A nő legjobb barátja a gyémánt, az aprócska és briliánsan csillogó kövecskék szinte minden nő szívét megolvasztják. A különleges példányok zömében Dél-Afrika bányáiból származnak, nem is olyan régen szintén itt, a Cullinan nevű bányában (igen, a Rolls-Royce SUV-ja is innen kapta a nevét) találtak egy csodálatos kék példányt. A kék gyémántok nagyon ritkák és értékesek, a brit koronaékszerekben is ilyenek ragyognak. Gyémántok azonban az autók világában is találhatóak. Az egyik ilyen autóipari gyémántot alig egy éve találták szintén Dél-Afrikában, a BMW ékszerészei természetesen kezelésbe vették a nyers és csiszolatlan követ, hogy aztán briliánssá csiszolják. Íme a végeredmény, egy nagyon ritka és egyedi BMW 530 MLE, amely az E12 generációhoz tartozik.
Az 1970-es évek első fele nagyon fontos időszak volt a BMW életében. 1972-ben mutatták be a BMW E12 generációt, amely az első 5-ös széria volt. Majd egy évvel később a Dél-Afrikai Köztársaságban a bajorok létrehozták az első külföldi üzemüket Rosslyn-ban. Itt kezdetben az E12 helyi piacra szánt verzióit szerelték össze, illetve később más típusokat és egyedi szériákat is.
A BMW 530 Motorsport Limited Edition, azaz röviden MLE létrejötte az autóversenyzéshez kötődik, a BMW helyi egysége a dél-afrikai Modified Production Series-ben kívánt részt venni, ez a helyi túraautó versenynek felelt meg. A homologizáció feltétele volt legalább 100 db utcai autó legyártása és értékesítése, ez akkoriban már meg is volt a BMW-nek, hiszen bőven eladtak a helyi piacon 100 db E12-t, de úgy döntöttek, hogy a versenyben való részvétel miatt az ottani BMW üzemben elkészítenek egy különleges szériát is, méghozzá Jochen Neerpasch felügyelete mellett, aki akkortájt versenyző és a BMW Motorsport divíziójának a vezetője is volt, ő irányította a versenyautók fejlesztését is. 1976-ban két versenyautó készült el, és ekkortól gyártották egészen 1977-ig az utcai MLE változatot. A ’76-os Type 1-ből 110 darab, a ’77-es Type 2-ből 117 példány készült.
A MLE gépteteje alatt a háromliteres sorhatos M30 kódjelű motor található, amely 177 lóerővel repítette a jelentősen könnyített autót. A karosszériaelemek egy részét alumíniumra, egy részét pedig vékonyabb acélra cserélték. Itt-ott megfurkálták a kasznit, hogy tovább könnyítsék, ezen kívül kidobták a légkondicionáló berendezést, a hátsó üléseket, és az elektromos ablakemelőket is. Az első üléseket sportos kagylókra cserélték, illetve négy BBS Mahle felnit pattintottak a járgány alá. A sportosság jegyében szélesítették a kerékjárati íveket és egy diszkrét hátsó szárnyat is felszereltek. Az autó 208 km/h végsebességre volt képes, ez azért a ’70-es években még kimagasló volt, és ugye egy utcára szánt versenygépről van szó.
Mondanom sem kell, hogy mára alig maradt pár példány az 530 MLE-ből, így a dél-afrikai BMW csapat is több évnyi keresés után tavaly év végén igazi kincsre lelt, amikor is rábukkantak a 770100 alvázszámú példányra, amely pontosan a 100. legyártott modell volt ’76-ban. Az autó Peter Kaye-Eddie tulajdonában állt, aki egykoron autóversenyző, és az autóval anno versenyző egyik csapat menedzsere is volt. A járgány eléggé leharcolt állapotban került elő, de szerencsére a fő darabok, így a hajtáslánc is egyben maradt, ráadásul még az eredeti motor volt benne, ami tovább növeli az autó értékét.
>>> A képre kattintva galéria nyílik <<<
A BMW South Africa egy éven keresztül restaurálta a ritka autót. A munkálatokban részt vett négy egykori üzemi dolgozó is, akik bő 40 éve az eredeti autók gyártásában is részt vettek: Walter Mahlangu, Cassie Calaca, Jacob Matanabe, és William Mokwape Számukra egy hihetetlen élmény volt, hogy az egykor általuk épített autót ők éleszthetik fel.