Tolman Engineering Peugeot 205 GTi Restomod
A Peugeot 205 vonatkozásában a legutóbbi élményem viszonylag friss, hiszen San Marino-ban a Rallylegend szervizparkjában alaposan szemügyre vettem egy T16-os példányt, amivel anno Ari Vatanen hatalmasat bukott, majd az autó épen maradt részeit átépítették egy másik versenyautóba. Viszont a szelídebb változatok közül a 205 GTi-hez már egészen kis gyerekként köt pár emlék. Itt hozzáteszem, hogy szelídebb változatnak nevezni egy GTi-t az elég disszonáns, de mindegy is. Szóval a szomszéd utcában az ismerősök kis műhelyében olykor megfordult egy fekete példány apróbb-cseprőbb javítások miatt. Én meg olykor csak az autók miatt átjártam oda, akkor úgy megfogott a kis francia színe és itt-ott piros csíkjai.
Valószínűleg a Tolman Engineering szakembereinek is lehet valami gyerekkori kötődése a kis vadoroszlánhoz, hiszen legújabb restomod alkotásuk alapja a francia hot hatch. 1984-ben még 105 lóerős 1,6-os motorral hódított, majd két évvel később érkezett az 1,9 literes 125 lóerős kiadás négy tárcsafékkel. A bőven tonna alatti kisautót most a britek gondolták újra. A klasszikus külsőhöz alig nyúltak, azonban a géptető alatt és a futóműben ott a mágia.
A nagyobb motorral szerelt változatból indultak ki. A járgány szívét új vezérműtengelyekkel, 16 szelepes hengerfejjel, Motec motorvezérlővel, valamint egy módosított kipufogórendszerrel tették még erősebbé. Az eredmény kereken 200 lóerő, amely az első kerekeket gyötri. Természetesen a hajtáslánc többi elemét is a megnövekedett teljesítményhez igazították. Az ötfokozatú manuális váltómű új rudazattal és perselyezéssel látták el, az elmondásuk szerint sokkal pontosabban a kapcsolások, jobb a váltási érzet. A kedves vevők opcióként Quaife Automatic Torque Biasing diffit is választhatnak.
A futóműben is tetten érhetőek a változások. Bilstein lengéscsillapítók, állítható alsó lengőkarok. Az elszabaduló kismacska megzabolázásához pedig AP Racing fékek járulnak hozzá. Ami a külsőt illet, nos az zömében gyári. Egyedül talán a LED-es fényszórók azok, amelyek a modern idők fuvallatát jelzik.
A beltérben a műszeregység a Motec-től érkező LCD kijelző, azonban korhű grafikával, így igazán remekül simul bele a ’80-as évek enteriőrjébe. Opcióként érintőkijelzős infotainment egység is kérhető, de azt én már tájidegennek érzem.
Ha valaki szeretne egy ilyen ízlésesen átépített francia restomodot, annak kell szereznie egy donor autót. A Tolman fémig csupaszítja a karosszériát, és ellátja a megfelelő korrózióvédelemmel. Majd a nagy műgonddal elkészült fényezést kerámiabevonattal zárják le. Egy példány átalakítása kb. 700 munkaórát vesz igénybe. Az átalakítás 55 ezer angol fonttól kezdődik, plusz az alap járgány. A műhely a jövőben más ’80-as, illetve ’90-es évekbeli típusokat is szeretne átépíteni. Én azt mondom hajrá, ezt így kell csinálni!
Forrás, képek: Tolman Engineering
A cikk elkészítése kb. 2 órát vett igénybe.