Ma már szinte minden egyes kategóriában átvették a vezető szerepet az SUV-k, bár a definíció nem teljesen egységes, mert sokszor a crossovereket is ide sorolják. Nem meglepő módon a kategóriák közötti határok is elmosódtak, így néha már nehézséget okoz egy-két autót a megfelelő helyre besorolni. De kanyarogjunk vissza a Sport Utility Vehicle, vagy más néven a szabadidő autók világába. A kategória leginkább a 2000-es évek közepétől vált népszerűvé, legalábbis itt Európában, hiszen akkoriban jelent meg a Nissan Qashqai, ami az egész lavinát elindította. Persze a prémium szegmensben már korábban is megjelentek ezek a járművek, gondoljunk csak az ML Mercedesre, vagy az X5-ös BMW-re. Ma már boldog boldogtalan SUV-t gyárt, vagy akar gyártani, még az olyan neves luxusmárkák is beálltak a sorba, mint a Rolls-Royce, a Bentley, vagy a Lamborghini, sőt hamarosan az Aston Martin és a Ferrari is bemerészkedik erre a területre. Valahogy rettentően népszerűek lettek ezek a formatervezett hűtőgépek, amelyek a normál személyautók, mondjuk a kombik, vagy az egyterűek és az összkerekes terepjárók keresztezéséből jöttek létre. Igaz, hogy a többségek csak emelt hasmagasságú autó, mindenféle terepjáróképesség nélkül, de ugye ez nem számít a kedves vevőknek. Ha kilépek az utcára, akkor szinte mindenhol ilyeneket látok, üdítő színfolt egy-egy hagyományos szedán vagy kupé felbukkanása. Persze nem azt mondom, hogy mind borzalmas, van olyan, amit formailag is sikerült jól összehozni, de és akkor itt jön az a bizonyos DE…
A 2007-es IAA, itt mutatták be a BMW Concept X6-ot, itt kezdődött minden.
Szóval, amikor a marketinges és a pénzügyes autót tervez, abból általában jó nem sül ki. Elkezdtek piaci rést keresni, és rájöttek, hogy a fogyasztónak igénye van szép SUV-ra. Márpedig az autók világában nagyon sok esetben a szépség kupé vagy kabrió formában keresendő. Majd 2007 körül megtörtént az, amire addig talán senki sem számított, megjelentek a kínálatban az SUV kupék és kabriók. Igen, tudom jól, hogy kabriót már készítettek például a G-Klasse Mercedesből és a Suzuki Jimny-ből is, vagy például a Jeep néhány típusából, de ne feledjük el, hogy ezek valódi terepjárók, nem divatautók. Az első csapás a prémium szegmensben érte az autós világot, a BMW piacra dobta az X6-ot, ami egy kupésított X5. Ráadásul egyből új kategóriát is kitaláltak neki: SAC – sport activity coupe. Akárhányszor látok egy ilyet, nézek rá furán, hogy milyen csúnya is a háta, és mennyire aránytalan az egész. Azóta már a harmadik generációnál tartanak, és még az M GmbH is kezelésbe vette; sportos SUV kupé, kiráz a hideg.
A második és a harmadik generáció, talán csak a borzasztó méretű vesék miatt könnyű megkülönböztetni ezeket.
Persze a nagy német konkurens, a Mercedes is ment a bajorok után, igaz ők óvatosak voltak, hiszen csak 2015-ben mutatták be a saját változatukat, a GLE Coupét. Gondolom a pénzügyesek és a marketingesek náluk is szóltak a mérnököknek, hogy nehogy már a BMW vigye el az egész piaci tortát. Azóta már ebből is a második generáció fut. Nem mondom, hogy ez is egy szépség, talán csak annyival különb a BMW-től, hogy a mostani Mercedes formavilág sokkal harmonikusabb, mint a másik két németé, így egy leheletnyivel finomabb. Igazából ez is egy szopott gombóc forma, amit csak az ízléstelen gazdagok vesznek kivagyiságból és magamutogatásból.
Ugye mennyivel másabb, ha az ember egy GLE kupét vesz a normál változat helyett?
A két német márka nem igazán bírt magával, azóta egy mérettel lejjebb is kibővítették a kínálatukat ilyen borzalmas kinézetű autóipari termékekkel. A BMW 2014-ben mutatta be az X4-et, amely már a második generációnál tart, Egy évvel később érkezett a Mercedes kínálatába a GLC és annak kupésított változata, idén már bemutatták a frissített verziót is. Ehhez a duóhoz csatlakozott nem olyan rég a négykarikások első kompakt méretű kupé SUV-ja. Az Audi Q3 Sportback néhány szögből úgy néz ki, mint egy emelt hasmagasságú holdjáró. Talán még e három autó közül az Audi tűnik a legkevésbé elcseszettnek. Igaz ezt hunyorítva hátulról még akár mini Lamborghini Urusnak is mondanám.
Kicsiben sem szépségverseny győztesek.
A tengerentúlon is született ám ilyen szépség, méghozzá a japán Acura égisze alatt, akik Észak-Amerikában tervezték és gyártották a ZDX-et. Gondolom ez senkinek nem mond semmit, én is csak a cikk megírása kapcsán akadtam erre a csodaszép emelt hasmagasságú crossover kupéra. Nem volt egy sikertörténet, 2009-től csak 2013-ig tartották a kínálatban és alig több, mint 7 ezer példányt tudtak belőle eladni. Talán jobb is, hogy utód nélkül szűnt meg.
Szerintem nagyon nem tudták, hogy mit akarnak ezzel a formával.
Egykoron a neves német sportautógyártó még abból élt meg, hogy valódi sportautókat készített, mint amilyen a 911. Úgy bő 15 éve nagyot változott a világ, 2002-ben mutatták be a Cayennet, amely számomra nem több, mint egy felfújt és eltorzított 911, mint ahogyan a Panamera is, csak az meg egy nyújtott 911. Már azonban a Porsche is a SUV modellek eladásából él, és időközben a Cayenne mellé megérkezett a kisebb testvér, a Macan. Szóval annyira elfajultak a dolgok a Porschénál is, hogy a legújabb generációs Cayenneből már kupé változatot is kínálnak. Kár érte, nem kellene ezt erőltetni, szerintem borzalmasan lerombolják vele a márka imázsát.
Attól, hogy kupé, attól még szebb nem lett.
Mostanában azt olvasgattam, hogy a kupé SUV-k már nem csak a prémium kategóriában, a tehetős vásárlóknak lesz a kiváltsága, hanem a hétköznapi vevők is kiélhetik efféle aberrációikat. A Renault az Arkana nevű modelljével nyitja meg a sort a tömegmárkák mezőnyében. A tipikus mai Renault orr azokkal a fura lámpákkal, ami utána következik, az pedig egy kupésított Kaptur. Az oroszoknál gyártják, az európai kínálatban még nem láttam, de ami késik, az nem múlik.
BMW X6 low budget editon = Renault Arkana.
Ha eddig velem együtt borzadtatok, akkor most jön a java, a sátortetős SUV-k. 2010-ben történt, hogy a Nissan japán marketingesei és pénzügyesei rengeteg szakét ihattak egy péntek esti buliban, sőt vélhetően a gésák fenekéről is elszívtak valamit, mert amit azután az éjszaka után elkövettek, azt nem lehet megbocsájtani. Annyit mondok, hogy Nissan Murano. Még az első generáció nem is lett volna vészes formailag, majd 2008-ban jött a második széria, két évre rá a Los Angeles-i autószalonon mutatták be a Murano CrossCabriolet. Lecsapták a tetőt, a kasznit kétajtósra alakították, megszületett egy igazi minek nevezzelek autó. 2014-ig forgalmazták, szerencsére utódmodell nélkül tűnt el a süllyesztőben.
Még hogy a Nissan Juke ronda, akkor ez?
Egy pár évig nem próbálkozott senki sem kabrió hűtőgéppel, egészen 2017-ig. Ekkor a neves brit gyártó, a Range Rover az Evoque típusból készített nyitott változatot. Szerintem maga az Evoque a márka megcsúfolása, egy igazi plázajáró, amit a sugar babyk kapnak a vén öreg szeretőiktől. Szerencsére csak egy évet élt meg, és tavaly kivonták a piacról.
Miért?
Legutóbb a VW mutatott be vászontetős formatervezett hűtőgépet. A szeptemberi harmatgyenge Frankfurti Autószalonon debütált a T-Roc Cabriolet kiadása. Amely szintén egy kétajtós szörnyűség, főként a tető csukott állapotában mutat rendkívül idétlenül. 2020 őszétől kerül a szalonokba, ha esetleg a VW erőgépezete sikerre viszi, akkor majd a többi gyártó is meg fog hülyülni. Én azért bízom benne, hogy a Murano és az Evoque sorsára fog jutni ez is, és nem fogják ilyen ocsmány autók szennyezni az amúgy is borzalmas utcaképet.
Ha csukva van, ha nyitva van, sehogy sem szép.
Azt hiszem, hogy ennyi elég is volt a design megrázkódtatásokból. Ha valami kimaradt volna, akkor elnézést, de ezt már nem lehet bírni. Szörnyű, hogy így elburjánzott az SUV őrület, de az még rosszabb, hogy ilyen csúnya autónak látszó tárgyakat is bevállaltak a gyártók, mint a fenti járgányok.
A Renault a legjózanabb az összes közül. Az emelt hasmagasságnak van létjogosultsága az orosz utakon, annyira nem ízléstelen mint a többi.