Karantén ide, vagy oda, az elmúlt pár hónap nem csak a bezártságról és a frusztrációról szólt. Pláne akkor nem, ha az ember lelkes roncsvadász, az ilyen embereket ugyanis nehéz a négy fal közé zárni. A roncsvadászat örömére meg lehet találni minden időben az alkalmat, így kedvenc hóbortunknak semmi sem szabhat gátat. A Roncsvadászok csoportunkat szép csöndben figyeltem az elmúlt hetekben is, és egyszer csak rábukkantam az alábbi leletre, amely nem csak egy sokadik Lada.
Az elmúlt egy év során azt hiszem párszor már előhúztak elfeledett garázsokból szinte makulátlan állapotú, alacsony futásteljesítményű példányokat, hogy aztán lehetetlen árakon próbáljanak rajtuk túladni. A Lada felén olyan, mint az USA-ban a Mustang, sok van belőle még ma is, szinte minden héten felbukkan egy-két pajtalelet. A Mustangból is csak az érdekesebb, ritkább példányok vonatkozásában kapom fel a fejem, úgy az orosz szedán esetében is így vagyok ezzel. A régi körlámpás típusnak idén volt az ötvenedik évfordulója, mi már évekkel ezelőtt körbejártuk a témát, kerülve a bulvárszenzációt.
De mitől is érdekes ez a példány? A lelkes roncsvadász barátunk elmesélte, hogy ez az orosz járgány egykoron rendőrautóként szolgált a hazai utakon. Bizonyára emlékszünk még a szocialista éra magyar filmalkotásaira, mint például a Linda sorozat, vagy Ötvös Csöpi és Kardos doktor kalandjaira akkor bizonyára felsejlenek a jelenetek amelyekben a gengszterek nyomában a rendőrök ezekben a régi Ladákban nyomták a gázt. Ha ez az autó mesélni tudna, akkor lehet, hogy sok érdekes történetet hallhatnánk tőle.
A múltjáról csak apró részleteket tudni. Annyi bizonyos, hogy az előző tulaj édesapjáé volt, aki a szolgálati autójaként használta. A rendőrségi leselejtezésekor sikerült megvásárolnia a megkülönböztető jelzéseitől megfosztott szovjet járgányt. Egykori rendőrmúltjára már csak az oldalán halványan még felsejlő kék csíkok utalnak, az utóbbi húsz évet egy diófa árnyékában töltötte.
Amikor rátaláltak, akkor már a földön ült, az eladótól megtudtak, hogy 10 éve már be sem indították. A jobb hátsó sárvédőjén kívül minden eleme eredeti. Bár ez a jelen állapotában sovány vigasz, hiszen az első doblemezek és sárvédők, a taposók, a köténylemez, és a küszöbök cserére szorulnak.
A beltéren is látszik, hogy megette az idő vasfoga, szakadt kárpitok, hiányos műszerfal. A hajtáslánc szerencsére egyben van, de azért a motorteret elnézve nem biztos, hogy csak úgy be merném indítani. Persze tudom, csak egy kis olaj, friss benzin, és ha van szikra, akkor indul, hiszen ez még autó, amit nem a 7 éves garanciaidőre terveztek, hanem azért, hogy generációkat szolgáljon ki. Szerencsére az új tulaj erősen gondolkodik a feltámasztásán, így ha szerencsénk van, akkor talán egyszer még az eredeti egyenruhájában láthatjuk viszont ezt a nyugdíjazott rendőrjárgányt.
Biztos feltámasztanám…