A Škoda az utóbbi időkben egyre bátrabb és önállóbb kezd lenni a Volkswagen konszernen belül, mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy egyre merészebb koncepcióautókkal rukkolnak elő a neves autós seregszemlékre. Az idei Párizsi Autószalonra egy dögös kompakt víziót hoztak el, amely a Rapid utódjának az előfutára is lehet. A Škoda Vision RS Hybrid nem csak látványos, hanem egy olyan autónak is tűnik, amely a cseh márka múltjára is épít.
Az RS típusok DNS-e a ’70-es években alakult ki a cseheknél, a 180 és a 200 RS típusokkal anno a rallypályákon paroláztak a versenyzők. Ezt követően a 2000-es évekig ez a DNS pár csak lappangott a Škoda modellpalettájában, majd jött az Octavia, később a Fabia RS, most már pedig a Kodiaq típusból is van sportos változat. A Vision RS Hybrid koncepció megszületését egyrészt ez is inspirálta, másrészt a márka 117 éves versenymúltja is, ezért is rajzolták kellően sportosra ezt az ötajtós kompaktot.
Statikus állapotában is dinamikus az autó megjelenése, amely a határozott éleknek köszönhető. Itt-ott karbon elemekkel dobták fel a külsőt, az orr része pedig kellően hangsúlyos és tolakodó, főleg a kaszniból kiálló függőleges osztású hűtőrács miatt. Egyszerűen dögös, akármelyik szögből is nézem, bevallom őszintén, hogy soha nem tetszett még ennyire Škoda, mint ez. Hátul a szárny teszi fel az i-re a pontot, amely vonzza a tekintet, akárcsak a LED lámpák sziluettje.
A beltérben négy sportülést helyeztek el, és itt is tetten érhető a külső design letisztultsága és élessége. Digitális műszerfal, minimális kapcsolók, középen pedig egy nagyméretű és hordozható központi kijelző kapott helyet. A DSG váltó előválasztókarja is csak jelzésértékű, mint egy kis joytick.
Az autó nevéből adódóan vegyes hajtásláncot rejtőzik a lemezek alatt. Az 1,5-ös TSI motort egy elektromotorral egészítették ki a cseh mérnökök, a rendszerteljesítmény 245 lóerő, amely bőven elég egy ekkora méretű autóba. A sportosság tehát nem csak a külső, de a teljesítmény alapján is adott. A plug-in-hybrid Vision RS koncepció elektromotorját egy 13 kWh teljesítményű akkucsomag szolgálja ki, ezzel tisztán elektromos üzemmódban 70 km-t lehet megtenni, a teljes töltéshez pedig 2,5 órára van szükség, de természetesen a fékezés során visszanyerhető energiával is tölthetőek a telepek.
A mai divatnak megfelelően a Škoda is beleszuszakolt egy mesterséges intelligenciát az új koncepcióautójába, azonban ez nem saját fejlesztés, hanem az Amazon Alexa Voice Service integrációját jelenti. A hangalapú vezérlés által az autó főbb adatai és aktuális állapota is lekérdezhető, ráadásul Alexával az Amazon Echo hangszórón és az okostelefonos appon keresztül is lehet „beszélgetni”. Így akár a nappaliban ülve is lekérdezhető, hogy mennyi üzemanyag van a tankban, vagy mikor esedékes a következő olajcsere. Reméljük, hogy formailag minél többet megtartanak a Vision RS Hybridből, hogy a következő Rapid tényleg nagyon ütős legyen.
Forrás: Škoda