Szuperautók Genfből

Amennyire az időm engedi, úgy mindig nyomon követem a jelentős nemzetközi autószalonok felhozatalát. Minden évben Genf számít az évadnyitónak, így az elmúlt napokban én is a svájci városra és az onnan érkező újdonságokra figyeltem. Az idei Genfi Autószalon kínálata számomra kellően meggyőző és erősnek tűnt, nem is tudom mikor volt legutóbb ennyi újdonság egyszerre bemutatva. Külön öröm volt számomra, hogy az újdonságok jelentős részét a különleges és exkluzív szuper, illetve hipersportautók képezték, így most ezekből válogattuk össze a legérdekesebb modelleket. 

Aston Martin

A brit sportautógyártóra korábban mindenki úgy asszociált, hogy a márka, amely nagyszerű gran turismókat készít, és nem mellesleg James Bond kedvenc márkája is egyben. Az utóbbi pár évben azonban lassan már úgy kell az AM-re gondolni, mint a brit szuper- és hipersportautók egyik legkiválóbb gyártója. Az őrületet a Valkyrie modellel indították el, amelyből azóta elkészült az AMR-Pro változat is, most pedig az AM-RB 003 modellt mutatták be. Az újdonság némileg kisebb és szelídebb a Valkyrie típushoz képest, de a főbb formai jegyekben nagyon hasonlítanak. Az aerodinamikai elemek nem olyan hangsúlyosak, mint a nagy testvéren, itt mintha minden finomabban sikerült volna. A hátsó szárny is sokkal jobban részét képezi a karosszériának, nem tolakodó, az egész forma pedig teljesen letisztult és funkcionális. Olyan, mint egy csúcsborotva, precíziós eszköz a célfeladatra, ami itt nem más, mint az őrületes tempó és gyorsulás. Igaz a konkrét számok még nem ismertek, de vélhetően bőven 300 km/h fölött ér véget az őrület. Annyi bizonyos, hogy az újdonságban már nem V12-es motor lesz, hanem egy V6-os turbós egység, amely egy hibrid hajtáslánc része lesz. Amit mindenképpen érdemes megfigyelni az autón, az a műszerfal, nagyon letisztult, ugyanakkor a kormány mögötti kijelző igen látványos, olyan mintha egy belső tükörbe integráltak volna egy LCD kijelzőt. Egyszerű, de nagyszerű! A pletykák szerint a modell végső neve Valhalla lesz, és csupán 500 példányt fognak belőle készíteni, az árcédulán pedig 1,3 millió fog figyelni, de 2021 előtt nem várható.

Az angolok ezen kívül még bemutattak egy csodálatosan szép koncepcióautót is, amelyet a Vanquish Vision Concept-ként neveztek el. Ez a modell még az RM-RB 003-tól is konszolidáltabb és szelídebb formavilágú autó. A hagyományos visszapillantókat kecses házba rejtett kamerák helyettesítik. Ugyanakkor a splitter szemből és oldalról nézve eléggé hangsúlyos elem, míg a többi aerodinamikai fogás remekül beleolvad az autó testébe. A műszaki háttérről egyelőre nem sokat tudni, annyi biztos, hogy az új V6-os turbómotort építették középre. Az AM fő célja ezzel a koncepcióval az volt, hogy a közönséget felkészítse egy a jövőben érkező szupersportautóra is, amely jóval elérhetőbb és emberközelibb, mint a két másik vadállat. Elnézve az autót, gyaníthatóan ez már bőven több, mint egy koncepció, és némi finomítást követően talán így ahogy van gyártásba is kerül.

aston-martin-vanquish-vision-geneva-live.jpg

Bugatti

Azt hiszem az idei genfi showt a Bugatti vitte el, méghozzá a „La Voiture Noire” modellel, amely azontúl hogy nagyon exkluzív, hiszen csak egy példányt készítette, méregdrága, 11 millió euró és a W16-os négyturbós motornak köszönhetően brutálisan erős és gyors is. Mindezeken túl a márka 110. évfordulójának legnagyszerűbb megünneplésére is szolgál. Az autóról korábban már írtunk részletesen, így most nem is szaporítanánk tovább a szót. Én azt mondom, hogy ezt a hiperautózást a Bugatti igazi mesterszinten műveli, csodákat csodákra halmoznak.

bugatti-la-voiture-noire.jpg

Ferrari

A lovacskás olasz márka is megvillantotta a legújabb berlinettáját Genfben. Az F8 Tributo a 488 GTB-t váltja le a kínálatban. A szíve továbbra is a V8-as turbós motor, amely Pista szintű teljesítményt nyújt már az alapváltozatban is. Innen pedig el lehet képzelni, hogy a különféle könnyebb és erősebb verziók mire lesznek majd képesek. Erről az autóról is cikkeztünk már külön, amit megjegyeznék, hogy hiányzik Pininfarina a Ferrarik tervei mögül.

ferrari-f8-tributo_1.jpg

Ginetta

Ugyan a csúcskategóriás járgányok körében is egyre jobban terjednek a hibrid és elektromos hajtásláncok, azonban van még olyan gyártó, amelyik a klasszikus iskola mentén építi az autóit. Ilyen a Ginetta is, amely az Akula modelljében hatliteres V8-as motort használ, amely 600 lóerővel hajtja a hátsó kerekeket, amelyekhez a saját fejlesztésű hatfokozatú szekvenciális váltóművön kapcsolódik. Az autót a karbon jegyében építették fel, karbonszálas anyagból készült a csőváz és a karosszériaelemek jelentős része is. Ennek köszönhetően a tömegét 1150 kg-ra tudták redukálni, ami remek tömeg/lóerő arányhoz vezet. A formát inkább radikálisnak mondanám, mint szépnek, éles vonalak és a Williams szélcsatornájában véghez vitt végleges kialakítás nyomait viseli magán. Masszív hátsószárny, agresszív légbeömlők mindenfelé, orrközépmotor. Jó ez így, félő, hogy egy korszak egyik utolsó gyermeke a Ginetta Akula is.

Hispano Suiza

Egy rég elfeledett márkanév, amely anno igazi luxusautókat készített a tehetős ügyfelei részére. Svájcban visszatért a márka, méghozzá egy elektromos szuperautóval, amely a Carmen nevet kapta. A forma a ’30-as évek Hispano Suiza modelljeit idézi, kifejezetten a H6C Doubonnet Xenia modellt. Bizonyára lesznek olyanok, akiknek nem tetszik ez a formavilág, én személy szerint kedvelem a klasszikus formák modern átgondolását. A Carmen meghajtásáról két elektromotor gondoskodik, amelyek a hátsó kerekeket hajtják, összesen 1005 lóerőnyi teljesítménnyel. A padlóban elhelyezett T-alakú akkucsomag egy töltéssel 400 km-re elegendő energiát biztosít. A könnyűszerkezetes építésnek köszönhetően a Carmen mindösszesen 1690 kg-ot nyom, ez persze nem tűnik kevésnek, de a hasonló elektromos autókhoz képes pillekönnyű. Az autót limitált példányszámban fogják készíteni, a Hispano Suiza Cars mindösszesen csak 19 példányt tervez belőle, egy példányért 1,5 millió eurót kérnek. Így valóban a gazdagok játékszere lesz az újdonság, amelynek első példányait már a jövő év folyamán leszállítják a szerencsés ügyfeleknek. Minden egyes darabot teljesen kézzel készítenek, és a belteret a vevők igényei szerint alakítják ki.

Koenigsegg

A skandináv manufaktúra sosem csinált maga körül nagy hírverést, mindig csak szépen csöndben fejlesztgetnek, olykor pedig az aktuális erőgépüket kiviszik az aszfaltra, hogy megfussák vele az utcai autók sebességrekordjait. Genfbe az Agera RS utódjáról rántotta le a leplet Christian von Koenigsegg. A Jesko, amely a cég alapítójának édesapja után kapta a nevét, 1600 lóerőre képes, ha E85-tel itatják, benzin esetében 1280 lóerőt teljesít a márka ötliteres V8-as dupla turbómotorja, amelyet némileg továbbfejlesztettek az új modellben Módosítottak a vezérműtengelyeken, a szívósorokon és nagyobb turbókat dobtak rá. Ez a motor a saját fejlesztésű kilencfokozatú váltóművön keresztül gyötri a hátsó kerekeket. A cég Light Speed Transmission-nek nevezi a váltót, amellyel a pilóta képes fokozatok is kihagyni, például 7. fokozatból egyből visszaválthat 4. fokozatba, mindezt mindenféle késlekedés nélkül, valahogyan száműzték belőle a hagyományos szinkrongyűrűket Ez az egység egyébként viszonylag könnyűnek is nevezhető, mindösszesen 90 kg-ot nyom, míg egy hagyományos duplakuplungos szerkezet akár 140 kg is lehet. A 90 kg-os tömegben egyébként benne van a lendkerék, a váltóolaj, az olajpumpa és az önindító is. A Triplex futóműveket kiterjesztették az előre is, ezt az Agera esetében csak hátul használták, mindezt a hátsókerék kormányzásával is kiegészítették, minden adaptív módon változik. Az autó formája az előd formai továbbfejlődésének tekinthető, az aerodinamikai elemek jelentősen hangsúlyosak, 275 km/h-nál 1 tonna leszorítóerőt termelnek, ez 40%-kal több, mint az Ager RS esetében volt. Nagyon futurisztikus, mindez északról egy kis manufaktúra üzeméből, olyan műszaki tartalommal, amit a legnagyobbak is megirigyelhetnek.

 Lamborghini

A Sant’ Agata-i sportautómanufaktúra az Aventador SVJ roadster változatát villantotta meg a shown. Ugyan 50 kg-mal nehezebb a zárt változattól, de ez az ára annak, hogy a karosszéria ugyanolyan stabil maradjon. Viszont ez semmit nem von le a csúcsgép érdemeiből; 2,9 másodperc alatt ugrik 100 km/h-ra, a vége 350 km/h. Mindez a 770 lóerős szívó V12-es motornak köszönhető, amely a tető eltávolításának köszönhetően direkt módon muzsikál a vezető és utasa fülébe. Az Ad Personam program keretein belül a vásárlók 350 különféle szín közül választhatnak, Genfben a bronzo zenas matt fényezésben pompázott a kiállított példány. A modell egyébként az Avendator típus utolsó változata is egyben, hiszen az immáron nyolc éve piacon lévő járgány utódja már javában készül, és ha minden igaz, akkor az idei évben be is fogják mutatni az új csúcs Lamborghinit.

2019-lamborghini-aventador-svj-roadster.jpg

 Piëch Automotive

Egy új márka szinte a semmiből és egyből egy sportautóval debütáltak a svájci szalonon. A Piëch Mark Zero egy elektromos sportkupé, amelyben három elektromotor gondoskodik a hajtásról. Egy az első kereket, hatja 201 lóerővel, hátul pedig két motor került elhelyezésre, amelyek összteljesítménye szintén 201 lóerő. Az akkucsomag a fejlesztők elmondása alapján forradalmi, hiszen 5 perc alatt 80%-ra lehet feltölteni, a telepek kompakt méretűek, ez azonban azzal is jár, hogy rendkívüli módon melegszenek, így azokat léghűtéssel tartják kordában. Ennek ellenére még így is 200 kg-mal kisebb az egész egység, mint a többi e-autóban, de még így is 1,8 tonnát nyom ez a sportkupé. Formailag egyébként nem túl egyedi, mintha egy módosított Aston Martint látnánk, amelyet valamelyik karosszériaépítő alakított át. Egyébként nem rossz, kíváncsian várjuk a folytatást, a cég elvileg a platformra ezen kívül egy négyajtós és egy SUV modellt is tervez.

Pininfarina

A neves karosszériaépítő cég fogott pár kiváló mérnököt és tervezőt, akik olyan autókon dolgoztak, mint a Bugatti Veyron, a Chiron, a Ferrari Sergio, különféle Lamborghinit, AMG-k és Porschék, majd azt a célt tűzte ki eléjük, hogy alkossanak egy kiváló elektromos gran turismót. Ebből született a Pininfarina Batista, amely a cég alapítójának a nevét viseli. A külső elegáns, visszafogott vonalakból építettek egy látványos berlinettát. A hátsó részen a két részre osztott aktív szárny finoman belesimul a karosszériába a LED lámpasorokkal egy egységet alkotva. Fölfelé nyíló ajtók, amelyek mögött a kéttónusú beltér tárul fel. Minőségi kidolgozás, high tech anyagok jellemzik az egész járgányt. A szíve négy elektromos motor, amely egy-egy kereket hajt, az összteljesítményük – kapaszkodjatok – 1874 lóerő, bőven a Bugatti fölött. Kettő másodperc alatt futja a 100 km/h-t, a vége 350 km/h-ban került limitálásra. A 120 kWh teljesítményű akkucsomagot egyébként a Rimac szállítja az olaszoknak, amely 450 km-re elegendő hatótávot biztosít. 150 darabot terveznek belőle gyártani, ez lesz a cég első autója, a forgalmazást a jövő évben kívánják beindítani.

Puritalia

A nápolyi sportautóspecialista egy hibridhajtású berlinettával kápráztatta el a genfi közönséget. Egyszerűen csak Puritalia Berlinetta névvel illetett autóban egy kompresszoros ötliteres V8-as motor és egy elektromotor kapott helyet, amelyek összteljesítménye kereken 1000 lóerő. Mindehhez egy hétfokozatú váltóművet társítottak, amely által 2,7 másodperc alatt érhető el a 100 km/h, a száguldás pedig 335 km/h-nál ér véget. Az elektromotor egyébként 215 lóerőt ad, és mindösszesen 25 kg-ot nyom. Ez az egység a brit Yasa cégtől érkezett, az elektromos ellátásáról két akkucsomag gondoskodik, amelyeket a csomagtér alatt és az ülések mögött helyeztek el. A hibrid rendszert szoftveresen egy mesterséges intelligencia közbeiktatásával vezérlik, a szenzorok folyamatosan figyelik a forgalom, az időjárás és az útviszonyok adatait, ezeket egy központi felhőnek küldik, amely a kalkulált adatokat visszaküldi az autónak, hogy az mindig a lehető legoptimálisabb módon adaptálja a hajtásláncot. A pilóta Sport, Corsa és e-Power módozatok közül választhat, Corsa módban a kipufogórendszer hangja sokkal ércesebbé válik, továbbá egy eMozione gomb megnyomásával az elektromotor nyomatéka 45 másodpercig 370 Nm-re növelhető. A vázszerkezetet karbon és alumínium felhasználásával alakították ki, a karosszéria zömében karbonból készült. Ahogyan a technika és a külső, úgy a beltér is high-tech, óriási LCD kijelzők dominálnak a műszerfalon, amelyet bőrbe, alumíniumba és karbonba csomagoltak. A cég elmondása alapján az autó formája szemből a klasszikus Jaguarokat idézi, én ezt mondjuk nem látom benne egyáltalán, viszont a hátsólámpák formája elképesztően szépre sikeredett, és úgy általában véve egy szép autót sikerült alkotniuk. Az ára, bő fél millió eurótól indul a történet.

Ennyi lett volna az idei genfi összefoglalónk. Reméljük, hogy Ti is megtaláltátok az idei kedvenceteket, írjátok meg nekünk itt, vagy a Facebookon!

Ne maradj le semmiről! Kövessetek minket az alábbi felületeken!

Vancello a Facebookon: Katt

Kövess minket az Instagramon is: Katt

Ne maradj le a Roncsvadászok csoportunkról sem: Katt

Benzingőzős zárosztály, egész évben nyitva – Vancello Café: Katt

Képek: gyártók, motor1.com

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share