Szép ez a német nyelv, különösen a hosszú és egybeírandó összetett szavaival, mint amilyen a Niederflurhubwagen. Ez talán helyesen fordítva azt jelenti, hogy alacsony padlóval ellátott teherautó, amely ráadásul még akár billencs is lehet. A képeken látható Mercedes Unimog egy igen fura szerzet, mintha a ’60-as évekből előlépő Transformers akarna lenni. A Ruthmann által épített autószállító felépítménnyel ellátott Unimog 406 típus tényleg nem egy hétkönapi trailer. Még talán azt is mondanám, hogy vagányabb, mint a Renntransporter, amellyel a legendás ezüstnyilakat szállították.
Az Unimog a második világháború után született, már akkor is olyan célzattal, hogy egy többfunkciós járművet hozzanak létre, amely egyaránt használható közúton és úttalan utakon. Nagyon sokféle változatban készült, illetve készül ma is az UNIversal MOtor Gerät. A képeken is látható Ruthmann változat meglehetősen látványos módon képes átalakulni. A felépítményt egy H alakú kitámasztóval felemelik, így a hátsó kerekek a levegőbe emelkednek, majd mint valami sáskalábak elmozdulnak a váz hosszanti tengelyéhez képest jobbra és balra. Ezt követően a plató lebillenthetővé válik és a rajta lévő járművet könnyedén lehet le/fel csörlőzni.
Mivel az Unimogok összkerékhajtásúak, ezért bizonyára elsőre érthetetlennek tűnik mindez. Gondolhatnánk, hogy spéci csuklókkal felszerelt kardán- és féltengelyek bonyolult működésének eredménye, hogy így tud mozogni az egész hátsó rész. Valójában nem erről van szó, ugyanis ez a változat egyike azon kevés példányoknak, amelyek elsőkerék-meghajtásúak. Az 5,7 literes sorhatos dízelmotor mind a 80 lóereje egy négyfokozatú váltóművön keresztül hozza mozgásba ezt a mérnöki remekművet. A jelentős méretű gép megállását négy dobfék biztosítja.
Hogy pontosan mennyi ilyet épített anno a Ruthmann, arról nincs adat, viszont ennek a példánynak visszakövethető az egész múltja. 1966-ban készült Németországban, majd sokáig Belgiumban szolgált. Onnan 2001-ben került az Egyesült Állomkba. 2008-ban a Schnuerer kollekció része lett, majd átesett egy teljes körű felújításon, amely 50 ezer dollárba került.
A mai napig jó kondícióban van és teljesen működőképes. Ahol feltűnik, ott igazi látványosság, akár van rajta autó, akár nem. Március 5-én az Amelia Island Auction keretein belül kalapács alá kerül a Bonhams aukciós ház által. Előre láthatólag 25-35 ezer dollár lesz a kikiáltási ára. A Youtube-on találtunk róla egy videót is, ahogy vagánykodnak vele, sajnos nem a legjobb minőségű, de érdemes megnézni.
Képek, infók: Bonhams
Ördögi a paripa;)
Mondjuk a gyártó cég még később is használta a konstrukciót:
http://www.truckscout24.hu/a-jarmu-reszletei/Transporter-Mercedes-Benz-MB-100-D-Ruthmann-HD-745-69000km-Billen%C5%91s/18759298/1
Egy ilyen volt anno a Szabolcs utcai kórházban is.
Klassz.