Olykor, amikor van időnk az oldallal foglalkozni, akkor sokszor órák mennek el csak azzal, hogy régi autókról, motorokról, vagy épp versenyekről keresünk fotókat és videókat. Mivel a vancello.hu-t abszolút úri hobbiból csináljuk, ezért sokszor ezek a lopott órák jelentik számunkra a kikapcsolódást, ezekből merítünk inspirációt, hogy mindig legyen erőnk tovább vinni az oldalt. Így akadt fenn a hálónkon a Renault 21 is, amiről sose gondoltuk volna, hogy lehet izgalmas autó is.
A Renault 21 talán egyike azon típusoknak, amire maximum azok emlékeznek, akiknek valaha volt ilyen, netán lapul náluk egy ma is. A Giorgetto Giugiaro által tervezett kocka családi autó az 1980-as évek Renault kínálatának volt egy fontos szereplője. Akkoriban kínálták kereszt- és hosszmotoros elrendezéssel is, némileg eltérő tengelytávval, no de a franciák mindig is furcsák voltak. Nagy múltja, vagy kultusza sosem volt, mégis az egyik változatából csináltak egy olyan versenyautót, amivel anno még Jackie Stewart és Jean Ragnotti is versenyzett.
A Turbo volt a legerősebb típusváltozat. A kétliteres nyolcszelepes turbós motor 175 lóerőt teljesített, amelyhez akár az összkerekes hajtásláncot is meg lehetett rendelni, ez volt akkoriban a Quadra. A Renault Sport vette a bátorságot és 1987-ben a 21-re lapot húzott. Ekkor alkották meg a 430 lóerős ‘Superproduction’ változatot. Ez volt a „B csoportos” autók elnevezése az akkori Championnat Français de Voiture de Tourisme, azaz a Francia Túraautó Bajnokságban, amely egyben új kategóriává lépett elő, megtartva a versenyben az „A csoportos” autókat is.
A nagy kocka Renault alapos átalakításokon ment keresztül. Komplett bukócsövezés, szélcsatornában optimalizált karosszéria és a kellően felpiszkált turbómotor. A vízhűtéses Garrett T3 turbófeltöltő, valamint az F1-ből származó dupla töltőlevegő-hűtő és hővédő igazi vadállattá varázsolták ezt a látszólag békés szedánt. A lökhárítókon keresztül jövő kipufogóvégek gyakran okádtak lángnyelveket. Az autó annyira jól sikerült, hogy az 1988-as szezont Jean Ragnotti meg is nyerte vele.
Az 1989-es szezonra a Francia Autósport Szövetség (FFAS) szigorított a szabályokon, ezért a Renault versenyautóját plusz súllyal látták el és a turbó nyomását is vissza kellett venniük két bárra. Ezt ellensúlyozandóan a Renault Sport mérnökeinek kapóra jött a hosszanti irányban beépített motor és az erősebb hosszú váltó. Ebben a szezonban Jean Ragnotti és a csapattársa, Jean-Louis Bousquet összesen 11 pole pozíciót és csak 5 győzelmet aratott, így másodikként zártak a bajnokságban. Ugyanebben az évben még saját márkakupát is indítottak a típusnak, ez volt a Renault Elf Europa Cup, majd 1990-ben átnevezték a Renault 21 Turbo European Cup-ra, amely két szezont élt meg. Mindkét évben az olasz Massimo Sigala szerezte meg az elsőséget.
A Renault 21 Turbo versenyautók fejlesztését a márka 1990 után befejezte. Ezt követően az autók privát csapatokhoz kerültek. Mivel összkerékhajtás volt alattuk, ezért előszeretettel használták hegyi versenyeken. A túraautó versenyekre a gyári versenyrészleg ezt követően a Renault 19 és az utód, a Laguna típusokból készített versenyautókat.
Forrás, képek: Jalopnik, Renault Sport, Goodwood Road & Racing