Christian von Koenigsegg egy abszolút hedonista ember lehet. Róla maximálisan el tudom azt képzelni, hogy az autókat leginkább a saját örömére építi, és nem azért, hogy pénzt keressen velük. Persze ez utóbbi egyáltalán nem igaz, a Koenigsegg köszöni szépen, nagyon jól profitáló autógyártó manufaktúra. Hobbi szintén olykor-olykor építenek egy-egy csúcs járgányt, amit kivisznek egy szimpla reptérre vagy autópályára és lazán beállítanak újabb és újabb sebességrekordokat. Sajnos a COVID-19 vírus pánikszerűen söpörte el az idei Genfi Autószalont, ennek ellenére a svéd márka bemutatta a legújabb autóját, amely a Gemera nevet kapta, és ez egyben a Koenigsegg első négyüléses autója.
Christianék egyszerűen csak Mega-GT-ként hivatkoznak az új csúcsgépükre. Ahogy ő fogalmazta, a csúcsteljesítmény eddig leginkább csak a szűk kétüléses sportautókra volt jellemző, amelyeknek alig van csomagtartója, de ez csak ezidáig volt így. A Gemera típusban a hipersportautók képességeit ötvözik a négyüléses családi autók kényelmével. Ezzel mondhatni egy új kategóriát teremtettek a svédek, amelyet nevezzünk hiper családi autónak. Az azért mindenesetre igazán megnyugtató, hogy a Koenigsegg csapata nem valami hiper SUV-t, vagy hiper egyterűt gondolt el, hanem mindezt egy valódi sportautó formájában képzelték el.
Sem formailag, sem pedig szellemiségében sem akartak a Porsche Panamera, esetleg a Tycan vagy a négyajtós Mercedes-AMG GT nyomába szegődni. A Gemera a tipikus Koenigsegg jegyeket viseli magán, széles, lapos, mint egy csúcsgép, és továbbra is kétajtós. Talán egy kicsit a tetővonal az, ami arról árulkodik, hogy ez több, mint két embernek való. Ugyan kétajtós, de ez a két ajtó a márkától már megszokott elveken kifelé és felfelé nyílik, így a bejutás a hátsó ülésekre is könnyedén végrehajtható. A fekete-sárga bőrbe húzott sportülések pedig igen hívogatóak. Az ajtónyitó mechanizmust röviden csak így hívják a gyáriak: Koenigsegg Automated Twisted Synchrohelix Actuation Doors (KATSAD).
Az elöl és hátul utazóknak is jutott egy-egy méretes infotainment központi kijelző, vezetéknélküli telefontöltés, Wi-Fi, 11 hangszórós csúcs hifi, illetve külső és belső kamerákból is felsorakoztatnak párat. A külső tükrök helyett is kamerák pásztázzák a mögöttünk lévő forgalmat, és a képet az A oszlopokra rögzített képernyőkre vetítik. Apropó A oszlopok, kívülről remekül rejtették el őket az által, hogy üveggel borították be ezeket az elemeket.
Jesko Absolut
A tavalyi Geni Autószalonról írt beszámolónkban már szerepelt a svédek legújabb hipersportautója, a Jesko. Már akkor szóba hozták, hogy egy minden eddiginél gyorsabb autót fognak készíteni, amivel átléphetik a 300 mérföld/óra (bő 480 km/h) sebességhatárt. Ezzel nyilvánvalóan a Bugattinak kívántak üzenni, akik a Chiron Super Sport 300+ típusváltozattal értek el 490 km/h sebességet. Az idei genfi szalon ugyan ugrott, de ez nem zavartatta Christian von Koenigsegg csapatát, hogy ismét valami eget rengető újdonsággal rukkoljanak elő. Bemutatták a Jesko Absolut modellváltozatot, amelynek a szíve továbbra is az ötliteres V8-as duplaturbós motor, amely benzinnel üzemeltetve 1280 lóerőt és kereken 1000 Nm-t ad le, E85-tel tankolva pedig 1600 lóerőre és 1500 Nm-re képes. Mindez a kilencfokozatú automatikus váltóművön keresztül csapódik le a kerekekre, méghozzá úgy, hogy szinte 0 másodperc kell a fokozatok közötti váltáshoz, vagy a fokozatok átugrásához. Az elmúlt egy évben bő 3000 órát öltek az aerodinamikai fejlsztésekbe, illetve 5000 óránál is több időbe telt a tervezés és a fejlesztés. Egyelőre azt nem közölték, hogy mire is képes az új csúcsgép, de a szimulációkból nyugodtan arra következtetnek, hogy megvan a szériaautók új sebességrekordere. A tesztek majd eldöntik.
A Koenigsegg Gemera talán igazán nagy újítása a motortérben található. Az autót egy hibrid hajtáslánccal vértezték fel, a rendszer összteljesítménye 1,27 MegaWatt, azaz 1700 lóerő és 3500 Nm. Ez nem kevés egy négyüléses „családi” autótól. Két elektromos motor a hátsó kerekeket hatja, egy pedig az autó orrában lévő belsőégésű motorral áll közvetlen összeköttetésben. Az elektromotorok összesen 1100 lóerőre képesek, külön-külön összeadva a teljesítményüket 1400 lóerőt produkálnak. A lényeg persze nem ez, hanem a hagyományos motor, ami annyira azért nem tradicionális. Ez egy kétliteres, háromhengeres duplaturbós Freevalve motor. Itt van az újítás lényege, ugyanis nincs benne vezérműtengely, E helyett a hengerenkénti szelepek teljesen önálló módon vezérelhetőek. Ennek az a nagy előnye, hogy így is képesek befolyásolni a motor teljesítményét, a fogyasztását és a káros anyagok kibocsátását. Ráadásul jóval egyszerűbb felépítést jelent, pl. nincs szükség fojtószelepre, a már említett vezérműtengelyre, a hagyományos értelemben vett vezérlésre, wastegate-re és előkatalizátorra sem. Az eredmény egy jóval kompaktabb méretű motor, amely nagyobb teljesítményre képes a hagyományos társaihoz viszonyítva. Itt konkrétan 600 lóerőről és ugyanennyi forgatónyomatékról van szó, ami már önmagában is elég lenne bármilyen autó mozgatásához.
A svédek egyébként szerényen csak Tiny Friendly Giant-ként nevezik az új motorjukat, ami annyit tesz, hogy kicsi barátságos óriás. Ez a motor E85-tel, illetve normál benzinnel is üzemel, de a legjobb hatásfokát újgenerációs megújuló energiaforrások használatával éri el, mint amilyen szén-dioxid semleges metanol (Vulcanol), vagy etanol. A Gemera egyébként 1,9 másodperc alatt éri el a 100 km/h tempót, és állítólag 400 km/h a vége. Egyébként 300 km/h-ig kizárólag az elektromotorokkal is képes gyorsulni, igaz ez vélhetően gyorsan kiszipolyozza az akkucsomagot. Ez ugyanis egy 800 Volt feszültségű kisméretű csomag lehet, mert mindösszesen 50 km-re elegendő energiát biztosít.
Nyilván a Koenigsegg-nél is tudják, hogy ekkora teljesítményt valahogy úton is kell tartani. Ezt szolgálja az összkerékhajtás, az összkerék kormányzás és a folyamatos nyomatékvektorozás. Azt hiszem, most újra nagyot alkottak a kis svéd márkánál, kategóriát teremtettek, minket pedig megleptek egy új aszfaltszaggatóval.. Ne rohanjatok érte a legközelebb Koenigsegg szalonba, csak 300 példányt fognak készíteni, és gyanítom, hogy már mindegyiknek van gazdája.
Forrás: Koenigsegg