Egy utolsó csúcsszedán? Az új S-Klasse

Mercedes-Benz S-Klasse

Emlékszem, amikor bő hat évvel ezelőtt bemutatták a Mercedes-Benz W222 típust, vagy ismertebb nevén az S-Klasse csúcsszedánt, akkor még Dieter Zetsche volt a Daimler AG feje. Hat év alatt sok minden megváltozott a csillagosok és a világ körül is. Ma már Ola Källenius vezeti a cégcsoportot, a modellpalettán pedig egyre inkább háttérbe szorultak a klasszikus építési elvek szerint készülő autók, és a sajnálatos trendeknek megfelelően a stuttgartiak is egyre több és több formatervezett hűtőgépet (SUV) dobtak piacra. Értem én, hogy a dolgok változnak és a vevői igényeknek (???) meg kell felelni, de azért az S-Klasse, az mégis csak S-Klasse. Ikon, viszonyítási pont, a kategóriaelső. Tetszik vagy, nem tetszik, de az Audi A8 és a BMW 7-es is szeretne egy kicsit S-Klasse lenni. Itt van az új generáció, szám szerint a 7., gyári kódjelzés alapján a W223. Ami sajnálatos, hogy nem lesz már belőle kabrió és kupé változat, pedig azok mennyire csodálatos autók is voltak. Ezek helyét a jövőben az új AMG GT és a következő SL fogja átvenni. De most lássuk, hogy milyen is az új csillagos csúcsszedán.

Design Ikon

A csúcs Mercedes sosem volt hivalkodó autó, azonban a megjelenése mindig tiszteletet parancsolt, és annyira mindig kitűnt a tömegből, amennyire kellett. Nincs ez másként a legújabb generáció esetében sem. A formaterv a Mercedes-Benz mai modern stílusát követi. Élesre húzott első és hátsó lámpák, illetve kerékjárati ívek. Ugyanakkor lágyan a hátsó részbe csatlakozó tetővonal és C oszlop jellemzi a külső megjelenést, amelynél az i-re a pontot az akár 21″-os felnik teszik fel. Érdekesség, hogy három generációt követően ismét vízszintesek a hátsó lámpák. Az új S-osztály a világ egyik legaerodinamikusabb autója, a légellenállási együtthatója mindössze 0,22.

A karosszéria számomra legszebb részlete a kilincs, amely finoman belesimul az ajtóba, érintésre pedig előugrik a fészkéből. A masszív, de mégis lágy vonalvezetésű fémdarabot finom krómozás és a Mercedes-Benz felirat díszíti. Apróság ugyan, de ez mégis hozzátesz a finom részletekhez. 

First class beltér

Az autó utastere a csúcsluxus szinonimája, a legmagasabb minőségű anyaghasználat, a bőr az bőr, a fa az fa, a fém,pedig fém. Ami azonnal vonzza a szemet, az a 12,8″ átmérőjű központi kijelző, amely a középkonzolból emelkedik fölfelé. Ez sokkal, de sokkal szebb és elegánsabb megoldás, mint amit a Teslákban lehet látni, az eléggé kisipari ehhez képest. De ne szaladjunk ennyire előre, vegyük szépen sorba a beltér újdonságait. 

Az előző generációhoz képest 27 gombbal kevesebb található az utastérben, a manuális úton vezérelhető funkciók jelentős részét hanggal, vagy érintéssel lehet befolyásolni. Korábban négy kör alakú rostélyon áramlott be a friss levegő az utastérbe a középkonzolról, ezeket szögletes elemek váltották fel. Felszereltségtől függően a teljes műszerfalon végigfutó díszburkolat készülhet karbonból, vagy lehet zongora fekete intarziás fából is, de másféle mintázatú és színű faburkolatok is lesznek a kínálatban. 

A kormánykerék kapacitív kétzónás érzékelővel lett ellátva, amellyel az elektronika érzékeli, hogy sofőr éppen fogja-e a kormányt. Amennyiben a rendszer úgy érzékeli, hogy a kormányon rajta tartja a kezét a vezető, akkor a rendszer nem avatkozik be, hogy kontrollálja az autót. 

A fotelek Nappa bőrözést kaptak, amelyek különféle színekben elérhető. Természetesen fűthetőek és szellőztethetőek, valamint 10 különböző masszázsprogrammal is kényeztetik a bennük helyet foglalókat. Sőt az érintőképernyőkről különféle energizáló lehetőségek is kiválaszthatóak. Hat ilyen beállítás közül lehet választani: felfrissülés, melegség, élvezet, vitalitás, jólét és edzés. A különféle módokat kiválasztva változik az autóban a zene, a légkondicionálás, a hangulatvilágítás, az ülések beállítása. Ez a lehetőség pedig a hátsó sorban utazóknak is elérhető lesz.

Csúcstechnológia dögivel

Már az előző generáció is a legmodernebb technológiákat sorakoztatta fel, amelyek a biztonságot, a menetkomfortot és a bent ülők szórakoztatását, illetve kényelmét szolgálták. Az új generáció is élen jár ezek terén, az autóban gyakorlatilag az autóiparban ma elérhető csúcstechnika található. A beltérben eleve szemet szúr az óriási központi kijelző. Kijelzőből összesen négy található az utastérben, illetve van egy plusz tablet is, amely a hátsó ülések között elhelyezkedő konzolból pattintható ki. Az összes digitális megjelenítő OLED, amely igazán nagy felbontást, tűéles képet, valamint gazdag színvilágot kínál. Az érintőkijelzőkön a legújabb MBUX szoftver fut, és akár már az utasok is vezérelhetik a „Hey Mercedes” hívószóra. 

A kormány mögötti műszercsoportot megjelenítő kijelző kiegészült az MBUX új funkciójával, amely nem más, mint az AR, azaz a valóság kiterjesztése. Ez a navigáció head up display-en keresztüli megjelenítését jelenti. Haladás közben a rendszer különféle, akár 3D-s szimbólumokat is képes megjeleníteni (pl. jobbra kanyarodás, sebességkorlátozás stb.). A műszerfal háromféle beállításban használható: Discreet – hét különféle színséma és 64 féle hangulatvilágítás választható ebben a módban, Sporty – ekkor vörös színre vált a kijelző, Exclusive – gyöngyház fehérben pompázik a műszercsoport, amely automatikusan átvált éjszakai módba. 

A hátsó sorban ülőkhöz tartozó két kijelző, valamint a központi kijelző és a műszeregységet megjelenítő kijelzőhöz is összesen hétféle profil rendelhető hozzá. Egy időben az összes kijelzőn eltérő tartalom is megjeleníthető, valamint a tartalmak a többi kijelzővel megoszthatóak. A beltérben egyébként a Burmester high-end 4D hangrendszere adja egy koncertterem élményét összesen 30 hangszórón és és nyolc rezonátoron keresztül.

A menetkomfortról és a kényelmes rugózásról a GLE és GLS típusokból származó E-Active Body Control rendszer hidropneumatikus lengéscsillapítói gondoskodnak. Elöl négypontos felfüggesztést, hátul multilink megoldást alkalmaznak, ráadásul a hátsó kerék is kormányozható, amely jobb fordulékonyságot eredményez a méretes limuzinnak. A biztonsági rendszerek garmadája figyeli az autó minden egyes rezdülését és a környezetét, így olyan mintha egy kipárnázott trezorban utaznánk. A passzív biztonsági elemek közül világújdonság a hátsó utasok között kinyíló légzsák, amely megakadályozza, hogy a hátul ülők feje egymásnak ütődjön.

A gépház tartalma

Ha jól emlékszem, akkor tavaly jelentette be a Mercedes-AMG, hogy befejezik az S65 AMG V12-es csúcs sportszedán gyártását, és a jövőben már csak V8-as AMG modelleket készítenek. Azért az megnyugtató, hogy az új generációban ettől függetlenül megmaradt a hatliteres duplaturbós V12-es motor is. Viszont a motorválaszték és a típusváltozatok jelölése is jelentősen eltér majd az eddig megszokottól. A belépőszintet a soros hathengeres turbós motor jelenti, amelynek három literjéből. 429 lóerőt húztak ki.  Ez lesz az S500-as modellváltozat. A nagyobb S580-as a 469 lóerős duplaturbós V8-as motort kapja meg. Mindkét motort kiegészíti a Mercedes EQ Boost mild-hibrid megoldása, a villanymotor további 21 lóerőt ad a hajtáslánchoz, amely a kilencfokozatú ZF automatikus váltóművön keresztül mind a négy kereket hajtja. 

Ezen kívül az S580e egy plug-in hibrid változat lesz, amely 510 lóerőt teljesít, köszönhetően a 81 lóerős elektromotornak. A típusjelzés egyébként becsapós, ugyanis nem a V8-as változatból kínálnak tölthető hibridet, hanem a soros hathengeres motort egészítik így ki. Ez a változat egyébként nagyjából 100 km-t tud megtenni akkumulátorról. Ez lesz itthon a tipikus adócsaló, zöldrendszámos, ingyenparkoló fehérgalléros bűnözők autója. Mármint az autó adócsaló,és nem a gazdája. 🙂 

Hamarosan érkezik a luxus luxusát képviselő Maybach kivitel, amely a hatliteres V12-es motorral lesz felvértezve, amely 621 lóerőt és kerek 1000 Nm-nyi nyomatékot produkál. Ezzel a luxusjárgánnyal azért majd biztos arrébb lehet állni. Természetesen ez a változat is 4Matic hajtáslánccal érkezik. Ez a változat a hírek szerint novemberben a kínai Guangzhou Autószalonon fog bemutatkozni. A premier helyszíne nem véletlen, hiszen a Maybach eladások Kínában a legerősebbek. 

Ezen kívül kétféle AMG változatra lehet számítani: S63e és S73e. Mindkét sportos változat a V8-as motorra fog épülni, amely eltérő teljesítményű elektromotorokkal egészül majd ki. Ezek az EQ Boost egységek 134 és 201 lóerőt teljesítenek, és a hátsó tengelyt fogják meghajtani. Így a csúcs AMG összteljesítménye 805 lóerőre taksálható. Az akkucsomagjuk nagyjából 20kWh teljesítményű lehet. 

Azzal gondolom nem árulok el nagy titkot, hogy ebből a generációból már lesz teljesen elektromos változat is. Az EQS jövőre várható, és az előzetes hírek szerint a megjelenésében is jelentősen különbözik majd a hagyományos társától. Árak és menetdinamikai adatok egyelőre nem ismertek, de biztos nagyon drága autó lesz, és természetesen menni is fognak kellő dinamikával. 

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share