Prodrive P25
A Subaru neve gyakorlatilag egybeolvadt a rallyval, főként az Impreza sikerei miatt, de a japán márka múltjában egyébként is jelentős fejezet az úttalan utakon történő versenyzés. A legendák sorába tartozik az első Impreza, különösen annak az 1990-es évek végén alig pár száz példányban készült WRX STi kupé, avagy a 22B STi. Közel 25 évvel az eredeti változatot követően a Prodrive újraértelmezte a legendás járgányt és megalkotta a P25-öt.
Amikor 1998-ban megjelent a kétajtós Impreza csúcsváltozata, akkor a márka egyrészt a fennállásának 40 évfordulóját, másrészt a harmadik WRC konstruktőri címét is ünnepelte. 1998-ban mutatták be a már említett típusváltozatot, amelyből mindösszesen 424 példányt készítettek. Mondanom sem kell, hogy a szélesített sárvédőkkel és az állítható hátsó szárnnyal megáldott ritkaság pillanatok alatt fogyott el. Ma már értékes gyűjtői darabnak számít.
Az eredeti változat az EJ22G kódjelű négyhengeres boxermotor az EJ20G harmadik továbbfejlesztett változata volt. A 2,2 literesre növel hengerűrtartalom, és az IHI turbófeltöltő áldásos hatásának köszönhetően 280 lóerő szabadult a négy féltengelyre. De nem csak ezért volt izgalmas és különleges az autó. Dupla kuplungtárcsák, amelyek kerámiából készültek, Bilstein futómű, elöl négy, hátul kétdugattyús STi féknyergek és a standard 16″ felni helyett 17″ kerekek. A versenyautó inspirálta első lökhárítóról és az egyedi kék színről már nem is beszélve. A Subaru rajongók bizonyára tudják, de akik nem, azok kedvéért leírom, hogy a típus gyári kódjában a 22B utal a 2,2 literes motorra és Bilstein futóműre.
Az angliai székhelyű Prodrive még májusban jelentette be, hogy a legendás Subaru sportgépből elkészíti a saját restomod változatát. Szerencsére nem kellett sokat várni a bemutatóra sem, hiszen a hétvégi Festival of Speed autós pikniken működés közben lehetett látni a P25-ös járgányt.
A Prodirve az autót az eredeti kétajtós Subaru Impreza alvázra építi fel, rengeteg karbon-kompozit anyagot felhasználva. A karosszéria és a hátsó szárny teljes egészében karbonból készül, de ez az anyag az utastérben is tetten érhető. Az ajtópanelek és az ülés váz is kellő mennyiségű szénszálat tartalmat. Az eredeti típus, 1270 kg-os saját tömegéhez képest a P25 1200 kg alatt nyom a mérlegen.
A névből már vélhetően sokan kitalálták, az autó szíve egy modernebb 2,5 literes Subaru boxermotor, amely a tuningnak köszönhetően 400 lóerő fölött teljesít. Ehhez a motorhoz már a váltóművet sem hagyhatták érintetlenül, az eredeti manuális egység helyébe egy hatfokozatú szekvenciális lép, amelyet a kormányról is lehet kapcsolni. Ezzel a hajtáslánccal és az extra könnyű karosszériával a Prodrive P25 mindössze 3,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra. A 19″ átmérőjű Prodrive felnik mögött hatdugattyús fékek harapnak a 15″-os tárcsákra, így a megállás is biztosított.
A beltérben, ahogy már fentebb említettem fő szerepet szintén a karbont kapott, de van ott még Alcantara és bőr is. A klasszikus analóg műszercsoporttól búcsút mondhatunk, a helyét HD kijelzők vették át. A fedélzeten még egy adatrögzítő is helyet kapott, így a köridők utólagos kiértékelése sem jelent akadályt. A Prodrive az üdvöskéjét alapvetően négyüléses konfigurációban kínálja, de ha az ügyfél úgy kívánja, akkor a hátsó üléseket száműzik és beépítenek egy bukókeretet.
Végezetül pár szót a gyártandó darabszámról és az árcéduláról. A P25 nevében nem csak a motor méretére, de a darabszámra is utal, ugyanis csak 25 példányt fognak ebből a rendkívüli restomodból készíteni. Az ára 460 ezer angol font, átszámítva 560 ezer amerikai dollár. Szóval nagyon sok pénz, úgy két Lamborghini ára. De már mindegy is, hiszen az összesnek van gazdája.
Képek, forrás: Prodrive