Az igazi bölcsek szerint a szobor már eleve ott rejlik a kőtömbben, csak a körülötte lévő felesleget kell leválasztani róla valamilyen módon. A szobrokat ugyanis nem készítik, hanem felfedezik, és ezen folyamat során kerül napvilágra az igazi alkotás. Mindezt tökéletesen művelni az igazi alkotás, a teremtés a semmiből, ez az alkotás művészete. Valószínűleg ezt az elvet követte a francia Gabriel Voisin is, aki amellett, hogy repülőgépipari pionír volt, az autóiparban is maradandót alkotott. Az Avion Voisin C28 Cabriolet, amelynek a karosszériáját a Saliot műhely készítette, egy igazi műalkotás a luxusmárka utolsó éveiből.
Gabriel Voisin szerette a saját útját járni az autók világában is, járműveiben mindig is különleges műszaki megoldásokat alkalmazott, amelyeket csodálatosan szép áramvonalas formákba öntött. Persze ez utóbbiak esetében nagy szerepe volt a karosszériaépítő manufaktúráknak is, amelyek a fénykorukat élték a ’30-as években. 1937-ben mutatták be a C28 típust, amely az Avions Voisin márka utolsó típusai közé tartozott, illetve ez volt az utolsó autó, amelyet még Gabriel Voisin tervezett, mielőtt még elveszítette volna a cége fölött az irányítást.
A típusból az autóhistóriások szerint mindösszesen négy példány készült, amely valójában csak a járóképes alvázat jelenti, hiszen a felépítményeket külsős cégek készítették. A Voisin C28 mozgatásáról a Knight-féle tolattyús megoldást alkalmazó soros hathengeres motor gondoskodott, amelyet két Zenith karburátor látott el a megfelelő keverékkel, a motorhoz a négyfokozatú Cotal Preselector félautomatikus váltóművet társították, amelyen keresztül a hátsó kereket hajtották. Az alumínium felhasználásának köszönhetően a kabrió felépítmény okozta extra merevítések ellenére is mindösszesen 1,6 tonnát nyomott ez a csodálatos autó, amely akkoriban légiesen könnyed volt. Ennek köszönhetően is a csúcssebessége 140 km/h.
Ennek a C28-as típusnak a felépítményét a szintén francia Saliot műhely készítette, amelyhez két alváz is került. A leírások szerint az autónak ez a második felépítménye, arról sajnos nem találtam semmiféle információt, hogy eredetileg is nyitott kocsiszekrénnyel készült-e. Az autó történetében érdekesség, hogy bár Voisin a Saliot műhelyt bízta meg a karosszéria elkészítésével, azonban az aprócska manufaktúrának sohasem volt saját karosszériás műhelye, a munkákat mindig alvállalkozóknak adták ki, azt azonban nem tudni, hogy ténylegesen kinek a keze munkáját dicséri a C28 Cabriolet. Annyi viszont bizonyos, hogy a Saliot új műhelyében, Neuilly-ban került fel az alvázra az elkészült mű a II. világháborút követően 1946-ban vagy 1947-ben.
Az újrakarosszált Voisint egy bencés szerzetes, Jean Gehard vásárolta meg, a bencések sok mindentől tartóztatták magukat, de úgy tűnik, hogy a kiváló és drága autóktól nem. A szerzetes 1967-ben egy aukción vált meg az egyedi kabriótól, egy filmproducer lett az új tulaj, a befolyt pénzből pedig egy új kolostor építését finanszírozta. Később egy német autórajongó, Hans Bitterwold szerezte meg a C28-ast, aki a ’90-es évek elején a gyűjteménye jelentős részét egy Voisin történésznek adta el. Az illető ekkor teljesen felújította az autótörténelem ezen csodálatos darabját, a teljes procedúrát felügyelte, miközben alaposan beleásta magát a Saliot történetébe is. Kiderült, hogy eredetileg kék metálfényezést kapott az autó, majd a helyreállítás során a jelenlegi vörös-bordó színkombinációt kapta, amely igazán elegáns és jó ízléssel illik a kabrió mívesen kimunkált világos belteréhez is.
2006-ban a rangos Pebble Beach Concours d’Elegance autós szépségversenyen is megmutatták a teljesen restaurált Voisin C28 “Saliot Special” Cabriolet, amely már számos európai kiállításon is megfordult. Rendkívül gazdagon dokumentált a múltja és a teljes felújítási folyamat is. Napjainkban egy amerikai gyűjtemény része, de azt hiszem, hogy ez a francia art deco csoda bármelyik gyűjtemény legfényesebb darabja lehetne. Nem csak egy letűnt kor lenyomata, hanem egy autóipari művész, Gabriel Voisin zseniális megoldásainak is a tárháza.
Képek, infók: coachbuild.com, RM Sotheby’s, conceptcarz.com