25 éves a Geráppááá Clio

Egy Clio RS megújulását is bemutatjuk

Geráppáááá, Geráppáááá, Geráppáááá… emlékeztek még erre a számra? És a reklámra, ami már 25 éves? Tudjátok, aminek a végén éppen csak felvillant a második generációs Renault Clio. A francia kisautó sztorija mellett bemutatunk nektek egy nem régiben megújult Renault Sport változatot is.

Így született a kettes Clio

A kettes Clio az ezredforduló egyik legdivatosabb kisautója volt, érdekes módon két legfőbb konkurense is a fiatalos és divatos irányt fogta meg, ez volt a Peugeot 206, illetve a kettes Fiat Punto. Azonban a trió közül talán mégis a Clio emelkedett ki leginkább, nem csak a megjelenése, hanem a sportos verziók miatt is, ami azt illeti a középmotoros V6-os változat a mai napig vérpezsdítő.

A Renault a második generáció fejlesztését alig egy évvel az első Clió bemutatása után kezdte meg. Az X65 kódnéven futó projekt eredménye lett a gömbölyded formájú három, illetve ötajtós járgány, amelyet Patrick Le Quément tervezett. A francia autódesigner akkoriban a teljes Renault palettát megrajzolta a Twingo-tól kezdve a Lagunáig, az ő nevéhez fűződik a franciásan furcsa VelSatis és Avantime is.

A mai napig csinos forma.

A fejlesztés érdekében a márka Párizstól nyugatra bérelt egy közel 130 ezer négyzetméteres épületet, amelyben a Renault és közvetlen beszállítóinak bő 600 munkatársa dolgozott az új Clio megalkotásán. 40 csapat dolgozott a fejlesztés különféle fázisain, a végleges változat 1997 végére készült el. Alig pár hónappal az első előgyártmányok elkészülte után, 1998 tavaszán a szalonokba került a Renault új kisautója. Akkoriban 8000 euró alatti áron kínálták az alapváltozatot. Ma már ilyenről csak álmodhatunk.

.1998-tól egészen 2017-ig gyártották a világ különböző pontjain, összesen hat modellfrissítést ért meg.

A kettes Clio megalkotása során a mérnökök egyrészt törekedtek arra, hogy egy nagyon biztonságos kisautót alkossanak. Ez sikerült is, hiszen anno az EuroNCAP töréstesztjén kiemelkedően szerepelt. Másrészt igyekeztek a sajáttömeget alacsonyan tartani, ezért egyes változatok gépteteje alumíniumból készült, másrészt az első sárvédők műanyagból készültek. Bevallom ez utóbbit én tavaly tudtam meg, amikor az egyik cimborám Cliójára keresett színazonos sárvédőelemet. Összességében sikerült 1 tonna alatt tartani a Clio tömegét.

A géptető alatt 1,2-es, 1,4-es és 1,6-os benzinmotorok voltak, a sportos RS változat készült a kétliteres 16 szelepes szívvel. A spórolósaknak kínálták az 1,5-ös és 1,9-es dízeleket, illetve a dél-amerikai piacokra szántak egyliteres benzinmotort is. A csúcsot a V6-os változat jelentette, amelybe a Laguna háromliteres motorját építették középre. Ebből csak 1513 példány készült a svéd TWR-nél.

A V6 Clio ma már gyűjtői darab.

Egy Clio RS újjászületése

A kétezres évek kis hothatch járgánya volt a Clio RS, amely kívülről alig árulkodik arról, hogy bizony akár 220 km/h-ra is képes a géptető alatt lévő 172 lóerős motorjának köszönhetően. Neményi Norbert a nagy népszerűségnek örvendő és több tízezer autórajongót számláló Roncsvadászok facebook csoportunkban posztolt pár fotót először a készülőben lévő tüzes kisautóról. Felvettük egymással a kapcsolatot és néhány levélváltás után sok mindent elmesélt az autóról és annak felújításáról. Íme a sztori, amelynek eredménye a képeken is látható sportos francia kisautó.

Ha meg tudnám számolni, hogy mennyi ilyen képet láttam már.

Soha nem gondoltam, hogy valaha is lesz bármiféle francia autóm, de egy Renault Sport az mindent felülírt. Az autót teljesen véletlenül találtam 2022 márciusában egy pakolóház mosójánál, régen lejárt külföldi ideiglenes rendszámmal. Sikerült a tulajt megtalálni, kinyitottam a géptetőt és benne volt a 2 literes motor. Gyors alvázszám lekérdezés és stimmelt. Ilyen szerencsém nem gondoltam, hogy valaha lehet, de mégis csak lett. Minden próba nélkül megegyeztünk és két héttel később a nevemen volt. Alig vártam, hogy beleülhessek. Minden várakozást felülmúlt.

Végre el is kezdődhetett a felújítás, gondoltam 2-3 hónap alatt el fog készülni, bizony nem. (sokan ismerjük ezt az optimizmust – a szerk.) Kezdésnek teljes fék, futómű felújítással indult a projekt, amit csak lehetett visszaalakítottunk gyárira, teljes karbantartás, minden folyadék és szűrő cseréje.

Innen kezdett érdekessé válni a dolog. Tudtam, hogy lakatolni kell az autót, de megtalálni azt, aki be is vállal egy régi autót, az sem volt egyszerű (azt gondolom ezt is sokan ismerjük – a szerk.). De megtaláltam. Több elutasítás után a munkahelyemen bevállalták a srácok időhatár nélkül. A műanyag alkatrészek nagyon jól fedték a rohadt részeket, öklömnyi lyukak voltak a küszöbön, a belső küszöb rozsdás volt, semmit nem kapni hozzá a küszöbön túl, így jött a klasszikus tábla lemez és a megfelelő elemek pótlása. Lassan elkészült, végre volt egy jó kasztni az autón és körvonalazódott, hogy egyre jobb lesz a járgány. A fényezés az szinte séta galopp volt és kb. 1 hónappal később gyönyörűen jött ki a kamrából. Az autó nem lett telibe fújva a géptető, a tető, a csomagtartó kimaradt, illetve nem volt indokolt.

Jelenleg van még pár apróság, ami még hátra van, de ez már nem befolyásolja az autó működését. Köszönettel tartozom Zolinak és Norbinak a lakatolásért, Mikinek és Andrisnak a fényezésért, valamint testvéremnek, Robinak a teljes mechanikus javításért. Ez nélkülük nem jöhetett volna létre.

Mi pedig köszönjük a sztorit és reméljük, hogy sok örömteli kilométerrel örvendeztet meg ez a kis Clio RS.

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share