Bertone GB110
Régen volt már az, hogy a Bertone logóját autón láttam, most nagy hirtelen a G Astra kupé, illetve kabrió változatai ugranak be. Lássuk be, azok már nem mai darabok, a 2000-es évek eleje. Pedig a Bertone számtalan érdekes koncepcióautó és széria modell számára álmodta meg a kosztümöt, mégis 2014-ben csődöt jelentettek. A márkanév egy designcégen keresztül tovább élt, legutóbb 2020-ban cserélt gazdát. A testvérpár, Mauro és Jean-Franck Ricci kezébe került, akik szerencsére autóbolondok. Az ő kezdeményezésükre a Bertone ismételten megalkotott egy új autót, ami a trendekkel ellentétben egy belsőégésű motorral hajtott hipersportautó, amely különleges üzemanyaggal megy.
Bertone GB110, talán elsőként tisztázzuk, hogy mi is áll a név mögött. GB, azaz Giovanni Bertone, az eredeti cég alapítója. Ő volt az, aki 1912-ben megalapította a Carrozzeria Bertone stúdiót. A 110 pedig – ahogy azt gondolom már kitaláltátok, az alapítás óta eltelt évekre utal.
Az autó formatervét áttekintve talán leginkább a ’60-as, ’70-es és ’80-as évek ékformáiból inspirálódtak. Annak a nagy mestere akkoriban a kedvenc sztártervezőm, Mercello Gandini volt. Vékony LED lámpák elöl és hátul, és ollószerűen nyíló ajtók, mintha egy Lamborghini lenne, csak nem olyan élesek a vonalai. Nem mondanám, hogy design szempontjából kiugró alkotás, amolyan „mezei” hipersportautó, letisztult vonalakkal.
A műszaki tartalomról sokat nem árultak el. Annyi biztos, hogy középmotoros elrendezésű – mi más is lenne? Annyit tudni, hogy egy német gyártó fő komponensei adják a műszaki alapot. Le merném fogadni, hogy a karosszéria alatt ez egy Audi R8. A váltóműről azt lehet tudni, hogy hétfokozatú, de az már homályba vész, hogy automatikus, vagy kézi kapcsolású. A motor különlegessége, hogy szintetikus üzemanyaggal is üzemképes lesz. A műbenzint a Select Fuel cég készíti különféle polikarbonátok átalakítása által. Az őszinte véleményem az, hogy a műbenzin sem egy környezetbarát dolog, kb. olyan szemfényvesztés, mint az elektromos autó.
A menetdinamikáról annyit lehet tudni, hogy a Bertone GB110 2,79 másodperc alatt ugrik álló helyzetből 100 km/h-ra. még négy másodperc és megvan a duplája is. 14 másodperc alatt megvan a 300-as tempó. Állítólag 380 km/h a csúcssebessége. Mindezt állítólag az 1100 lóerőnyi teljesítménynek és ugyanekkora forgatónyomatéknak köszönheti. Igen, az összes kerekét hajtja. Apropó kerekek, elöl 21″, hátul 22″ átmérőjűek. Az első gumik 255/30, a hátsók 335/25 méretűek.
Egyelőre nem tudni a GB110 árát, illetve azt sem, hogy mikortól kívánják gyártásba helyezni. Annyit még elárultak, hogy 33 példányban limitálják a hipersportautó példányszámát. Azért reméljük, hogy lesz is belőle valami, ráfér erre a lagymatag autóiparra, hogy készüljenek még ilyen őrült autók.
Képek, forrás: Bertone
A cikk elkészítése kb. 2 órát vett igénybe.