Rengeteg cikk született már az amatőr rali világának súlyos és aggasztó problémáiról, de most inkább arra koncentrálunk, hogy a jelenlegi helyzetről, és a jó dolgokról számoljunk be azoknak, akik nyomon követik a rali világát. A következő iromány sem lesz rövid, ellenben tartalmas lesz. Megkérdeztük az Amatőr Rally Sportegyesület versenyzőit, és a M & B Team-et, mint rendezőt, hogy készülnek a szezon kezdetére, illetve a tavalyi történésekről is kérdezősködtünk.
Elsőként Máté Péterrel beszélgettünk ( M & B Team) a rendezői oldalról.
Ez már a második év amikor teljes bajnokságot rendeztek. Miben különbözik a 2019. évad ?
Tavaly rally tesztedzések mellett drift edzések voltak, úgy gondoltuk idén nem csak össze-vissza csúszkálás, hanem megadott nyomvonalon történő (Gymkhana) 3 fordulós versenysorozat lesz a rally edzésekkel egy időben, így a mini sprinteseknek is van lehetőségük részt venni a rendezvényen.
A tapasztalatok alapján mi fog változni a sorozatban?
Sűrűbbre hoztuk a rendezvények időpontját, mivel a folyamatosan növekvő nevezői létszám miatt tavaly novemberben már csak sötétben tudtuk befejezni a versenyt, ezért idén októberben vége lesz a sorozatnak.
A különböző szakágak összehangolása mennyire nehéz?
Számunkra a szakágak összehangolásával nincs probléma, mivel a Rába-Ringnek olyan adottságai vannak, hogy minden szakágnak tudunk megfelelő helyszínt biztosítani. Csak az idő beosztás okoz egy kis fejtörést. De szerintünk nemcsak mi küzdünk ezekkel a nehézségekkel.
dzés és jótékonysági rendezvények a versenyek mellett is lesznek? Melyek ezek?
A 4 fordulós Rally Sprint és Mini Sprint verseny sorozat mellett 3 Rally Tesztedzés és Gymkhana verseny lesz, illetve adománygyűjtő élményautózás (szeptember 7) és Tuning találkozós (június 15) rendezvényünk is lesz. A mostani Szezonkezdő Tesztedzésen a Példás Egyesületnek próbálunk segíteni a Dobj egy labdát kampányukban. Ez úton is megkérünk mindenkit aki kilátogat a rendezvényünkre és teheti, hozzon egy labdát (pöttyös, foci, vagy tenisz) amit ő már nem használ, de egy kisgyerek még örülne neki.
A jövőt tekintve milyen tervek vannak mint szervezés, mint versenyzés terén?
Idei évre terveink, hogy a 7 rendezvényünket legalább olyan sikerrel lebonyolítsuk mint tavaly. Versenyzés terén Gábor szeretne indulni Lábatlan-Bajna futamon, és a Szilveszter Rallyn. Nekünk az Oroszlány Rally és a Mikulás Rally van tervben. De számunkra igazán az teszi fel az i-re a pontot, hogy Júliusban mindkét autóval részt veszünk Erdélyben, a Hargita Rally-n, így a nyaralásra is visszük az autókat.
Köszönjük a válaszokat, és sok sikert, balesetmentes rendezvényeket kívánunk a csapatnak, illetve jó rali nyaralást!
Most pedig az Amatőr Rally Sportegyesület versenyzőit kaptuk mikrofon végre. Elsőként a maximalista PD Gabi ( Radics Gábor) válaszait olvashatjátok, akiről ( és a tulajdonában lévő a világ egyetlen homológ diesel 4X4 -es golfjáról) már írtunk korában.
Gabi, aki benneteket ismer az tudja, hogy mindig a maximumra törekedtek. Hogy sikerült ez a tavalyi szezonban?
Valóban minden versenyen a maximumot próbáljuk nyújtani de szerintem minden versenyző erre törekszik. Sajnos tavaly 2018-ban ez leginkább nem rajtunk múlt. Két helyszínen négy bajnokságban mentünk. Sajnos a Rába-Ringen 1 versenyen kicsúsztunk, 1 versenyen pedig nem vettünk részt, mivel a két helyszínen egy időben volt a verseny. Kunmadarason több versenyt adtunk fel egy rejtett elektromos probléma miatt, amit csak év végén sikerült megoldani . Szerencsére így is mind a 4 sorozatban dobogóra álltunk .
2019-re milyen változásokat eszközöltetek a Diesel Golfon?
Ebben az évben csak egy apróbb módosítást végeztünk az autón ( hátsó fék ) . Mivel úgy érzem hogy még mindig nem tudom az autót maximálisan kiautózni, így ez a legfontosabb célom .
A Rába- Ring az első bevetés idén. Milyen sorozatokban vesztek még részt?
Ugyancsak a Rába-Ringen rendezett bajnokságban és Kunmadarason rendezett Power-sprint , Mini-sprint versenysorozatban indulunk, sajnos az első versenyt ismét azonos időpontban rendezik ( április 07 ) így döntenem kell melyiken vegyünk részt, melyik ujjamat harapjam. Félek bármelyiket is választom, a másik versenysorozat pontversenyében nagy hátrányba kerülök .
Milyen hosszútávú tervekkel tekintetek a jövőre?
Én hobbi versenyzőnek tartom magam, mivel szponzorok nélkül, saját pénzből versenyzünk, ezért a lehetőségeink behatároltak. Minél többet szeretnénk menni hogy próbáljunk tanulni, gyorsulni . Álmaink persze vannak, esetleg egy Rally Legend kedves barátommal (Nyúl Ferenccel ), de jelenleg nem látom az anyagi oldalát . Ami biztos a két bajnokság 4 versenysorozatában minél jobb helyezést elérni . Július elején az egyik nagy kedvencen a Baracsi repülőnap élményautózásán is szeretnénk részt venni, immáron harmadszor, aztán decemberben a Mikulás rally és Szilveszter rally . Ezek a biztos pontok.
Köszönjük a válaszokat. Bízunk benne, hogy a Rally Legend is megvalósulhat! (Kedves cégek és forgalmazók! itt egy nagyon jó lehetőség!)
Gabi már említette barátját Nyúl Ferencet, így most jöjjön a vele készített beszélgetés:
A tavalyi év első felét leginkább tesztelésre és a technika kiforrására szántad. Hogy alakult az év másik fele?
Az év második felében két versenyen indultunk, mindkettőn kiestünk műszaki probléma miatt. Előjöttek az autó gyerekbetegségei, de a részeredmények biztatóak.
Az idei évre milyen változtatásokat eszközöltél az autón?
Az idei évben a motor és a váltó az autóban marad az eredeti, a futóművön tervezünk komolyabb változtatásokat, amiktől sokat várok.
Melyek azok a versenyek ahol részt veszel, és milyen eredményekre számítasz?
Az idén március 16-án a Rába-Ringen kezdünk egy teszttel és utána ugyanott az M&B Team által rendezett négyfordulós bajnokságban szeretnénk indulni. Ezen kívül júniusban tervezünk egy Tótkomlóst, júliusban az egyesületünk által szervezett élményautózáson is természetesen ott leszünk és ha az információim nem csalnak, az idén is lesz sprintkategória a Mikulás rallyn és amennyiben lesz, azt szeretném megcélozni. A Rába-Ringes bajnokságban szeretnénk minél előrébb végezni.
A Rába-Ring mekkora kihívás neked? Ezt azért kérdezem mert tudom a murva vagy földes pályák a kedvenceid.
A Rába -Ring eleinte tényleg kihívás volt, mert én jobbára murvás és földes pályákon autóztam korábban, de pont a pálya változatossága miatt nagyon szeretünk rajta versenyezni és örülünk neki, hogy ilyen hosszú gyorsaságikon tudunk autózni.
Az Amatőr Rally Sportegyesület alelnökeként egyik rendezője vagy egy jótékonysági élményautózásnak. Mit lehet tudni az idei rendezvényről?
Igen, az idén is július 6-án megrendezésre kerül a Baracs-Kisapostag Repülős nap, aminek keretein belül az egyesületünk elvállalta az autós programok szervezését. Természetesen az idén is lesz élményautóztatás, aminek a bevételét a Dunaújváros és Környéke 04 Alapítványon keresztül a dunaújvárosi mentőszolgálatnak ajánljuk fel, eszközvásárlásra.
Mi a véleményed a hazai amatőr rally versenyzők lehetőségeiről?
A hazai amatőr ralival kapcsolatban az a véleményem, hogy jelen pillanatban nagyon nagyon mostohagyerek és az egyesületünkkel a háttérben folyamatosan dolgozunk azon, hogy a 15-20 évvel ezelőtt megrendezett amatőr versenyek hangulatát és helyszíneiket visszahozzuk és a régóta garázsokban pihenő, nem homológ versenyautókat újból elővegyék az amatőr versenyzők. Azt szeretnénk, hogy gyakorlatilag konyhapénzből is legyen lehetőség amatőr szinten versenyezni.
Köszönjük, sok sikert és kitartást kívánunk a kitűzött célok elérésére, hisz nagyon sok versenyző számára probléma egyáltalán az is, hogy versenyzők lehessenek. Mint például a következő riport alanyunk, Béber Sándor aki fiai útját egyengeti ezen a nehéz és rögös úton, a versenyzővé válás nehézségei között.
Tavaly Trabant volt, idén Ladába ültök át. Mi hozta a váltást? Vagy mindkettő autó fut majd?
Előre láthatóan idén csak Lada, a szűkös keret miatt csak a VFTS lesz idén tesztelve a Trabi az én projektem lett ami a jövő évre lesz beélesítve. Jövőre Alex és Dávid külön autóval fog menni, de mindketten Ladával. Addigra szeretnénk egy komplexebb szervizpontot összerakni, aminek a hátterével elindulhatunk időmért versenyeken is. Addig is sok gyakorlás hogy ne töréssel kezdjük el a jövő évet.
Mit tud az új versenyparipa?
Funcs Pál készítette a motort. Annyit kell tudni róla, hogy ez eredetileg egy 1.5-ös Lada motor ami 1.6-ra van megfúrva a blokkból és a hengerfejből is le van szedve. A dugattyúk szintbe járnak a blokkal, bronz szelepvezetős kis szelepes A-s hengerfej,300-as vezérműtengely,olajterelős karter. A karburátor az Mátyási Zoli által készített Zuk karburátor. ami kb. 110 LE teljesítményre képes. Négy sebességes gyári váltó és 10-43-as áttételű difi lesz idén. Jövőre megkapja a lamellás sperr difit és az R-es váltót, illetve ha a jó isten is velünk van akkor higanyváltót!
Milyen versenyeken és rendezvényeken vesztek majd részt idén és milyen eredményeket vártok 2019-re?
Az idei évben Topp Zoliék részéről lehetőséget kaptunk a csapatban szerelni, úgyhogy az év azon múlik hogy hova mehetünk velük. De a Rába-Ring és a Kisapostagi repülőnap jótékonysági élményautóztatása ami tervbe van, a többi függőben. Az eredmény az lesz idén, ha a bajok elkerülnek és végig tudjuk autózni a pályákat. Az idei évünk nagyjából ennyiről szól. Összefoglalva; tanulás és fejlődés!
Sok sikert és gondmentes évet kívánunk a csapatnak! Edzés után beszámolóval jelentkezünk!
Közreműködők: www.arse.hu, PD Garage-team, www.kollarchip.hu, M&B team, Joó fotó, Berta Lotti