20 éve novemberben

Ki hitte volna, talán az élet akarta így, azonban érdekes dolog történt velem november 1-jén. Történt ugyanis, hogy felmentem a padlásra, felvittem egy dobozt, és valahogy a kezem ügyébe akadt egy régi Auto Bild, méghozzá egy 2004. novemberi szám. A címlapján a kettes Focus pirult, akkor még újnak számított, mint szinte minden más, amit az újság tartalmazott. Fogtam és fellapoztam, és közben egy kicsit visszarepültem az időben, mondhatni pajtalelet. Ugorjunk most egy kicsit vissza két évtizedet, nézzük meg, hogy mi volt akkor, én hogy láttam a világot, illetve annak autós részét.

Fellelési állapotában az egykori iskolás füzetek között. A kettes Focust már akkor is visszalépésnek tartottam az elődhöz képest.

Mi is történt akkoriban a világban? Akkoriban nem volt marketplace és hasonlók. Ez volt a facebook első éve, akkor talán nem is hittük volna, hogy így felforgatja a világot és az emberek a való világ helyett, ma már inkább az ilyen és ehhez hasonló ‘social media’ felületeken élnek. Ebben az évben kezdték meg a világ legmagasabb épületének az építését az Emirátusokban, és milyen érdekes, hogy ebben az évben készült el a Taipei 101, amely anno még a csúcsnak számított. Felvettek az EU-ba kilenc másik, többségében ex-szocialista országgal együtt. Az olimpiai játékokat Görögországban rendezték. A videojátékok rajongóit a GTA: San Andreas kápráztatta el. A mozikban ekkor debütált az egyik kedvenc filmem, az Ocean’a Twelve. A mobiltelefonok körében dívott már a színes kijelző, és trendi volt a felnyitható, szétcsúsztatható kialakítás. Ekkor nekem még csak egy SonyEricsson T100 volt, de a telefonáláson és az üzenetküldésen kívül másra nem kellett. Akkoriban az emberek még szerettek egymással beszélgetni, volt rá igényük.

Micsoda újdonságok, Volvót mondjuk akkor sem volt egyszerű venni. Érdekesség, hogy ekkor a német eredeti lapot még bő 700 ezer példányban nyomták, ma már csak alig 157 ezer jön ki a nyomdából.

Mi is volt velem akkoriban? 2004 novemberében éppen két hónapja volt meg a jogosítványom, 17 évesen. A „T” betűs autó akkoriban egy metálzöld Skoda Fabia 1,4 MPI volt. Az oktatóm már azóta nyugdíjas, de az autó még megvan, néha még látom vele gurulni, de már a tanulóvezető tábla nélkül. Akkoriban még vettem nyomtatott autós sajtót, emlékszem ezt az újságot az egri színház melletti parkban üldögélve lapozgattam. Jó idő volt, sütött a nap, a fák azonban már az őszi színekben kezdtek kopaszodni. Harmadik éves középiskolásként akkor még talán nem is gondoltam, hogy húsz évvel később három autó büszke tulajdonosa leszek. Azt meg főképp nem gondoltam volna, hogy majd ezen az oldalon fogok publikálni valódi benzinvérűeknek, sőt azt sem hittem volna, hogy az autózás mennyi jó barátot és segítőkész embert fog az életembe sodorni.

Ekkor még nem gondoltuk volna, hogy majd valaha Magyarországon Mercedeseket fognak gyártani. Mondjuk ez éppen a két legrosszabbul sikerült típusuk.

Mi volt akkortájt az autóiparban, mit tartalmazott egy ilyen magazin? 280 Ft-ba került egy Auto Bild és 80 oldalnyi tartalmat kínált, persze már ekkor is voltak benne fél, 1-2 oldalas reklámok, sőt még apróhirdetések is. Bizony, akkoriban ez még ment, hiszen még a hahu is gyerekcipőben járt, pár éve létezhetett és még nem volt ilyen széleskörű az internetelérés sem. Kíváncsiságból megnéztem, hogy létezik-e még a magazin, és nagy meglepetésemre még megvan. Láttam is épp ma az egyik kiskereskedelmi lánc üzletében. Ez is milyen fura, akkoriban még újságos bódéból vettem a lapokat. Szóval, ma már csak kéthavonta jelenik meg ez a lap és az ára 1795 Ft. Bevallom nem lapoztam bele, és a címlapja sem fogott meg, pedig az eredeti az Németország legnépszerűbb és talán legrégebbi autós magazinja.

Ha hiszitek, ha nem, de tegnap egy ugyanilyen színű Focus parkolt előttem. 20 éve még 0%-os THM-mel is hülyítették a vevőket, és bizony sokan belesétáltak a devizaalapú autóhitelekbe is. Mondjuk ezen Mazdák nagy része mára már elrohadt.

Szóval a címlapján a kettes Focus, amelyet már akkoriban is unalmasnak tartottam. Számomra azt autót csak az ST és RS változatok mentették meg és persze a Pininfarina által rajzolt kupé-kabrió. Ez is benne van az újságban, de akkor még Vignale koncepcióként szerepelt. Milyen érdekes, Vignale-ként nevezni egy autót, amit Pininfarina tervezett a Fordnak. Akkoriban egyébként ezeket a keménytetős kabriók elkezdtek divatba jönni, az újságban még a H Astra TwinTop is benne van, persze még mint koncepció. 2004, talán ez volt az utolsó jó éve az autóiparnak, ekkor már szemmel látható volt, hogy mi vár ránk és mekkora lejtmenetbe kapcsol ez az egész.

Mindenféle hirdetés, lehet a cégek nagy része ma már nem is létezik. Anno még Görög Zita csábított békalámpás Micrát venni, az ára hihetetlen, ma már ennyiért nem adnak új járgányt.

Pár oldalon az akkori Párizsi Autószalon újdonságairól is szó van, illetve van benne egy bemutató a 2004-ben debütált Mercedes-Benz CLS típusról is. Az a fura első fényszórókkal és hátsó lámpákkal megáldott kupésított négyajtós valahogy nagyon kilógott a sorból. Bevallom őszintén, hogy mindig is tetszett. A lap vége felé pedig mindenféle koncepcióautókról szóló írásokat lehetett olvasni. A letölthető operátor logók és Jawa játékok mellett pedig az emelt díjas telefonszámokat tartalmazó hirdetések is még ott figyeltek.

Az elmúlt 20 év alatt sok minden megváltozott, az autóiparban nem feltétlenül pozitív irányba. Ami talán megmaradt és biztos, az az, hogy én, ha olykor-olykor autók után keresgélek, akkor azok a járgányok nem fiatalabbak, mint 20 év. Te hogy emlékszel vissza 2004-re, milyen autód volt akkor, vagy épp miről álmodoztál? Írd meg kommentben a facebook poszt alatt.

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share