Középmotoros Audi Coupe?

1974 jelentős év volt a német autóiparban. Ebben az évben jelent meg a legendás VW Golf, az Audi pedig bemutatta a később VW Polo néven forgalmazott Audi 50-et. Nagyobb autójuk, a 100-as típusszámú Audi már 1968-ban bemutatkozott és jól fogyott, akárcsak az 1969-ben bemutatott 100 Coupe S. Ruprecht Neuner szép kupéformát rajzolt a négykarikás technika köré. Pár évvel később, 1974-ben viszont jött valaki, aki teljesen újragondolta a koncepciót. Erről az érdekes változatról szól mai írásunk.

Mindenütt ez a kicsit ferdén vágott kép szerepel, ahol szóba kerül a gép. Mi mással kezdhetnénk mi is?

Pietro Frua (1913-1983) jó hírnek örvendő, elismert formatervező volt. Több Maserati típus, de Peugeot, Renault, Monteverdi és BMW-k is születtek a munkássága nyomán.

Éppen az utóbbival, a BMW-vel megszakadt kapcsolat utáni útkeresésben keveredett az ingolstadti gyártóhoz, akik megbízták egy tanulmányautó elkészítésével.

Nem, ő nem Frua, hanem Frau. Az alapokat a 100S Coupe nyújtotta.

Az alapokat a 100 Coupe S szolgáltatta, ezt kellett érdekes ruhába öltöztetnie Frua úrnak az 1974-es Genfi Autószalon kezdetéig.

A kormány, akár a Lancia Stratos-é.

A mester munkához is látott. Rossz nyelvek szerint hosszasan tanulmányozta a Giugiaro-féle Maserati Merak rajzait, majd hozzáfogott a saját modelljéhez. Oké, most én is „rossz nyelv” leszek, de tényleg kár volna tagadni a hasonlóságot a két formaterv között.

Az ihletet adó Maserati.

A Frua-féle Audi nemcsak külsejét tekintve, de a lemezek alatt is drasztikus változáson esett át. Az elsőkerék-meghajtású, orrmotoros alapot középmotoros, hátsókerék-meghajtásúvá alakíttatta. A kétüléses gépben az ülések mögé helyezte a hűtőt, így az eredeti modellnél sokkal jobb lett az új vas súlyelosztása. A hűtés elősegítésére vagány kopoltyúkat vágott az ajtók mögé, valamint szellőzőrácsokat a motorháztetőre. A szép vonalak és a hajtáslánc elrendezése jóval komolyabb teljesítményt sejtetett, mint amire a valóságban képes volt a tanulmány-Audi:  1871 ccm-es négyhengeres szíve mindössze 112 lóerő leadására volt képes.

Jól láthatók a kedvenceim: a kopoltyúk.

Az autó egy példányban készült a genfi show-ra. Sem sorozatgyártás, sem szellemi utódok nem jöhettek szóba, az Audi nyilván csak egy jó reklámot látott a 100 S Coupe Speciale-ban.  Ráadásul éppen az ihletet adó Maserati megalkotója, Giorgetto Giugiaro kapott megbízást az Auditól pár évvel később, így a Frua és az Audi közötti együttműködés egyetlen gyümölcse maradt a képeken látható autó.

Egyetlen rövid szerep jutott neki az autóipar történetében, majd köddé vált.

Ha valaki jár az Audi múzeumában, legyen kedves rákérdezni, hogy hol van a Frua-féle Coupe Speciale, mert mindenki keresi, de a hollétéről nincsenek információk. Még az is lehet, hogy elfelejtették leporolni, és ott kuksol a múzeumi raktár egyik sarkában…

Total
0
Megosztások
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share