Aki a 80-as évek elején-közepén született és gyerekkora óta érdeklődést mutatott az autók iránt, az most biztosan ide kattintott.
Hogy melyik volt az első? Gyártják-e még? Most megtudhatod, egy kis nosztalgia következik!
A XXI. század tizes éveinek elején már nehéz elképzelni, hogy az ember egy rágó csomagolópapírját gyűjti, mi mégis ezt tettük a 90-es évek hajnalán, tizenegy-két évesen, méghozzá nagy örömmel. Akkoriban még nem hogy internetet, de mobiltelefont se láttunk, péntek esténként a Dallas, szombatonként pedig a Knight Rider ültette le a családot a TV elé, akármennyire is érdekelt volna a téma, az újságokon és pár régi könyvön kívül nem sok lehetőség volt az autók világával ismerkedni. Talán az autóskártya-utánérzés (nekem már nem volt), talán a soha nem látott, elképzelhetetlen sebességre képes szuperautók formája miatt, de mindenki szerette a Turbo rágót.
Olyan autókat ismerhettünk meg, mint a Nissan 300 ZX, a Vector (mindenki istenítette), vagy a Fioravanti Sensiva.
A Motor, Gücü és Hizi rovatokból kis török nyelvleckét vehettünk. Utóbbi a végsebességet, míg a felsorolás középső tagja a teljesítményt jelenti, bár ezt nem nehéz kikövetkeztetni. Az viszont megmaradt a mai napig kérdésnek, hogy a prototípusoknál az „özelyapim” mi a csuda lehet? Most már tudom (köszi Google fordító), hogy egyedileg építettet jelent.
Volt egy, amire szerintem mindenki emlékszik. Ismerős?
Kent meg hogy született?
Az édességgyártó vállaltot a Tahincioglu család alapította 1956-ban, Törökországban. Termékeiket 66 országba szállították, valamelyiket biztosan Te is kóstoltad már, ha a Turbo rágó kimaradt. (Olips, Jelibon, Elegan, Missbon, Tofita, Topi Top, Olite, Bonibon, Relax, Nazar, és Minti)
Az 1000 főt foglalkoztató, Isztambulhoz közel található vállalat 2002-ben került a Cadbury Schweppes 51%-os tulajdonába. A Turbo rágót 1988-tól 2007-ig gyártották.
Akkoriban talán nem is néztem, de most, hogy képeket kerestem, el kezdett érdekelni, milyen autó szerepelhetett az 1-es sorszámot viselő rágópapíron?
A tippek között Lamborghini, Ferrari és Porsche szerepel szerintem, pedig nem. Egy egyszerű Opel Ascona nem túl jó szögből készült képe látható az A 1-es sorszámú papíron. Láttad valaha is? Én nem emlékszem rá.
A Vector volt talán az a kép, ami a legnagyobb nimbusznak örvendett. Kettőre ilyen típusra is emlékszem. A kaliforniai hiperszuperűrhajó formájú sportkocsija mindenkit rabul ejtett. Persze voltak jóval hétköznapibb autók is, E30-as BMW, Honda Civic, vagy a Seat Ibiza a bikinis csajjal.
Szerintem sok velem egykorú srácot elkapott a gyűjtőszenvedély, jómagam egy 450 darab feletti gyűjteményt szedtem össze és sokat cseréltem is, a meglévő példányokat pedig ABC sorrendben tartottam egy Turbo rágós dobozban. Aztán úgy 14 évesen abbahagytam, de már nem emlékszem arra, hogy mi lett a gyűjtemény sorsa.
Megkoronázva ezt a visszaemlékezést, kiválogattam pár olyan képet a vasi.net nevű oldalról, ami ennyi év távlatából is eszembe jutott.
Rájuk nézve szinte érzem a rágó édeskés illatát és a jellegzetes ízét. Ha nem találod közöttük a kedvencedet, nézd meg a linken a többit!
Elkapott a nosztalgia? Mi volt a kedvenced? Melyik Turbo rágós képre emlékszel leginkább? Várlak a kommentablakban, vagy a Facebook-oldalunkon!
Képek: flickr.com; vasi.net.
mennyi regi szep emlek!!! altalanosban gyujtottuk a haverokkal, aztan az egyik nekem adta az egesz kollekciot. meg mindig megvan. kb 200 fele 🙂
óóó, de régen volt már, és hogy szerettük gyűjteni 😀
Azért a rágó sem volt rossz 🙂
otodikben sefteltem a ragoval. a bufes 10ft-ert adta, en meg 8-ert. aztan lebuktam az osztalyfonok elott es abba kellett hagyni. pedig kb 3000 forint profitnal tartottam, egyenletes kereslet volt a cuccra 😀
megvan máig a macskapisiillat a nyálkahártyámon.
Én már 20 Ft-ért vettem olyan 98-99-2000 táján általános sulis koromban 🙂
A szomszéd faluba jártam ált. suliba, és ott egy darabig az osztálytársaim nem is ismerték ezt a rágót… Akkora királynak éreztem magam emiatt hogy ilyen „kincs” birtokában voltam :))))
A Fioravanti nekem is megvolt, meg a Lambo is, de valakinek volt rajtam kívül Monteverdi Hai 450 GTS-ről képe? 🙂
Igaz se volt. Ize inkabb oszi barackera emlekeztetett. Nagy volt Erdelyben is a 90′ evek legelejen, amikor mindent Torokorszagbol hoztak be…. Aztan hirtelen eltunt… Otodikes korban minden sracc gyujtotte a suliban, messzinek tunik mar:)
Auto mániás nem igazán voltam, de én tudtam egy helyet a városban, ahol 7Ft-ért lehetett venni, ami azért volt nagy szám, mert a városban mindenhol 20 volt. 15Ft-ért árultam a suliban, addig amíg én is lebuktam egy tanárnál. Jó olvasni, hogy más is látott benne üzletet 10-13 évesen! Én ha jól emlékszem 5-600Ft nyereségnél jártam!
fú, de gyűjtöttük ám. 🙂
@Dezso Precob Turos: A ’90-es evek elejen? Korabban volt az. 88-89 inkabb.
Nekem még mindig megvan a gyűjteményem, szerintem ezer felett van a darabszám.
Igazán gusztustalan volt a török Turbó, ami előtte német volt. Volt sok ilyen papír.
Az íze 10 percig se tartott a másik szaréval, a Donalddal együtt. De a legundorítóbb török fos a HubbaBubba, abban kép se nincsen.
@mbx porsche: Az jó mert csak kb. 200 fajta volt a törökben összvissz.
@Larry Silverstein: A későbbiekből még volt jó pár, azokkal értendő a darabszám.
Megvolt a vector. Szerintem mindent elmondtam. 🙂
Ismét kapható a Turbó rágó!
Nem egyszerű hozzájutni, főleg cigiboltokban vagy falusi búcsúkban, vásárokban kapni, de lehet!!! Valamelyest kisebb az elődjénél, de az íze ugyanolyan maradt.