Ford Mustang. Az ikonikus autótípus különböző generációiért milliók rajonganak. Nem csak a szalonokban aratott sikert, hanem a mozivásznon is, gondoljunk csak a Bullitt, vagy a Gone in 60 Seconds című filmekre. Hihetetlen, de az autó orrán vágtázó lovat magyar kezek alkották!
A pony car kategóriát megteremtő Mustang születésekor még nem volt biztos a típus neve. Kezdetben a Cougar névre gondoltak, az első hűtődíszek is ebben a szellemben készültek.
Maga a típusnév először az 1962-es Mustang I koncepción jelent meg, amit 1963-ban követett a Mustang II, amin már felismerhetők az 1964-es sorozatgyártású modell vonalai.
A Cougar típusnevet és a gebe pumát szerencsére elvetették, és a koncepció nevét kapta meg a kész autó. Az elnevezést illetően két történet is kering. Az egyik szerint a legendás II. Világháborús amerikai vadászrepülőtől kölcsönözték a nevet, a másik szerint pedig egy Mustang című könyv adta a tervezőknek az ihletet.
Megvolt tehát az új modell neve, már csak egy rendes jelkép hiányzott az autó elejéről. A Mustang I-hez kitalált paripa túl magasnak bizonyult, a sakkfigurás lófej pedig nem aratott nagy sikert.
Ekkor került a képbe Charles Keresztes, aki a világháború után Amerikában lelt új otthonra. A szobrász és illusztrátor Charles kapta a feladatot, hogy alkosson egy olyan Mustang jelet, ami harmonikusan illeszkedik a hűtőrácsba, se nem kicsi, se nem túl nagy.
Charles Keresztes egyik kedvelt időtöltése a lovaglás volt, így a téma a legjobb kezekbe került. Úgy gondolta, hogy egy vágtázó ló lesz az ideális a majdani Mustang hűtőrácsára, így egy ilyen lovat faragott ki fából.
A mű nagy sikert aratott, de még kisebb vitát kavart az, hogy merre nézzen az a bizonyos rohanó jószág. A lóversenyeken megszokott, jobbra futó ló többeknek szokatlan volt, így megfordították és lám, megszületett a végleges változat.
Egyes legendák szerint nem esztétikai szempontból fordult meg a Mustang lovacskája, hanem azért, mert ezzel is a vadságot, a megszokottól eltérőt szerették volna szimbolizálni. Más pletykák arra utalnak, hogy egy átlagos térképen nyugat balra van, így a ló nyugati irányba fut.
Az igazságot talán senki nem tudja, de egy biztos: a magyar kezek által faragott Mustang-embléma, valamint a hozzá tartozó Ford, az autós világ egyik legnagyobb ikonjává vált.