Az amerikai Indiana államban élt egykoron Stanley H. “Wacky” Arnolt II, aki igazi autóbolond volt. Története a vérbeli autórajongók számára közismert, „Wacky” hajómotorok gyártásával ért el kiemelkedő üzleti sikereket és tett szert mesés vagyonra. Az úriember olyannyira rajongott a négykerekű járgányokért, hogy saját üzletbe fogott. Főként az angol márkákat preferálta, MG, Bentley, Aston Martin. 1952-ben a Torinói Autószalonon találkozott Nuccio Bertonéval, akivel megállapodott arról, hogy az általa rendelt brit sportautókhoz egyedi karosszériákat készítsenek. „Wacky” 1953 és 1968 között ezeket a limitált szériás autókat a saját szalonjaiban értékesítette. Ezek közé tartozott a Bertone által karosszált Aston Martin DB2/4, amelyből összesen 7 példány készült, ebből hat darab spider és mindössze ez az egy kupé, amelyet nem régiben az RM Sotheby’s-nél árvereztek el.
Szóval nem akármilyen autóról van szó. Az LML/765 alvázszámú DB2/4 kupé kosztümjét a Bertone stúdiónál akkoriban alkotó Franco Scaglione vetette minőségi rajzpapírra. A markáns vonalvezetésű kupé talán legjellegzetesebb vonása az első és a hátsó kerékívektől futó él, illetve a meredeken lejtő tetővonal, amely a hátsó részt körbeölelő szélvédővel zárul. Az övvonal finom fecskefarokban végződik, amelyeket a vékony hátsó lámpák töltenek ki. Én most bátran le merem írni, hogy ez a valaha készült legszebb Aston Martin.
Azonban ez az autó nem csak csodaszép, de érdekes története is van. A dokumentáció szerint Arnolt 1954. augusztus 20-án rendelte meg a párizsi Monsieur Henrey Pagezy részére. Az autót 1955. január 7-én szállították le. A dokumentumokban szereplő pontatlan írásmód miatt, azonban vélhetően a francia megrendelő nem más volt, mint Henri Pigozzi, a Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile, azaz a Simca alapítója. Ez azért is lehet így, mert az autó hátsó lámpáját a korabeli Simca modellekről kölcsönözték.
A fáma szerint a kis szériában ez volt az első autó, amely elkészült, de mire napvilágot látott, addigra az Aston Martin már nem volt hajlandó több alvázat szállítani „Wacky” részére. Gyanítom, hogy az olaszok formaterve megijesztette őket, bár a gyári DB2/4 kupék is rendben voltak, de ez a Bertone-féle karosszéria eszméletlen szép. Az olasz stúdió egyébként két alkalommal is visszabérelte a saját alkotását, hiszen az 1957-es és az 1958-as Torinói Autószalonon is ott volt a standjukon, először fehér, majd a képeken is látható kék színben. Hozzáteszem, hogy ezt a járgányt nem tudom elképzelni fehér színben, ez az árnyalat a telitalálat. A Bertone vélhetően arra játszott, hogy a brit márka bízza meg őket az új DB4 karosszériájának a megtervezésével, amelyet végül egy másik olasz stúdió, a Carrozzeria Touring nyert el.
A különleges Bertone kupé 1976-ban az USA-ba került, ott először John G. Gyann volt a tulaja, majd Dr. Jim Pavlatos vásárolta meg, aki elvégezte rajta az első komolyabb felújítást is. Végül a Chicagóban lévő Bill Jacobs kereskedőn keresztül a Blachawk gyűjteménybe került. 1987-ben a kaliforniai Roger Karlson vásárolta meg, aki 11 évig birtokolta ezt a különleges járgányt. Ő időt és pénzt nem sajnálva további restaurálásnak vetette alá az egész autót, ’87-ben már ki is állította a Pebble Beach Concours d’Elegance rendezvényen.
2019-ben jelentős mérföldkőhöz érkezett az autó. Ekkor ismételten új tulajdonoshoz került, aki megbízta a kaliforniai Kevin Kay Restorations-t, hogy az eredeti állapotába, „Concours-minőségben” restaurálják az egyedi Aston Martint. Ennek keretében visszakapta az eredeti metálkék fényezést, amely még nyomokban fellelhető volt a karosszérián. Az évek során módosították a lökhárítókat és a hátsó lámpákat, így ezeket is cserélni kellett. A géptetőt is visszaállították az eredetire, valamint lecserélték a napellenzőket és a beltérben is teljes körű munkát végeztek. A kárpitozás, a bőrburkolatok színe remekül passzol az autó kék fényezéséhez. Annyira aprólékos volt a teljes restauráció, hogy még az eredeti kipufogóvég piros színét is visszakapta ez a csodás autó. A teljes produkció több mint 800 ezer dollárba került.
A motort is felújították, valamint némileg megemelték a teljesítményét is. Ugyanis a DB2/4 Mk III. szelepeit és vezérműtengelyeit építették be, illetve a kompressziót is megemelték. A 2,9 literes sorhatos motor így 140 lóerő helyett közel 178 lóerőre képes. Továbbá javítottak az olajozási rendszeren is, mondjuk ez brit autóknál mindig előny.
A felújítást követően az idei Pebble Beach Concours d’Elegance rendezvényen ismételten kiállításra került az egyetlen Bertone által készített Aston Martin DB2/4 Coupe, amely el is nyerte a kategóriája első helyezését. Azóta nem mutatkozott a nagyközönség előtt, de már meghívást kapott a 2024. évi Concorso d’Eleganza Villa d’Este eseményre. A napokban egy árverés keretében új gazdára talált ez a csoda. 1,1 millió dollárt fizettek érte. Úgy gondolom, hogy az autótörténelem eme egyedi darabja még ettől többet is ér.
Forrás, képek: RM Sotheby’s, Aston Martin