Az évzáró Szilveszter Rally-n újabb mélypontra érkezett az MNASZ tevékenysége, a hazai ralisport szétverését illetően. Ezúttal a szétverést szó szerint kell érteni, ugyanis a rendezvényen egy, a rallye világában teljesen megszokott gesztus miatt ütött meg egy biztonsági ember egy nézőt. Az egyik szemtanú le is írta az esemény Facebook oldalán a történeteket, majd kérésemre telefonon szóban is megerősítette mindezt.
2016-ban rácsok mögül szurkolhattak a nézők…
Kép: Bodnár Gergő Photography
2015-ben még a megszokott módon lehetett szurkolni. Kép: Bodnár Gergő Photography
„Többen ámulatba estünk a benzinkútnál, mikor egy autó félre állt, pár néző kinyitotta a kordont és segített félretolni az autót. A sportbíró nem szólt semmit. A két izomagyú biztonsági ember odament és a srácot ketrecharcos módon, szó szerint parasztlengővel kiütötte. A srác, mikor a rendőrök megjöttek, még akkor is a földön ült.”
„Nem hiszem, hogy egy ilyen versenyen a pénzünkért azt kell nézni, hogy ilyen futballpályán edződött gyökér veri a nézőket. Szerintem a rallyn elfogadott, hogy a néző segít a bajba jutottakon – megjegyzem a pályára nem mentek fel, de kinyitották a kordont!”
„Remélem ezt a versenyt az MNASZ-nek nem sikerül tönkre tenni, habár azt láttam a nézőszámból, jó irányba haladnak.”
Megkérdeztük a bántalmazott nézőt is, aki megerősítette, hogy csak a kordont húzták szét, hogy a versenyautót kitolhassák. Erre a versenyző kérte meg a nézőket, hiszen az autó nem volt biztonságos helyen a pályán. Amikor a biztonságiak elkezdtek üvöltözni az egyik autót kitoló személlyel, ő rájuk szólt, hogy ne üvöltsenek vele, mert az apjuk lehetne, erre válaszul kapta az ütést.
Az ügynek még várható folytatása, remélhetőleg elnyeri büntetését az elkövető. Sajnos sem a rendező, sem a szövetség nem adott ki ezzel kapcsolatban semmilyen közleményt a közfelháborodás ellenére (ki a felelős ezért?), így az ő álláspontjukat nem tudom ismertetni.
Az eddig közkedvelt óévbúcsúztató komoly botrányt kavart a rallye rajongóinak körében. Először a 2000 Ft-os belépőjegy akasztotta ki a nézőket, amiért cserébe aztán azok, akik mégis kilátogattak, a hazai rallye világától teljesen idegen módon, rácsok mögül nézhették a „versenyt”.
A publikumot a lelátókra is felterelték, ahol egymást taposva nézhették az előttük álló hátát, de itt legalább lehetett készíteni olyan felvételt, amin rengeteg a néző… Érdemes elolvasni a verseny Facebook oldalán a hozzászólásokat, amiből tökéletesen kirajzolódik a valódi hangulat. (LINK)
A versenyzőknek is volt okuk az elégedetlenségre, több párosnak is vissza akarták vonni a rajtengedélyét a gépkönyv hiánya miatt – noha a kiírásban szerepelt, hogy gépkönyv nélkül is lehet indulni. Végül kötélnek álltak és a közúti szakaszon történő felvezetés mellett elrajtolhattak.
Az eseményen navigátorként vett részt Jámbor Péter, a fejetlenséget ő is csak megerősíteni tudta:
Az idei volt az első szilveszter rally, amin részt vettünk. Amilyen jó volt a hangulat, olyan rossz volt a szervezés. A verseny első napján elkezdtük felírni a pályát, de az itinerben nem volt feltüntetve, hogy merre találjuk az első időellenőrzőt. Kis keringőzés után megtaláltuk, majd felírtuk a belső kört.
Átmentünk a ring külsőre, de már a benzinkút előtt állt a sor, mert a ring bejáratnál írták a pályafelíró lapot. Mivel a felvezetéses csoportban versenyeztünk, így siettünk a versenyirodára fél 3-ra, hogy megkapjuk a rajtidőnket. Enyhe késéssel 15:11-kor megérkeztek a rajtidők… Az első nullásnak 15:17-re volt rajtideje. Korrekt!
Az időellenőrzőben várakozva sem maradt el a kabaré hangulat: hatalmas kapkodás, össze-vissza osztogatott menetlevelek. Mivel a mezőny előtt mentünk, így nem vártunk még 3 órát a hidegben a csütörtöki rajtlistára. Azt az infót kaptuk, hogy hamarosan fent lesz az interneten. Fél 12 körül sikerült megtudnunk az egyik ralis oldalra kirakott rajtlistàból, hogy a versenykiírásban szereplő fél 8 helyett, 6:53-ra van rajtidőnk. Emellett elég zavaró volt, hogy a ring belsőn a szétrombolt gumikat és szalmabálákat senki nem rakta a helyére.
A nézők kordonok mögé tuszkolása és a pályabírók magatartása pedig egyenesen undorító! Nem panaszkodni szeretnék és azt is tudom, hogy a szervező mellett az autósport szövetség is nagy részben felelős a silány rendezésért, de egy biztos: sokkal többet vártunk ettől a rendezvénytől és egy jó darabig biztos, hogy sem versenyzőként (és ha jövőre is így bánnak a nézőkkel) sem nézőként nem fogunk részt venni rajta.
A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség, „a biztonság az első” jelszóval gyakorlatilag megsemmisítette a hazai amatőr autóversenyzést, amikor eltúlzott biztonsági előírásokat hoztak, ráadásul úgy, hogy az intézkedéseket semmi nem indokolta, hiszen az amatőr versenyautók is biztonságosak voltak. Azóta versenyautók tömkelege várja porosodva a jobb időket, és az értelmesebb szabályozást. Talán ezt a túlbuzgó hozzáállást átvihetnék a szervezésre (a szövetség illetékesei és a rendező is), hogy a maradék versenyző se pártoljon el tőlük. Vagy már nem is fontos a néző, aki a reklámokat látja, valamint a versenyző, aki a nevezési díjat fizeti?
Alkalmas-e egy ilyen életképtelen, vélhetően belső feszültségekkel teli szövetség, a veszélyes üzemnek számító rallye versenyek feletti felügyeletre?
FRISSÍTVE (2017.01.10. 13:55)
Az MNASZ vizsgálatot rendelt el az atrocitásokkal kapcsolatban.
Link: http://www.mnasz.hu/uploads/documents/18/st_2017_01_06.pdf
Siralmas a helyzet.
Nekem egy trabi és egy 205-s peugeot pihen garäzsban azota, miota volt az az ominozus halälos kimenetelü tököli reptéri baleset.
Pedig mi még rendeztünk is versenyt.. Sajna azt sem lehet mär..