OSCA 1600GT – Maserati másodvirágzás

Miután 1937-ben a Maserati testvérek eladták cégüket Adolfo Orsinak, a szerződés értelmében 10 évig nem gyárthattak autót. Amikor 1947-ben megszűnt a korlátozás, rögvest nekiláttak egy kis hengerűrtartalmú sportkocsi megépítésének. A cél nem utcai gépek értékesítése, hanem a versenyzés volt. Az új vállalkozás székhelye Bolognába került és az O.S.C.A. nevet kapta (Officine Specializzate Costruzione Automobili – Fratelli Maserati S.p.A.). Nem egy gyáróriásról, inkább csak egy kis üzemről van szó, hiszen a legjobb évben is 30 autót építettek csupán, ám azok igen emlékezetesre sikeredtek. Az Osca márkajelet viseli a mai bemutatónk főszereplője is, mégpedig egy 1600 GT, Zagato-féle karosszériába bújtatva.

osca_zagato_nyitokep.png
DOHC

Az 1500 ccm alatti kategóriában elért sikerek után Aurelio Lampredi mérnököt (Ferrari, Fiat) bízták meg a saját tervezésű, dupla vezérműtengelyes motor tökéletesítésével, ekkor növelték meg a lökettérfogatot is 100 ccm-el. Később Lampredi a Fiatnál történő sorozatgyártáshoz egyszerűsítette, és tömegesen gyárthatóvá tette ezt az Osca-konstrukciót, az itt szerzett tapasztalatait pedig a Fiat saját tervezésű DOHC motorjánál is kamatoztatta a későbbiekben.

osca_front.jpg

Ezek a szellemi utódnak számító motorok 2002-ig voltak gyártásban a Fiatnál, és 11 rallye világbajnoki cím fűződik hozzájuk, hiszen a Lancia Delta és a Fiat 131 is ezt a szívet használta többek között.

osca1600gt_kep_bonhams_6.jpg
95 millió Forint

Az 1600GT-ből összesen 128 darab gurult ki a bolognai műhely kapuján, ebből 98 példány csővázára a Zagato-nál kalapáltak esztétikus fémruhát. Ezek közül is a 011-es számú, 1964-es évjáratú autó szerepel a képeken, amit nemrég 95 millió forintnyi Euro-ért értékesített a Bonhams aukciós ház.

osca1600gt_kep_bonhams_1.jpg
Világutazó versenyző

Az autót Fausto Mariani vezette az 1964-65-ös szezonban, meglehetős sikerrel, hiszen többször is dobogóra állhatott a segítségével. Az első évben még „csak” második és harmadik helyeket zsebelt be az Osca kormányánál ülve kategóriájában, de 1965-ben már csoportgyőzelmet szerzett vele Rómában.

osca1600gt_kep_bonhams_2.jpg

Az 1965-ös szezon végén új tulajdonoshoz került, és a Roma 937208-as rendszámmal látták el. 2003-ban került egy svéd gyűjtő birtokába, ahol teljes restauráláson esett át, hogy aztán 2006-tól ismét régi pompájában tündökölhessen.

osca1600gt_kep_bonhams_5.jpg
Total
0
Shares
2 hozzászolás
  1. Egy képet még az elejéről szívesen megnéztem volna. 😉

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share