Egykoron dicső és nemes olasz autómárkaként tündökölt az autós világ elitjében a Lancia, amely ma már csak halovány árnyéka önmagának. A híres luxus- és sportautókat gyártó Lancia évek óta már csak agonizál, a kínálata leszűkült az Ypsilon típusra, de azt is már csak Olaszországban forgalmazzák. A Lancia egyértelműen a Fiat-Chrlysler konszern töketlenségének az áldozata, az okokat és a tényeket lehetne ezerféle módon elemezni, de ettől most tekintsünk el. Egy halvány kis reménysugár villant fel a Lancia sötétségében az Automobili Amos manufaktúra által, amelynek a tulajdonosa elhatározta, hogy a neves Lancia Delta Integrale típusból fog restomod változatot építeni.
Eugenio Amos, sebességimádó, autóversenyző, aki többet között egy Lamborghini Super Trofeo címmel és számos más egyéb GT győzelemmel büszkélkedhet. Ő alapította meg az Automobili Amos nevű cégét, amely Delta Integrale átépítésre specializálódott, valahogy úgy, mint ahogyan a Singer a 964-es Porschékra. Amos és a mérnökök Olaszország több pontján dolgoztak az autó megalkotásán, amely a Lancia Delta Futurista nevet kapta. A design csapat Milánóban alkotta meg az áttervezett formát, ami azért nem jelentett radikális átalakítást, inkább csak bizonyos elemek finomítását. A mérnöki munkát Piedmontban végezték, ahol egyébként a teljesen kézimunkával történő gyártás is zajlik majd.
A tervezés során az eredeti Integrale több, mint 1000 komponensén változtattak, vagy cserélték ki valamilyen modernebb megoldásra. És, hogy melyek is ezek? Nos, ha nem is az összeset, de a legfőbb változásokat vegyük sorra. Az autó orr része, beleértve a géptetőt teljesen karbonból készült, a kaszni több része pedig kézzel készült alumínium elemekből épül fel. A belteret sem hagyták érintetlenül, Eugenio Amos szerint az Integrale Evoluzione utastere és műszerfala nem túl megkapó, ezért visszaugrottak az időben 10 évet és a Delta S4 Stradale műszerfalából vették az ihletet ehhez az autóhoz. A pilóta és a jobb egyben utazó Recaro ülésekben foglalhat helyet, az ajtókra pedig szintén egyedi paneleket terveztek.
A géptető alatt a motor 330 lóerőt teljesít, a hozzákapcsolódó ötfokozatú manuális váltómű meg lett erősítve, valamint átalakították a difit és a főtengelyt is. Mindehhez 1 250 kg-nyi saját tömeg tartozik, így vélhetően őrületesen nagy lehet az autó vezetésének az élményfaktora, habár pontos menetdinamikai adatokat még nem közöltek. A Verde Brinzio színben pompázó újragondolt Deltákból az Automobili Amos hozzávetőlegesen csak 20 példányt kívánt építeni, ennek megfelelően igen exkluzív modellről van szó. Ez az árcédulán is látszik, 300 ezer eurót kérnek mindegyikért.
Vannak a Delta Futuristán ugyan nagyon modern elemek is, mint például a LED-es lámpák, azonban az egyedi megoldásoknak és az eredeti típus jobbá tételének szellemében egy igazi analóg autó született (újjá) napjaink agyon kompjúterizált autós világában.
Jó lenne élőben
Ne túlozzunk kérem!
A Fiat sok éve küzd a Lanciaért, már tette ezt a GM időszakban is.
Sajnos a sokszoros bajnok gyártó egyszerűen nem kell a vásárlóknak, probálkoztak lefelé, próbálkoztak a sportosság irányába, majd a luxus területén, de cégen belül is kedveltebbek kaphatók, nemzetközi szinten meg a Lancia a legzsúfoltabb halmazban indul.
Egy Stratos, egy Delta Integrale önmagában nem teszi vonzóvá a gyár teljes kínálatát, és hát a két említettnek is bőven van hasonló kihívója, azok kedvelőit meg nem lehet bikacsökkel a Lancia felé zavarni.
Egyszerűen nem tudnám elképzelni, hogy miért válasszak Lanciat, mert a napi autózást nem fogja megszépíteni a tudat, hogy anno volt a gyártónak egy-egy zseniális terméke. Most nem azok, egyszerűen a kategóriájának az átlagos modelljei.
Vagy feltételezzük, hogy a Fiat vezetői idióták? Mert az Alfa-Ferrari-Maserati (és az amerikai modellek) együttműködése működik! Direkt tennék félre a Lanciát?
Nem! Ezreszer m,egpróbálták, nem működik a dolog, egyszerűen egy Ferrari vagy Maserati Motoros Alfa kell a vevőknek, egy hasonló nem.
A Lancia utolsó jó autója a Thema 8.32 volt, az utódja a Kappa (jól ismertem a V6 3000-es full változatát) meg hiába jó, a vevő csak egy cicomázott Fiatot lát, aminél az Alfa 166-os jobb alternatíva.
Ez látható a VV-nél is, hiába jó a Skoda, az akkor is csak egy „olcsó” VW vagy Audi marad, így nem a márkát választják, hanem az árát.
De a Lanciának ott az Alfa, ami azért magasabb kategória (volt mindig is).
@szepipiktor: Nehéz ügy ez a Lancia, az utóbbi években az átemblémázott Chryslerek már a márka megcsúfulása volt. A Thesesit tekintem az utolsó alkotásuknak, az Ypsilon megléte már csak az utolsó körökre elég. A VW hasonlat érdekes, a VW termékek esetén fura, hogy márkák szintjén alig vagy egyáltalán nem különítik el a designt. Ha lekapnánk az emblémákat egy hasonló méretű Audiról, Skodáról vagy VW-ről, akkor lehet senki nem mondaná meg, hogy melyik micsoda.
@szepipiktor:
Az messze nem igaz, hogy a Lancia nem kell az embereknek. Nulla a marketing, amig volt rally es elotte F1, addig az adta a reklamot, utana semmi. Latszik az eladasokon is, hogy 92 utan felezodtek az eladasok.
Honnan tudjak az emberek, hogy miert kell nekik a Lancia?
(A Thema hasonlat azert vicces, mert a Thema egy cicomazott Fiat, a Kappa semmilyen Fiat modellre nem epul, onallo modell, onallo padlolemez, amire kesobb a 166 es a Thesis is epult).
De a hianyzo marketing az egesz konszernre igaz, mostanaban vegre javul. Mig egy nemet gyarto megoldasait hatalmas ovacio ovezi, VR6, TDi stb stb. Es fogalmuk sincs, hogy ez a ketto is olasz fejbol pattant ki, joval korabban.
Ugyesen vissza lehetne hozni a markat a koztudatba, Fulvia, Delta, Stratos es a tobbi elismert, bejaratott nevvel rendelkezo kultuszmodellel sikerulhet is.
Konszernen belul pedig fel kell epiteniuk egy hasonlo rangletrat mint a VW-nel. Seattol a Bugattiig, Fiattol a Ferrariig.