A 70-es évek elején gyönyörű sci-fi formatervek születtek, egyik-másik rajz pedig a megvalósításig is eljutott. A legtöbbre talán a Lancia Stratos vitte, hiszen szériagyártásba került a Bertone üzemében. Akadt azonban az űrhajó-Lancián kívül is szép autó bőven, ezek közül az egyik kevésbé ismert a Matra Laser.
Pár szóban a Matra márkáról. Ha valaki a vancello.hu-t olvassa, akkor nagy valószínűséggel képben van a klasszikus autókkal. Dióhéjban annyit róla, hogy a hadiiparból rándult át az autóiparba, első saját gyártású autójuk – a M530 – is egy föld-levegő rakétáról kapta a nevét. Nyertek Forma 1-es VB-címet is, szóval nem voltak kispályások. A leghíresebb Matra-tulajdonos Jurij Gagarin volt, bár sokat nem élvezhette a Bonnet Djet Coupéját, az elvtársai lecseréltették vele egy Volgára. Azért az sem lehetett akkoriban olyan rossz, de…
A Laser tervezésével 1970-ben bízta meg Giovanni Michelottit a Matra, és 1971-ben a Genfi Autószalonon mutatkozott be az M530 alapjaira épített tanulmányautó.
Michelotti – aki 40 éve, 1980. január 23-án távozott az élők sorából – egyébként meglehetősen foglalkoztatott formatervező volt, 1959 óta készített terveket saját vállalkozásában. Ő felelt a Triumph modelpalettájáért, de az ő keze munkája a BMW 2002 (évtizedekre meghatározta a BMW formanyelvét), vagy a Renault Alpine A110 is, hogy a legismertebbeket említsem. Ferrarik, Maseratik is felsejlenek a neve hallatán, nem hiába.
A Laser-t egy 70 lóerős V4-es Ford középmotor hajtotta, úgyhogy a súlyelosztással biztos nem volt gondja, a kis tömeg ( az alapokat adó M530 860 kg-ot nyomott) pedig a megfelelő menetteljesítmény ígéretét is magában hordozta, bár ki tiporna meg egy 1971-es, egyetlen példányban létező tanulmányautót? A leginkább meghökkentő adat szerintem a magassága, ami mindössze 1080 mm (a mindenki által ismert „F” Astra 1410 mm, így könnyebb elképzelni). Egyetlen példányban készült, nem is tervezték a sorozatgyártását.
Michelotti fia évekig kereste az előbb sárga, majd később ezüst színű autót, ami végül japánban bukkant fel 2009-ben,. Szerencsére teljes pompájában, így napjainkban is megtekinthető.