1974 jelentős év volt a német autóiparban. Ebben az évben jelent meg a legendás VW Golf, az Audi pedig bemutatta a később VW Polo néven forgalmazott Audi 50-et. Nagyobb autójuk, a 100-as típusszámú Audi már 1968-ban bemutatkozott és jól fogyott, akárcsak az 1969-ben bemutatott 100 Coupe S. Ruprecht Neuner szép kupéformát rajzolt a négykarikás technika köré. Pár évvel később, 1974-ben viszont jött valaki, aki teljesen újragondolta a koncepciót. Erről az érdekes változatról szól mai írásunk.
Pietro Frua (1913-1983) jó hírnek örvendő, elismert formatervező volt. Több Maserati típus, de Peugeot, Renault, Monteverdi és BMW-k is születtek a munkássága nyomán.
Éppen az utóbbival, a BMW-vel megszakadt kapcsolat utáni útkeresésben keveredett az ingolstadti gyártóhoz, akik megbízták egy tanulmányautó elkészítésével.
Az alapokat a 100 Coupe S szolgáltatta, ezt kellett érdekes ruhába öltöztetnie Frua úrnak az 1974-es Genfi Autószalon kezdetéig.
A mester munkához is látott. Rossz nyelvek szerint hosszasan tanulmányozta a Giugiaro-féle Maserati Merak rajzait, majd hozzáfogott a saját modelljéhez. Oké, most én is „rossz nyelv” leszek, de tényleg kár volna tagadni a hasonlóságot a két formaterv között.
A Frua-féle Audi nemcsak külsejét tekintve, de a lemezek alatt is drasztikus változáson esett át. Az elsőkerék-meghajtású, orrmotoros alapot középmotoros, hátsókerék-meghajtásúvá alakíttatta. A kétüléses gépben az ülések mögé helyezte a hűtőt, így az eredeti modellnél sokkal jobb lett az új vas súlyelosztása. A hűtés elősegítésére vagány kopoltyúkat vágott az ajtók mögé, valamint szellőzőrácsokat a motorháztetőre. A szép vonalak és a hajtáslánc elrendezése jóval komolyabb teljesítményt sejtetett, mint amire a valóságban képes volt a tanulmány-Audi: 1871 ccm-es négyhengeres szíve mindössze 112 lóerő leadására volt képes.
Az autó egy példányban készült a genfi show-ra. Sem sorozatgyártás, sem szellemi utódok nem jöhettek szóba, az Audi nyilván csak egy jó reklámot látott a 100 S Coupe Speciale-ban. Ráadásul éppen az ihletet adó Maserati megalkotója, Giorgetto Giugiaro kapott megbízást az Auditól pár évvel később, így a Frua és az Audi közötti együttműködés egyetlen gyümölcse maradt a képeken látható autó.
Ha valaki jár az Audi múzeumában, legyen kedves rákérdezni, hogy hol van a Frua-féle Coupe Speciale, mert mindenki keresi, de a hollétéről nincsenek információk. Még az is lehet, hogy elfelejtették leporolni, és ott kuksol a múzeumi raktár egyik sarkában…