James Bond autói

Valahol talán minden férfi egy kicsit James Bond szeretne lenni. Való igaz, hogy a foglalkozása nem egy életbiztosítás, de a titkos küldetései során a dupla nullás ügynök keresztül kasul bejárta már a világot. Az is tény, hogy amerre jár, mindig csinál maga körül valamilyen felfordulást, de mégis, ha veszélyesen is él, azt stílusosan teszi. Visszafogott, hűvös angol elegancia jellemzi, a top hotelekben a sármja miatt sorra dőlnek franciaágynak a bombanők. Csuklóján villan az Omega, amely már kihúzta pár nehéz helyzetből, és természetesen a legkülönlegesebb autókkal is jár. Bond óta tudjuk, hogy a vodka Martini rázva és nem keverve az igazi… de most következzenek Őfelsége titkos ügynökének járgányai.

Ha meghalljuk a 007-es nevét, akkor bizonyára minden autórajongónak, aki egy kicsit is szereti a Bond filmeket, egyből az Aston Martin jut az eszébe, azonban ez nem mindig volt így. Tény, hogy a brit autómárka legkiválóbb gran turismói segítették kergetni a főgonoszokat, vagy épp a legdögősebb nőket. Az első filmhez az Aston egyszerűen nem volt hajlandó autót adni, ezért az 1962-es Dr. No-ban a főszereplőt alakító Sean Connery még csak egy Sunbeam Alpine-t vezetett.

A brit titkos ügynök, brit autóval kezdte.

A ’63-as kémjátékban, az Oroszországból szeretettel (From Russia with Love) moziban Bond egy Bentley 3.5 Litre típust tudhat a szolgálati autójának. A film egyik párbeszéde alapján ez az első járgány, amit Q és csapata piszkált fel a 007-esnek. Bár sok minden nem derül ki az autóról, azt azért érdemes megemlíteni, hogy Ian Flamming, a James Bond regények írója, eredetileg is Bentley-t képzelt el az ügynök autójának, és nem Aston Martint.

Egy ilyen Bentley drophead coupe volt a második James Bond járgány, amelyet a Park Ward karosszált.

A patinás brit márka, az Aston Martin először 1964-ben került a vászonra Bonddal együtt. Az egyik kedvenc filmem, a Goldfinger, amelyben James már a legendás ezüst DB5 volánja mögött, és a csodaszép aranylány, Jill Masterson (Shirley Eaton) mellett, pontosabban ágyában köt ki, aki tragikus véget ér a filmben Oddjob által. Persze aztán feltűnik a szintén csinos húg, Tilly (Tania Mallet), hogy vendettát vegyen. A regényben egyébként Bond egy DB3-ast hajt.

A Goldfinger film legendás autója és Sean Connery, a mai napig ezzel az autóval azonosítják a figurát.

Érdekesség, hogy a ’64-es Goldfingerhez összesen négy Aston Martin DB5-öst használtak. Kettőt a forgatásokon, kettőt pedig promóciós célokra. A filmes autók közül eredetileg csak az egyik volt felszerelve Q kütyüjeivel, úgy mint az első irányjelzőkből előbukkanó gépfegyver, a központi kerékagyban elbújtatott gumiszaggató, vagy a füstgép, no és persze a forgatható rendszámtartó. Ez az első autó egyébként a DB5 eredeti prototípusa is volt, amely még Dubonnet Red színben gördült ki a gyárból. Híres filmes autó, hiszen a Goldfinger előtt Az angyal (The Saint) című sorozat egyik részében is feltűnt. A második autót a vezetési jeleneteknél használták, de a forgatás után ezt is felszerelték az ismert extrákkal.

A DB5 egyébként a leghíresebb, és legtöbbet használt Bond autó, az 1965-ben debütált Tűzgolyó (Thunderball) részben is ezt vezette Bond. Ezután az Aranyszem (GoldenEye) film nyitójelenetében Bond (Pierce Brosnan) Monte Carlo hegyi szerpentinjein versenyzik Xenia Onatopp (Famke Janssen) Ferrari F355 GTS sportautója ellenében az Aston Martinnal.

A 007-es ezután szintén a DB5-tel érkezik meg a Védelmi Minisztériumba a Holnap markában (Tomorrow never dies) című világmegmentős felvonásban. Azonban ebben a filmben nem ez a fő autója, de erről majd lentebb.

A Tűzgolyóban az Aston mellett egy púderkék Lincoln Continental volánját tekergeti Bond a Bahamákon. A fehér színű tetővel megáldott amerikai hajó sem az a hétköznapi autó, szóval abszolút beleillik a sorba.

Az öngyilkosajtós Lincoln, legalább olyan gyilkos, mint maga Bond.

1967-ben érkezett a mozikba a Csak kétszer élsz (You Only Lve Twice), amelyben a brit titkos ügynök a szépséges Aki (Akiko Wakabayashi) mellett már egy Toyotában feszít, de nem akármilyen Toyotában. Albert R. Broccoli, a film producere nem sokkal a japán autómárka új sportautójának, a 2000GT hivatalos premierje előtt járt Japánban, hogy egyeztessen az új Bond film forgatásáról. Egyből beleszeretett az autóba, és megkérte a Toyotát, hogy két példányt is biztosítsanak a filmhez. A Toyota azonban nem a szimpla kupét adta a filmhez, hanem készítettek két roadster változatot. Ez egyébként a remek reklámértéken felül azért is fontos volt, hogy a 190 cm magas Sean Connery elférjen az autóban.

Micsoda szépség, az első példány kilétét homály fedi, a második példány a Toyota gyári múzeumában került kiállításra.

A hatodik Bond mozi az 1969-es Őfelsége titkosszolgálatában (On Her Majesty’s Secret Service) volt, amelyben a főszerepet a Connery helyébe lépő George Lazenby kapta. Lazenby ráadásul a széria eddigi egyetlen nem brit főszereplője. Nem ez a legjobb film a szériában, és a főszerepet kapó színész, aki igazából fotómodell volt, sem a legjobb választása volt a produkciónak. Viszont feltűnik benne Telly Savalas, aki Blofeldet alakítja. Persze a Bond lány, Tracy (Diana Rigg) is igen mutatós. Azonban ejtsünk végre szót az autóról is, amely ez esetben az Aston Martin DBS, amely még a DB5-től is ritkább típus, hiszen összesen 787 példány készült belőle. A forgatásokra két autót biztosított a márka.

A DBS egy jelenet erejéig még a Gyémántok az örökkévalóságnak című filmben is feltűnik.

A Lazenby fiaskó után Sean Connery 1971-ben ismételten visszatért, hogy utoljára még magára öltse Bond öltönyét. A Gyémántok az örökkévalóságnak (Diamond Are Forever) filmet úgy tűnik, hogy a Ford támogatta leginkább, hiszen számtalan autó tűnik fel a gyártó kínálatából. Bond ebben a részben sokféle járművet igénybe vesz: egy Hertz-től bérelt Galaxie 500, a holdjáró, azonban a legütősebb darab mégis a Mach 1-es Mustang, amivel egy jót kergetőzik Bond és a jobbján ülő Tiffany (Jill St. John) Las Vegas utcáin a rendőrökkel. A széria egyik legdurvább filmes bakiját is ebben a részben követték el, annál a bizonyos sikátoros jelenetnél, amikor a Mustanggal behajtanak, majd kijönnek.

Két évet kellett várni a következő nagy kémfilmre, 1973-ban Guy Hamilton rendezésében érkezett az Élni és halni hagyni (Live and Let Die), amelyben már Roger Moore játszotta a 007-es ügynök szerepét,aki bő egy évtizedig volt Bond. Ehhez a filmhez a General Motors szállította a legtöbb autót, különféle Chevrolet típusok tűnnek fel a vásznon. Ebben a részben Bond egy Impala kabrióval tűnik fel San Monique szigetén.

Roger Moore az egyetlen olyan Bond, akinek soha nem jutott Aston Martin.

1974-ben érkezett sokak kedvence, Az aranypisztolyos férfi (The Man with the Golden Gun), amelynek története Ian Flaming utolsó, de be nem fejezett regényén alapszik. Ez volt egyben az utolsó Bond film, amelyet Albert R. Broccoli és Harry Saltzman közösen rendezett. Az agyafúrt brit titkos ügynök ebben a részben  Francisco Scaramanga, a híres bérgyilkos nyomába ered olyan egzotikus helyszíneken, mint Marokkó és Thaiföld. A film nagy hatással volt a világra, ugyanis a Ko Khao Phing Kan nevű szigeten felvett jelenetek miatt, ez a helyet sokszor James Bond szigetként hivatkozzák, és töretlen népszerűségre tett szert a turisták körében, főleg a háttérben, a vízben álló szikla miatt is. Autós szemmel és filmtörténeti szempontból is azonban a legjobb jelenet az volt, amikor Bond a bangkoki AMC kereskedésből elkötött piros Hornet-tel dugóhúzóban ugrat át egy leszakadt híd fölött.

Ez az epizód az AMC-nek volt nagy reklám.

A következő kémkalandra három évet kellett várniuk a rajongóknak. A Kém, aki szeretett engem (The Spy Who Loved Me) 1977-ben került a mozitermekbe. James Bond ezúttal a KGB dögös ügynökével, Anya Amasova-val (Barbara Bach), becenevén XXX, karöltve száll szembe az atomháborút kirobbantani készülő Carl Stromberggel és embereivel. Ebben az epizódban tűnik fel a széria egyik legérdekesebb autója, „Wet Nellie” (Nedves Nellie….khmmm), azaz a tengeralattjáróvá alakuló fehér Lotus Esprit S1.

A Lotus akkori vezére protezsálta be a filmbe az autót.

Az 1979-ben debütált Holdkelte (Moonraker) nem igazán bővelkedett autókban, ellenben a ’81-es Szigorúan bizalmas (For Your Eyes Only) részben ismételten a Lotusé, pontosabban két Espirit Turbo típusé a főszerep. A fehéret a spanyolországi jelenetben láthatjuk, de sajnos megsemmisül, míg a bronz példánnyal az észak-olaszországi síparadicsomban szédíti a nőket és a sípályákat a 007-es. Ebben a részben van az az üldözéses jelent is, amiben Bond és a szépséges Melina (Carol Bouquet) egy Citroën 2CV-vel menekül az őt üldöző Peugeot 504-esek elől.

Kevés menőbb dolog van egy síléctartóval felszerelt Esprit Turbo-tól.

1983 igazán gazdag és érdekes év volt a Bond filmek rajongóinak, ekkor ugyanis elkészült a széria hivatalos 13. része, a Polipka (Octopussy), amely Moore játssza a főszerepet. Illetve elkészült a nem hivatalos Soha ne mond, hogy soha (Never Say Never Again), amelyben ismételten Sean Connery-re bízták az ügynök szerepét. A Polipkában talán a legérdekesebb az Alfa Romeo GTV6, amelyet Bond elköt, majd a nyomába ered két BMW rendőrautó. Mondjuk a Mercedes-Benz 250SE sem rossz, amivel sínautóznak egyet. Bevallom, az egész jelenet a Cobra 11-et idézi fel, bár akkor az a sorozat még a kanyarban sem volt. Míg a másik filmben az autós-motoros üldözéses jelenetből egyértelműen a Renault 5 Turbo 2 és a felspécizett Yamaha XJ650 Turbo, ami említésre méltó.

1985-ben a Halálvágta (A View to a Kill) volt Moore utolsó 007-es filmje. A szerep elvállalásakor 58 éves volt, és máig a legidősebb Bondnak számít. Ebben a filmben láthattuk utoljára Lois Maxwell-t, aki ezidáig alakította Ms. Moneypenny szerepét. Ebben a részben James Bond a chipgyártás zűrös világába keveredik (ismerős, ugye?), összeakad a nem létező bajsza az orosz Max Zorin-nal, akit az Oscar-díjas Christopher Walken alakít. A filmben a britek szuperügynöke ugyan menekül egy Ford LTD-ben is, azonban a legérdekesebb jelenet a párizsi autósüldözés, amiben egy Renault 11-et hajt, szó szerint szét.

A Renault még így is ment.

A ’80-as évek végére új színészt kellett keresni Bond szerepére, így jött a képbe a szigorú tekintetű Timothy Dalton. A Halálos rémületben (The Living Daylights) 1987-ben debütált, ez volt a 15. Bond mozi. A korszaknak megfelelően a hidegháborús időszakban járunk, ahol épp sorra likvidálják a nyugati ügynököket, feltehetően a KGB áll a dolgok mögött. Ennek jár utána Bond, hogy Csehszlovákiát feldúlva eljusson Ausztriáig, majd onnan Afganisztánba. Szolgálati autójaként ismételten egy Aston Martint kap, méghozzá a V8 Vantage Volante típusát, amely a tél miatt megkapta a hardtopot is. A járgány ismételten fel lett szerelve Q által mindenféle jóval: lézer, rakéták, szántalpak, szöges gumik.

Sok esélyes nem volt a csehszlovák rendőröknek a Zsigulikkal az Aston Martin ellen.

A magányos ügynök (Licence to Kill) mozival búcsúzott Dalton a 007-es szerepétől, Bond pedig a ’80-as évektől. Ez volt a rendező, John Glen ötödik és egyben utolsó James Bond filmje, valamint Albert R. Broccoli is utoljára vett részt teljes egészében a forgatáson. Az 1989-es kémkaland további érdekessége, hogy ez volt az első Bond film, amit a magyar mozikban is játszottak. A film maga nem aratott osztatlan sikert, messze került az egész széria, attól, ami Bondot jellemzi. De a kamionos üldözéses jelenet nem volt rossz.

A brit duplanullás ügynök legújabb kalandjára ezután hosszú évekig kellett várni. 1995-ben érkezett meg a mozikba az Aranyszem (Goldeneye), amelyben Bondot a mindig elegáns Pierce Brosnan alakította, aki ezután még három részen keresztül játszotta a szerepet. Ekkor mutatkozott be az új M, Judie Dench által, aki egészen a Skyfall-ig játszotta James Bond főnökét. Fentebb már említettem, hogy az új részben Bond ugyan vezeti a legendás DB5-öst, azonban a szolgálati autója három részen keresztül a BMW-től érkezik. Az Aranyszemben egy kék Z3 lesz a segítségére.

Bár a filmben csak kétpercnyi szerepe volt és nem nagyon mutatta meg a tudását, de ebben az autóban is volt rakéta és pár Q-féle okosság.

Bond parancsnok 1997-ben került igazán szorult helyzetbe A holnap markában (Tomorrow Never Dies), amelyben ugyan vadászgépet is vezet, de a céges autója, egy BMW 750iL az, ami igazán kihúzza a bajból a hamburgi parkolóházban. Vicces, ahogy az Ericsson telefonnal távirányítással terelgeti a méretes német limuzint. Ennél a jelenetnél semmisít meg egy bordó Opel Senatort is, majd a végén egy kirakatban landol a bajor csúcsszedán.

Nem is tudom, hogy ez a film az Avis-nak, vagy inkább a BMW-nek volt-e nagyobb reklám.

Bond óta tudjuk azt is, hogy A világ nem elég (The World is Not Enough), de legalábbis ez volt a címe a ’90-es évek utolsó 007-es filmjének (1999), amelynek szerintem az egyik legjobb a főcímdala.

Persze sokat dobott a filmen Sophie Marceau, aki Elektra Kinget alakítja, illetve Denise Richards is, aki a csodaszép Dr. Christmas Jones szerepét játsza Bond oldalán. No de a négykerekűeket tekintve az abszolút dobás volt, hogy bedobták a rendkívül exkluzív és robbanékony BMW Z8-ast, amit aztán jól el is intéztek.

Hamarabb lehetett látni a filmben a BMW új sportautóját, mint hogy piacra került volna.

A zseniális Halj meg máskor (Die Another Day) főcímdalát még Madonna énekelte 2002-ben. Ebben a részben húzta magára utoljára Brosnan a 007-es inkognitóját. Észak-Koreában egy fickó arcába robbantott egy táska gyémántot, miközben a testvére autókollekcióját semmisítette meg. Bizonyára mindkettő fájó lehetett. Azután börtönbe vetik, majd nagy nehezen kiszabadul egy túszcsere kapcsán, és indulnak a kalandok Kubán át egészen Izlandig. „Az Aston Martinnál az autó neve villanó, nálunk illanó”, ahogy Q fogalmazott az MI6 által biztosított új szolgálati autó átadása során, ami egy Aston Martin V12 Vanquish volt. Mindenféle szokásos okossággal és fegyverrek felszerelve, de a legjobb képessége az volt, hogy láthatatlanná lehetett tenni. Hasznát is vette Bond a film során. A film egyik legjobb jelenete, amikor Bond és a Jaguar XKR volánja mögött ülő Zao kergetőznek a jégen. Persze a hölgyek is feldobják a produktumot, Halle Berry, Jinx szerepében, és a Ms. Jégcsapot (Miranda Frost) alakító Rosamund Pike.

Brosnan utolsó Bond szerepében mégis csak egy brit különlegességet hajt.

A 2000-es évek közepén jött el az új Bond korszak, brit titkosügynök öltönyét ezúttal Daniel Craig öltötte magára a Casino Royale című alkotásban. Craig az a tipusú 007-es, aki üvegből issza a Heinekent és előbb üt, vagy lő, de csak azután kérdez. A film érdekessége, hogy ez a második olyan James Bond film, amelyben nem szerepel Q, és az első, amiben nem tűnik fel Ms. Moneypenny. Viszont a szereplőgárda között van – szerintem – a legszebb Bond lány, Eva Green, aki Vesper Lynd szerepét játsza. A film egyébként a második a szériában, ami közvetlenül Fleming egyik regényének a címét kapja. És, hogy mi az új autó? Természetesen Aston Martin, méghozzá az akkori csúcs, a DBS V12.

Elegáns öltöny, elegáns autó és egy nyers 007-es.

A 2008-ban bemutatott 22. film, a Quantum csendje (Quantum of Solace), amelyben a szolgálati autó változatlan maradt. Maga a film talán nem annyira erős, mint az előző, de az első percekben zajló üldözéses jelenet elég jól sikerült az olasz szerpentineken.

Azt hiszem, hogy Sam Mendes remek filmet alkotott a 2012-ben megjelenő Skyfall-lal, amelynek bemutatója egybeesett az 50 évvel ezelőtt megjelent első, a Dr. No mozival. Emiatt vannak is benne utalások a korábbi részekre. Látványos és egyben igazán drámai film, nagyon érdekes képi világgal. Judi Dench utoljára alakítja benne M-et, az új Bond lány pedig Sévérine, akit Bérénice Marlohe alakít. A 007-es ezúttal ismételten a DB5-ös volánja mögé ül, hogy aztán rendet tegyen, a filmben sajnos a klasszikus csoda tragikus véget ér, de nem menthetetlenül.

A forgatás során Craig-nek nehéz volt vezetni a DB5-öst, mivel az manuális váltós.

2015-ben ismétetlen egy remek alkotás érkezett a James Bond név alatt, a Spectre – A Fantom visszatér, amelyben a sztori tovább bonyolódik. Ezen felül a 007-es személyiségfejlődésének újabb mélységeit ismerhetjük meg. Árulás, akció és igazán látványos kalandok, valamint autós kergetőzés jellemzi a filmet, amelyhez az Aston Martin külön autót készített. A DB10 prototípussal a márka a James Bond mozikkal fenálló 50 éves kapcsolatát is ünnepelte. Összesen tíz autót építettek, amelyből nyolcat használtak a filmben. A római üldözéses jelentben az egyedi Jaguar C-X75 járgánnyal Mr. Hinx kergeti Bondot egyenesen bele a vízbe. A filmben egyébként ismételten feltűnik a Skyfall-ból ismerős DB5, amelynek roncsát Q laborjában élesztik fel. A film végére az MI6-től leszerelő Bond átveszi Q-tól a restaurált autót és a szépséges Madeleinenal (Léa Seydoux) elhajt London belvárosába. Persze nem lehet szó nélkül elmenni Monica Belucci alakítása mellett sem, aki Lucia szerepében játsza a dívát.

Római kergetőzés, a kis Fiat 500-zal is vicces a jelenet.

Az idén végre mozikba került a hivatalosan 25. Bond film, a Nincs idő meghalni (No Time to Die). Nem szeretnék semmiféle poént lelőni, aki szereti a Bond filmeket, az nézze meg, aki nem, annak is ajánlott elmenni érte a moziba. Látványos, és természetesen az Aston Martin és más autócsodák miatt is érdemes megnézni. A szolgálati autót pedig direkt nem lövöm le.

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share