Versenyautó utcára F1-es szívvel

Mercedes-AMG One

Ilyenkor érzem azt, hogy meglehetősen gyorsan telik az idő, még éppen harminc éves sem voltam, amikor először szóba került, hogy a Mercedes-AMG egy olyan utcai hipersportautót fog építeni, amelyben az F1-es versenyautójuk motorját fogják felhasználni. De úgyis fogalmazhatnék, hogy a versenyautót ellátták utcai használatra alkalmas karosszériával és némi komforttal. Szóval öt és fél év fejlesztés után elkészült a járgány. Íme!

Philipp Schiemer, a Mercedes-AMG igazgatótanácsának elnöke elmondta, hogy a határaikat feszegették a fejlesztés során azért, hogy a Formula 1-es hajtásláncot utcai használatra alkalmassá tegyék. Óriási műszaki kihívásokkal néztek szembe, sokan nem gondolták, hogy meg tudják csinálni, de végül mégis csak elérték, amit célul tűztek ki. Az affalterbachi AMG és a brit F1-es csapat közös munkájának eredményeként 1049 lóerő rendszerteljesítménnyel szaggatja az aszfaltot a Mercedes-AMG One. Olykor még az 500 lóerő is túlzás egy-egy autóban, ebben meg kapásból a kétszerese van. Őrült dolog ez, én mondom.

Az 1,6 literes V6-os turbós motor még az átalakításokat követően is 11 ezret forog a piros mezőben percenként. A légrugós szelepek, a közvetlen befecskendezés és a kipufogógázt tisztító rendszernek köszönhetően az 566 lóerős szív már megfelel az európai kibocsátási normák hatos változatának (röviden: Euro 6). De a benzines motor optimalizációja még csak a fele a hajtáslánc egész történetének. Van még benne négy elektromotor is. Ezek közül kettő az első kerekeket hajtja, képesek akár percenkénti 50 ezres fordulatra is és összesen 322 lóerőt produkálnak. A harmadik a benzines szívvel van összekapcsolva, ez 161 lóerőt ad le, a negyedik pedig a turbófeltöltőhöz kapcsolódik 121 lóerőnyi teljesítménnyel. Ez utóbbi a turbóból energiát is vissza tud nyerni.

A plug-in hibrid rendszernek köszönhetően nincs benne olyan sok akkumulátor, mint egy tisztán elemes autóban. Nyilván a tömegre is ügyeltek a mérnökök a járgány fejlesztése során. A 8,4 kWh kapacitású akkucsomag optimalizációja során a fő szempont a megfelelő hűtés volt. Komplex folyadékhűtéses rendszert alkalmaznak, emiatt is tudták redukálni az elemeket számát. Nagyjából 20 km-t el tud menni akkuval is a One, de a sarki boltba úgysem ezzel fogsz járni.

A sokévnyi fejlesztés és optimalizáció eredményeként a Mercedes-AMG One mindössze 1695 kg-ot nyom szárazon, ami a hipersportautók között, ismerve a benne rejlő technikát igen jó eredmény. De lássuk, hogy milyen menetdinamikai adatokra képes ezzel a technikával ez a szuperszörnyeteg. A 100-as tempót 2,9 másodperc alatt éri el az AMG 4Matic+ hajtáson és hétfokozatú váltóművön keresztül, amelyet kifejezetten ehhez a típushoz fejlesztettek. A sebességmérő számlálója a 200 km/h-t 7 másodperc alatt éri el. A csúcssebbség 352 km/h, ami ugyan nem egy Bugatti Chiron, de az mégsem egy F1-es versenyautó utcai öltözékben.

A karosszéria és főként az alváz megalkotásához rengeteg alumíniumot használtak. A nyomórudas futómű öt lengőkarból és elöl-hátul két-két állítható rugóstagból áll. Ezek a menetirányra keresztben fekszenek rá, helyettesítve a stabilizátor rudakat is. A futómű beállításai a vezetésmódok kiválasztásától függően lehetnek Comfort, Sport és Sport+. Ehhez igazodva változik a nyomatékvektorozás is a négykerék-meghajtású hajtásláncban.

A karosszériát elnézve felesleges a szépséget keresni, ez egy célszerszám, egy high-tech műremek. Az orr és a hátsó rész is agresszív megjelenésű. Mondanom sem kell, hogy az egész test tele van aktív aerodinamikai elemmel. Változtathatóak az első diffúzor lamellái, az első kerékjáratok szellőzői és a hátsó szárny is. A Track módon belül választható Race Plus és Strat2 módozatokban a leszorítóerő ötször nagyobb, mint a normál autópálya módban. Ugyan a Mercedes nem árulta el, hogy mekkora leszorítóerőt termel a One, de bizonyára meglepő érték lehet. A Race RDS beállítás a csúcssebesség elérésére szolgál, gondolom a nevéből már kitaláltátok, hogy mit művel.

A pillangóajtók mögött feltáruló beltér is valamelyest a versenyautókat idézi, legalábbis a kormány mindenképp. A műszerfalat két 10″-os kijelző képezi. Karbon és bőr határozza meg az utastér felületeit, semmi csicsa, de nem is kell. A belső „tükör” kameráról kapja a képet, hiszen hátra a géptető miatt nem lehet kilátni. Mondjuk a klímát és a rádiót kidobálnám belőle, ezek teljesen felesleges dolgok. A két ülés közötti dobozban egy tűzoltókészülék rejlik.

Két dologról még szót ejtenék, az egyik amivel az útra tapad ez a dög. A tízküllős felni az alap, opció a kilencküllős kovácsolt magnézium kerék, amelyeken Michelin Pilot Sport Cup 2 M01 gumik feszülnek. A kerekek mögött 40 cm átmérőjű karbon-kerámia féktárcsák gondoskodnak a lassulásról, amelyekre elöl hat, hátul négydugattyús féknyergek harapnak.

A Mercedes-AMG One mindössze 275 példányban fog készülni, darabja 2 millió dollár. Már mindegyiket eladták, hiszen igazi gyűjtői darab ez a gép. A nagyközönség először Goodwood-ban, a június végén tartandó Festival of Speed rendezvényen láthatja ezt a csúcsgépet.

Forrás képek: Mercedes-AMG

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share