Izomautó a Föld túlsó oldaláról

Kevés szó esik itthon az ausztrál gépekről. Mondjuk nem hiába, oda nehéz a neppereknek trélerrel kicaplatni, ez igaz. Egy ismeretlen, külön világ az övék, pedig néha kifejezetten érdemes elkalandozni a déli féltekére, ahol nem csupán a csillagképek, de a márkák és a formák is mások, mint ahogy megszoktuk. Egy ausztrál autós találkozón az európai benzinvérű szinte semmit nem ismerne fel, szóval van mit bepótolni. Kezdjük az ismerkedést egy Holden Monaro HQ GTS-sel!

vnc_hldn_1.jpg

A Holden, az egy ausztrál Vauxhall. Vagyis Opel. Szóval Chevrolet. Tehát GM. 1856-ban alapították és nyergeket gyártott. Nem féknyergeket, hanem lovakra valót. 1908-ban kezdtek automobilt gyártani, mégpedig (hahaha) Ford T-modelleket szereltek össze. 1931-ben érkezett a GM, és felvásárolta a céget. Azóta nem kellett Fordokat gyártaniuk, a General Motors legókészletéből építkeztek. Ettől azért annyira nem boldogok mostanában, hiszen 2021-ben megszűnik a Holden márka, a GM sóval szántja be a helyét.

A Monaro egy hátulhajtós kupé, kicsit olyan, mint a Chevy Nova és a Camaro szerelemgyereke. Három generációt élt meg 1968 és 2005 között, de ebből 1977 és 2001 között volt egy jókora hatásszünet.

A három generáció frissítéseit kódokkal látták el, esetünkben a HQ az 1971-1974-ig gyártott szériát jelöli. Elődje a HG, utóda a HJ széria volt. Fog ez menni, látjátok?

vnc_hldn_4.jpg

A képeken látható, 1972-es példányt Layton Cambrook szemelte ki a Facebook-on magának, aztán gyorsan meg is vásárolta. Minimális rozsda azért volt rajta, de sérülésmentes volt az állapota, a motortérben pedig egy 253-as ausztrál V8 lakott, amivel annak idején kigurult a gyárból. (A 253 a lökettérfogat köbhüvelykben, kb. 4100 ccm.)

Miután Layton megvette a gépet, nem csapott azonnal a lovak közé. Az öreg Holden majdnem egy évig pihent a garázsban, miközben tulajdonosa azon gondolkodott, hogy egyszerű, közúti gép legyen-e belőle, vagy szétgyúrja, amennyire csak lehet. Igen, aki ilyesmin gondolkodik, az általában az utóbbit választja.

vnc_hldn_2.jpg

A külsőt illetően szerintem jó érzékkel nyúlt Layton az autóhoz, tehát megérte egy évig rágódnia a kérdésen. Mivel eredetileg is lila volt a gép, így ezt a színt, csak merőben más változatban vitték fel a karosszériára. A belső térben mindent világos bőrrel húztak be, az eredeti első ülések helyére egy 3gen Monaro kényelmesebb székeit tették.

vnc_hldn_6.jpg

-Nem akartam, hogy nagyon eltérjen az eredetitől a külső. Kivéve a motorháztetőn kilógó kompresszort. – mondta nevetve az alkotó.

És akkor jöjjön a java, a technika!

Egy 350-es Chevy Small Block adja a motor alapját, ami egy stroker kitnek (Ladásoknak: ez az amcsi zsugormotor) köszönhetően 406 köbhüvelykes lökettérfogatúra módosult. A hajtókarok H-profilúak, a vezérműtengely Howards márkájú, rolleres szelepemelőkkel (Az meg mi? Videó ITT.). A CNC-portolt hengerfejek között, a szívóteknő tetején trónol a Blower Shop kompresszor, rajta két Holley karburátorral. A gyújtás MSD Billet 6AL Digital.

vnc_hldn_5.jpg

Ha átugrottad a technikai részleteket, elég legyen annyi, hogy 761 lóerős lett a gép.

A sebességváltó egy ebben a műfajban klasszikusnak számító TH400-as, A futómű állítható rugóstagokon feszül, a fékek a Wilwood-tól érkeztek, elöl hatdugattyús féknyereg szolgál a 761 ló megzabolázására, míg hátul a Ford Falcon FG (Mondeo-féleség) tárcsáiba kapaszkodnak a fékbetétek. A kerekek akkorák, hogy le sem merem írni… (Elöl:19X8, hátul 19X12-esek.)

vnc_hldn_3.jpg

Hogy mire használja tulajdonosa a gépet? Állatkodás mellett – kapaszkodj meg – beülteti a családot és kirándulgatnak vele, mindenféle autós eseményre. Szerintem példaértékű és irigylésre méltó. Gratulálok hozzá!

vnc_hldn_7.jpg

(A Föld déli oldala, fejjel lefelé, április 1. Reklamálás helyett inkább oszd meg, köszönjük! 🙂 )

Total
0
Shares
10 hozzászolás
  1. „A Föld déli oldala, fejjel lefelé”

    Akkor az első kép fordítva vagyon

  2. héé ha ez Sydney-ben nézem, nem rendesen kellene lennie az összes képnek? 😀

    Amúgy a valóság engem lelombozott, az ilyen szép állapotú régi Holden hihetetlenül ritka. Valószínüleg azért is, mert nincs igazán patriotizmus, szinte mindenki bevándorló, vagy közvetlen bevándorlók leszármazottja, ezért nincs akkora reszpektje a helyi gyökerű autóknak. Egy tényleg sok generációs ausztrál kollégám mondta hogy a Holden a „helyi szar” szimboluma náluk. Én amúgy azt szoktam mondani a helyi autós kultúrára, hogy teljesen ugyaniolyan mint a nyugati világban bárhol, csak az Opel-t itt nem Vauxhal-nak hívják hanem Holden-nek.

    Amúgy Holden-el kapcsolatos legszomorúbb hír, hogy a helyi autós bajnokságból a Supercars-bül is kivezeti a GM a márkát jövőre.

  3. @ComLo: a Commodore VT-VZ széria meg a Holden emblémás Daewoo valóban az ausztrál ‘Lada’ kategória, de azért voltak sikeresebb modellek is:)

  4. Ami hiányzott a cikkből, hogy az összes jobbkormányos.
    Javítottam több Holdent is, nem vagyok én sem eldobódva tőle.
    Egyszerű puritán belső, majdnem vacak minőségű anyagok, valódi „GM shit” mint az Opel/Vauxhall/SAAB

  5. @bandika57: a Caprice globális modell volt, nem csak jobbkormányos készült. Európába nem jutott el, mert túl nagy, de Amerikában szépen fogyott a válság előtt.

  6. Elég lett volna az első képet… na mindegy így már kedvem se volt végigolvasni…

  7. @bandika57: Bízom benne, hogy Magyarország hardcore benzinvérű oldalán nem kell megmagyarázni senkinek, hogy Ausztráliában jobbkormányosak az autók. 😀

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share