi autókat csak valódi művészek tudnak tervezni. Elég, ha csak ránézünk a mai utcaképekre. Mit láthatunk mindenhol? Marketingesek és pénzügyesek által tervezett 10 éves élettartamra szóló formatervezett hűtőgépeket. De mindez teljesen más volt Marcello Gandini aranykorában, amikor is a jövő autóit álmodta meg, azokat a koncepciókat, amelyek számtalan autószalon sztárjaivá váltak. 

marcello-gandini.jpg

Az egyik legszebb, ha nem a legszebb alkotása a Lamborghini Miura.

Gandini mindössze 25 éves volt, amikor is 1963-ban először jelentkezett a Gruppo Bertone céghez, ahol akkoriban Giorgetto Giugiaro volt a vezető designer, aki ellenezte az ifjú tehetség felvételét. Két évvel később Giugiaro elhagyta a Bertone stúdiót és akkor már szabad volt a pálya Gandini előtt, aki egészen 1980-ig dolgozott ott. Ha röviden jellemezni kellene a munkásságát, akkor azt tudnám róla mondani, hogy ő alkotta meg a ’60-as és ’70-es évek legmeghatározóbb olasz sportautóinak a jelentős részét. Első igazán nagy műve a csodálatos Lamborghini Miura volt, de ő alkotta meg a híres Countach ék alakú formáját is, mint ahogyan számos más üvöltő olasz bika fűződik a nevéhez. 

A Lamborghini Countach, a találkozás élőben letaglózó volt.

Ugyanakkor más neves olasz autómárkák is neki köszönhetnek pár igazán érdekes és különleges autót. Az Alfa Romeónak a ’70-es évek egyik legszebb gran turismóját, a Montrealt tervezte meg. Gandini találta ki az ollószerűen nyíló ajtókat is, amely az Alfa Romeo 33 Carabo koncepción debütált és a Countach sportautón vált szériában is elérhetővé. 

102439050-41e638e6-65fc-4ed3-b57b-34ee61cf6603.jpg

Álmok a múltból: a futrinka cikkünkben részletesen is olvashattok erről a koncepcióautóról.

A nevéhez fűződnek olyan autók is, amelyek a nagyközönségnek szóltak és szélesebb körökben váltak elérhetővé. Ilyen volt például az első 5-ös BMW (E12), amely évekre előre meghatározta a müncheni márka arculatát. Továbbá nem szabad megfeledkezni az olyan máig meghökkentő szériaautókról sem, mint amilyen a Citroën BX. Talán sokan nem is gondolnák, hogy az ő nevéhez fűződik a Renault 5 és versenypályákat is megjárt Renault 5 Turbó formaterve is, valamint a ’90-es évek népszerű nyergesvonatóját, a Renault Magnumot is Gandini rajzolta. 

Ez mind Gandini műve, a maguk kategóriájában egyedülálló autók.

1980 után elhagyta a Bertone stúdiót, innentől kezdve szabadúszó formatervezőként folytatta a pályafutását, amely során nem csak autókat tervezett, hanem ipari designnal, és belsőépítészettel is foglalkozott, de tervezett helikoptert is. Az alábbiakban következzen egy válogatás a Marcello Gandini által rajzolt legkülönlegesebb autókból.

A keze nyomát az összes jelentős olasz autómárka viseli.

A mester pályafutása során egyetlen egy Ferrarit tervezett, ez a Dino 308 GT4 típus volt, amely 1973-ban mutatkozott be a Párizsi Autószalonon. A Dino típusok nem viselhették a legendás Ferrari logót, de ez 1976-ban megváltozott, a Gandini által tervezett modell ekkor végre megkapta a hozzá méltó márkajelzést. A ’80-as évek végén és a ’90-es évek elején is alkotott igazán izgalmas autóformákat, ekkor született a rajzasztalán a Cizeta-Moroder V16T, amelyről a napokban egy külön cikket is írtunk, valamint a Bugatti EB110 prototípusa is, amely a patinás sportautógyár alapítójának 110. születési évfordulója alkalmából készült el. Az EB110 különlegessége nem csak a design, hanem a négyturbós V12-es motor volt, valamint ez a sportgép volt a világon az első szériában gyártott autó, amelynek karbonból készült a vázszerkezete.

Két legmeghökkentőbb alkotása a Cizeta és a Bugatti, de a Ferrarinál is letette a névjegyét.

A híres autótervező legutóbbi munkája a Tata Motors által alapított legújabb autómárkához, a TaMo nevéhez fűződik. 2017-ben készített az indiai cég számára egy sportkupé koncepciót, amely a Racemo nevet kapta. Reméljük, hogy még számos alkotással fogja elkápráztatni az autós világot. Boldog 80. születésnapot Marcello Gandini!

tata-racemo-272.jpg

Legutóbbi alkotása a 87. Genfi Autószalonon debütált.

Total
0
Megosztások
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share