Ranga László utolsó Lanciája

Az 1994-es magyar bajnok autójának érdekes története van.

A nagybetűs AUTÓVERSENYZŐ neve és az olasz márkanév összeforrt a hazai rajongók szívében. Ranga László nem csupán egyetlen Lancia Deltával érte el sikereit, mi most az utolsó ilyen típusú versenyautójának sorsát követjük végig születésétől napjainkig. Hogyan alakult az 1994-es magyar bajnok versenyautó sorsa? Merre versenyzett? Kik vezették? Voltak-e más győzelmei is? Időutazás következik, bukósisakokat fel! Nosztalgikus VHSRIP ALERT! Én szóltam!

Tessék, ugrottál egy bekezdést és máris 1992-ben járunk. A WRC-k még sehol nincsenek, a rallye versenyeken pedig nem a szörnyeteggé gyúrt anyuka-autók tarolnak, hanem az egy számmal nagyobb vasak. Az elektronika már kopogtat az ajtón, de még nem engedték be. Mondjuk úgy, hogy az egyik lábát már betehette, mint farkas a kismalachoz.

A pilóták? Carlos Sainz – aki világbajnoki címet is nyert ebben az évben, Didier Auriol, Juha Kankkunen, Markku Alén, Miki Biasion – aki már nem a Lanciával, hanem Ford Sierrával harcolt.

A Lancia Delta már 5 konstruktőri világbajnoki címet gyűjtött be 1987 óta. Majdnem napra pontosan 30 éve – 1991. december 18-án – egy sajtóközleményt ad ki a gyári csapat, miszerint az utolsó évük a világbajnokságban az 1992-es lesz, 1993-tól a Jolly Club versenyezteti a Lancia Delta HF Integrale Evoluzione-kat. Méltó búcsút szeretnének, így minden lehetőséget biztosítanak az 1992-es évben is a konstruktőri és az egyéni bajnoki cím eléréséhez, hogy méltóképpen búcsúzzanak a világbajnokságtól.

A szomorú hír futótűzként terjedt a rallye világában Karácsony előtt, így fogott hozzá a csapat az 1992-es szezonhoz. A küldetést teljesíteni kell! A szezon Monte-Carlo-ban kezdődik, Didier Auriol és Philippe Bugalski az alábbi videóban már erre a versenyre tesztelnek.

A teszt nem volt hiábavaló: Auriol győzött a szezonnyitón, Kankkunen harmadik lett, míg Bugalski az ötödik helyre hozta be az új Evoluzione-t. Szép kezdés nemde? A folytatás sem zajlott másként, a Lancia és Auriol is magabiztosan haladt a bajnoki cím felé. A Lancia nem akart kockáztatni, a bajnokság kilencedik fordulójára, az Ezer tó Rallye-ra egy új autót épített Auriol számára. A gép a TO 13721T rendszámot kapta, és végre meg is érkeztünk a címadó témához.

Az autó győzelemmel kezdte hosszú pályafutását, az alábbi összefoglalóban többször is szerepel a gép.

A WRC versenyein, gyári színekben még két lehetőség adatott neki. Ausztráliában újabb győzelmet aratott Auriollal a volánnál, míg Spanyolországban a kormánymű hibája miatt csupán a tizedik helyen sikerült bekullognia, ezzel be is fejeződött a VB-s szereplése. Év végén még Kankkunen a második helyig száguldott vele a Bettega Memorialon, aztán a Jolly Club vette szárnyai alá.

A Lancia elérte célját, és 1992-ben is világbajnok lett. Auriol viszont nem volt ilyen szerencsés. Carlos Sainz került a dobogó legfelső fokára ebben az évben, Auriol pedig csak két évvel később, immár Toyotával, 1994-ben kárpótolhatta magát.

1993-ban már jobbára az olasz bajnokságban szerepelt Dario Cerratoval, de a szezont a spanyol EB-futamon kezdte a híres Lancia. Gustavo Trelles-sel a kormány mögött az első helyen futottak célba és ebben az évben is jó mérleget zárt a számunkra kedves versenyautó. Öt dobogós hely és három győzelem volt a mérlege ebben az évben, kiállni csak egyszer kényszerült, motorhiba miatt.

1994-ben ismét Gustavo Trelles kezdte az évet a spanyolországi rallye EB-fordulón az autóval. Ezúttal második helyen érkeztek célba, majd TO 13721T kisasszony, Mauro Nocentini műhelyébe került.

Bizonyára sokaknak ismerős a név. Bizony, Ranga László tőle bérelte ki a csúcs-Lanciát az 1994-es magyar bajnoki futamokra. Az autó Marlboro és Shell-színekbe öltözve sorra aratta a győzelmeket hazánkban a legendás Ranga –Büki kettőssel a fedélzetén, év végén pedig a bajnoki címet is bezsebelték a piros-fehér csodafegyverrel.

Rangáék Fordra váltottak, Nocentini pedig eladta a bajnoki babérokkal ékesített autót Giovanni Recordatinak, aki 1995-től maga versenyzett vele. Több versenyen is elindultak – köztük VB-futamokon is – de csak egyszer látták meg a célt, Sanremoban, a 14. helyen.

A későbbiekben sem jutott sok siker a híres Deltának, az 1996-os és 1997-es évben is EB,VB és nemzeti bajnoki versenyeken indult vele Recordati, de több kiesés mellett a legjobb helyezés egy hetedik pozíció volt számukra, a görög EB-fordulón.

Recordati ragaszkodhatott a járgányhoz, hiszen 1998-tól már Toyotával versenyzett, de a Lancia a birtokában maradt, egészen 2016-ban bekövetkezett haláláig.

A Delta 2017-ben új tulajdonoshoz került, visszakapta az első versenyén viselt külsejét, és 2018-ban nem más, mint a Lancia világbajnok pilótája, Miki Biasion száguldozott vele a Rallyday-en, nemrég pedig első győztes pilótája, Didier Auriol is újra találkozhatott a Deltonával.

A sokat látott, ám kifogástalan állapotú versenygép jelenleg a Rally Replay kiállítótermében pihen, Angliában.

Forrás és képek: lanciaworkshistory.com; e-wrc.cz; a Rally Replay Facebook oldala, Miki Biasion Facebook oldala, Ranga László Emlékére Facebook-csoport

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share