Mindenki ismeri a mondást, miszerint a 3F kerülendő autóvásárlás esetén, mert ezek a leginkább problémás autók. Igen, a címben is szereplő Fordokról, Fiatokról és francia járgányokról van szó.
Igaz-e a mondás, vagy nem? Szeretném kicsit árnyalni a képet, mielőtt bárki is ítélkezne.
Eredet
Hozzánk érkezik a nyugaton levetett gépek java része, amit aztán némi óratekeréssel, nepperfényezéssel, autókozmetikával újra eladhatóvá tesznek a talpig becsületes kereskedők.
Mi pedig bemegyünk a kaviccsal megszórt telepre, a megbízható arcú, strandpapucsos életművészekhez, és csodáljuk a ragyogó, 15 évesen is csak 180 ezret futott Diesel autókat, mert köztudott, hogy olyat az vásárol, aki mindössze 12 ezer km-t tesz meg évente.
Hát persze.
Aztán elkezdi használni a magyar autós, és sorban dőlnek ki a csontvázak a szekrényből, majd a végén jön az ítélet: „Ez a Ford egy szemétdomb!” Ez a Fiat egy rakás hulladék!” „Megbántam ezt a Citroënt, ilyen rossz autóm még soha nem volt!”
Szóval már az alapoknál kezdődik a baj, a beszerzési forrás ugyanis erősen megbízhatatlan.
Magyarország a karbantartatlan autók hazája.
Itthon csak akkor cserélnek valamit, ha már lepusztult, elrohadt, eltörött ÉS már nem lehet vele menni, féket vason csikorgatva, hosszas köszörüléssel és rugdalással elindítva, a belét maga után vonszolva. Itthon még a kipufogó is olyan alkatrész, hogy van a „kicsit kifúj” a „nagyon kifúj, de még nem esett le” és a „leszakadt, de még a héten eljárok dob nélkül” fokozata.
A német autó szent és sérthetetlen.
Német autók itthon nem hibásodnak meg. Mind flottul teszi a dolgát, tökéletesen üzemel. Aztán ha az ember belép egy német márka Facebook-csoportjába, pontosan ugyanazokkal a problémákkal szembesül, amiket a francia, olasz, vagy Ford típusokon is megtalál. Ugyanúgy törik, kopik, rohad, és ugyanúgy próbálják életben tartani a visszatekert német roncsokat, mint a többi márkát. Szinte semmi különbséget nem látni egy Mercedes, vagy egy Renault csoportban, ami akad, az is a típushibákból adódik.
Példák
Van egy közeli ismerősöm, aki vérmercis. Gyűlöli az olasz autókat, utálja őket szerelni, de a Mercedesén még a hibák is szentek, mert az ”okosnémet” jól kitalálta, csak már elfáradt szegény alkatrész. Ugyanez egy olasz autó javítása közben úgy hangzik, hogy inkább nem idézném ide, mert nem tűri a nyomdafestéket. Ő egy megbízható Mercedessel jár, néha még a megyéből is kimegy, mondjuk a szomszéd megyéig.
Én egy megbízhatatlan olasz szeméttel megyek az Alpokba, vagy San Marino-ba, Riminibe, a Dunántúlról a Zemplénbe stb.
Az enyém egy rohadt, rozsdás digó rom. Az övé talán még jobban rohadt, de azon a rozsdapor is szent, mert nem 3F, egyébként meg mindkettő szuper gép és valószínűleg mindegyik kimegy a világból, ha kell.
Másik példa, másik ismerős.
Évekig kínlódtak Seattal, Volkswagennel. Utóbbi tartja a vontatási távolsági rekordomat, amikor mentenem kellett őket. Később vettek egy szakadt Renault Clio-t, az első generációból. Sokáig használták, elmondásuk szerint életük addigi legmegbízhatóbb autója volt. Most egy kettes Ford Focussal járnak. Mióta nincs VW a családjukban, még nem kellett őket mentenem.
A fenti két példából kiindulva mondhatnám azt én is, hogy a német autók mind szemetek, bezzeg a Ford, az olasz, vagy a francia! De nem teszem, mert ugyanolyan ostobaságot követnék el, mint a 3F-ezők tábora.
Számomra az volt a csúcs az eddig hallottak közül, amikor a Lada-rajongó szólta le az olasz gépeket. A Lada-rajongó, akinek a Zsiguliját az utolsó csavarig olaszok tervezték, eleinte még a gyártást is felügyelték, és többnyire részeg ruszkik szerelték össze rapszodikus minőségben mind egy szálig őket. Ehhez nem tudok mit hozzáfűzni…
Elmondom az elméletem, aztán vagy elfogadjátok, vagy megcáfoljátok.
Szerintem a 3F-es kamuszabálynak két alapvető oka van.
Az egyik az, hogy a német autók sokkal jobban bírják a karbantartatlanságot, márpedig itthon sokan még az olajcserével is bajban vannak. Kár ragozni. Mindenki tud kapásból mondani olyan ismerőst, akinek hegeszteni kellene a nívópálcához, hogy beleérjen a fekete vízbe, ami az olaj helyén van, vagy bontott fékbetétet keres, csak jobb oldalra, előre.
A másik az, hogy a szerelők többsége ráállt a német gépekre. Nem is biztos, hogy minden esetben jobb szerelni őket, de azt szokták meg. Otthon érzik magukat, ha felnyitják egy Seat, vagy egy Audi motorháztetejét. Utóbbinak szó nélkül bontják le a komplett elejét (mer’ az okosnémet jól kitalálta), hogy hozzáférjenek a hosszában beépített motorhoz, de egy Fiat Lineán elvéreznek már egy olaj+szűrőcserén is. Egy rutinos munkához nem kell új dolgokat megismerni és megtanulni, gyorsabban jön a bevétel is.
Könnyebb ócsárolni. Nem, nem ő a lusta, pénzéhes, tanulni képtelen, nem a tulajdonosok hanyagok, hanem az összes Fordfiatfrancia a rossz.
Egy kis statisztika
Magyarországon a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2022-ben 4.094.129 darab személygépkocsi volt forgalomban.
Ebből
335.475 darab Ford,
150.510 olasz, valamint
466.549 francia.
Összesen 952.534 autóról beszélünk, ami a hazai állomány 23,26%-a, tehát a járgányok közel negyede a 3F közül való.
A rossz nyelvek szerint tehát reggelente az autósok negyede hív autómentőt, vagy száll tömegközlekedésre, mert megbízhatatlan ronccsal közlekedik, és a szerelőknél is csak ezek állnak tömegével az udvarban, a sorukra várva.
Kifli sincs reggel a boltban, hiszen a nyekledező karosszériájú, görbe hátsó futóművű, csak elöl fogó fékkel rendelkező Fiat Ducato nem vitte ki, mint ahogyan már 15 éve egyik napon sem. Nem léteznek Peugeot, Citroën autómentők, hiszen vak vezetne világtalant, csak Mercedes Sprinterek vannak az utakon, semmi más. A Ford Transit sem ért oda az alkatrész-kereskedőhöz, és a pizzádat sem hozta ki a Seicento, vagy a Clio.
Az Opelekben soha nem volt Fiat eredetű motor, a Mercedesekben vagy a Suzuki Vitarákban sem ketyeg Renault Diesel, hiszen a kereskedésből sem tudnának kiállni velük.
Ugye, hogy szamárság az egész?
Szerintem – amellett, hogy az igénytelenséget kevésbé tűrik és kevesebb a hozzájuk értő szakember – nincs több baj ezekkel az autókkal, mint a nem F-esekkel. A cikk végére egy autószerelő ismerősömet szeretném idézni, mint tökéletes vásárlási tanácsadót:
„Olyan autót vegyél, ami legalább tetszik, mert 2004 után mindegyik egyformán rossz.”
Ez egy vitaindító szándékkal készült cikk. Te mit gondolsz a témáról? A kommentek között várjuk kulturált véleményedet, tapasztalataidat!