Vannak olyan autók, amelyek nem jutnak túl a koncepciófázison, és vannak olyanok is, amelyek csupán pár skicc, esetleg néhány tervrajz formájában süllyednek el egy fiók, vagy a gyári iratraktár mélyén. Ma már csak igazán kevés izgalmas autóval lepnek meg minket az autógyártók, de nem volt ez mindig így. Hosszú idők után végre az Audi is előállt egy igazán érdekes és vagány autóval, ehhez ráadásul bő 90 éves terveket vettek elő. Az Audi Tradition részlege egy igazán meglepő járgánnyal állt elő Goodwoodban. Az Auto Union Type 52 „Schnellsportwagen” az egykori V16-os motorral szerelt Ezüst Nyilak utcai változatának felel meg, amelynek a megalkotására bizony több, mint kilenc évtizedet kellett várnunk.
Ha az 1930-as évekre visszatekintünk, akkor bizonyára a szivarformájú Auto Union és Mercedes-Benz Ezüst Nyilak hellyel-közzel, de valószínűleg sokak emlékezetében megvannak. Ha más nem, akkor autós albumok lapjairól, vagy épp a gyári múzeumok kiállítótermeiből. Az Auto Union AG-t 1932-ben alapították, az egykori Audi, DKW, Wanderer és Horch márkák összeolvadásából, erre utal a négy egymásba kapcsolódó karika is a máig ismert Audi logóban. Még ebben az évben közzétették az 1934 és 1936 között érvénybe lépő grand prix versenyautókra vonatkozó szabályokat. 1933-ban az Auto Union megbízta Ferdinand Porschét az új szabályok szerinti versenyautó megtervezésével. A közös munka eredményeként született meg az Auto Union Type A, amivel Hans Stuck világrekordot állított fel a berlini AVUS versenypályán. Később a Type C változattal számos versenyen győzedelmeskedtek. A többi innen már a motorsportok históriája, azonban van egy apró részlet, ami csak most került a helyére.
Az Auto Union a versenyautó megtervezésével egy időben egy másik megbízást is adott Porschénak. Ez arról szólt, hogy a grand prix járgány technikáját felhasználva tervezzenek egy utcai kontinentális utazó autót, magyarul gran turismót. Elsősorban olyan ügyfeleknek kívánták értékesíteni, akik a hosszú távú versenyeken vettek részt, mint a Mille Miglia, Spa vagy Le Mans de szóba került az is, hogy egy újabb gyári versenyautó legyen. A sportos dinamizmus és a mindennapos használatra való alkalmasság határozta meg az Auto Union Type 52 tervezését. Mai szemmel fura ezt így olvasni a sajtóanyagban, de valamit már akkor is tudtak a marketingesek.
Az első skiccek 1933 év végén készültek el, majd a konkrét tervek 1934-ben váltak véglegessé. Az autó tervezéséért felelős Ferdinand Porsche és mérnökei egy prototípust is építeni akartak, de végül 1935-ben jegelték az egész projektet, így az autó sohasem épült meg, egészen mostanáig.
Az eredeti tervek alapján a Type 22 (ez a Porsche-féle nómenklatúra) létraalvázát és középmotoros elrendezését alapul véve született meg a Type 52 „Schnellsportwagen”. A 4,4 literes Roots kompresszorral felszerelt V16-os motor kompresszióját csökkentették, hogy normál üzemanyaggal is működőképes legyen, ehhez igazították a kompresszor áttételét is. Ennek alapján 200 lóerő és 436 Nm által akár 200 km/h tempót is elérhetett volna ez a mindössze 1,3 tonnát nyomó gran turismó. Ezek akkoriban igen kiugró számok voltak.
Még évekkel ezelőtt jött az ötlet az Audi Traditon részlegétől, hogy az eredeti tervek alapján megépítik az autót. Ehhez segítségül hívták az angol restaurátor műhelyt, a Crosthwaite & Gardiner-t, akik egyébként is a német márka múzeumi Ezüst Nyilait tartják karban. Mivel a második világháború után az Auto Union AG az orosz megszállási övezetbe tartozott, a céget elkezdték feloszlatni, sok dokumentum pedig elveszett. Nem voltak sem szemtanúk, sem fotók egy már elkészült autóról (hiszen nem készült el), sem beszámolók, amelyek kicsit megkönnyítették volna a munkát. Az építők egyedül arra a néhány megmaradt skiccre és tervrajzra támaszkodhattak, ami a Porschénál megmaradt. Ezek alapján hosszú éveken keresztül készült a Type 52 minden egyes alkatrésze egyedileg, méghozzá zömében kézi munkával.
Az építés során némileg el kellett térniük az eredeti tervektől, például meg kellett növelni a tengelytávot, hogy a hajtáslánc, a kormánymű és a futómű elférjen. Ezért bő 5 méter hosszú a kész autó. Az elnyújtott forma egyértelműen az aerodinamikai megfontolásokat tükrözi. Amiben az autó eltér a versenyautótól, az például a felfüggesztés. A keresztirányú laprugók és a súrlódó csillapítók helyett a Schnellsportwagenbe hosszirányú torziós rugókat és hidraulikus lengéscsillapítókat építettek. A Type 22-ben az optimális súlyelosztás érdekében az üzemanyagtartályt a pilóta mögött helyezték el, az Type 52-ben elöl van. Ami lényeges különbség a tervekhez képest, az a motor. Nem a visszafogott 4,4 literes szívet, hanem a Type C-ben is alkalmazott hatliteres V16-os motort építették be, amely 520 lóerőt teljesít. Ehhez speciális üzemanyagkeverékre van szükség: 50% metanol, 40% szuperbenzin, 10% tolul. A motor és az eltérések miatt így némileg nehezebb az eredeti tervekhez képest, 1450 kg. Az autó lassításáról négy dobfék gondoskodik, csakúgy mint grand prix járgányok esetében.
A négyajtós karosszéria kissé trükkös. A hátsó öngyilkos ajtókat kinyitva azt hihetnénk, hogy ott is üléseket találunk, de valójában az a csomagtartó. Itt helyezték el a két pótkereket is. Elöl három ülést találunk, versenyautós módon a volán középen van, így a sofőrülés egy kicsit előrébb helyezkedik el. A belteret az Auto Union versenyautói inspirálták. A két hatalmas óra remekül passzol a fából készült műszerfalba.
Az Auto Union Type 52 „Schnellsportwagen” az idei Goodwood Festival of Speed rendezvényen debütált. A híres felfutón a többszörös Le Mans győztes, Tom Kristensen, és a legendás Hans-Joachim Stuck, – akinek az édesapja anno versenyzett az Auto Union versenyautóival – , fogják vezetni.
Forrás, képek: Audi