Az itáliai sportautók és gran turismók világának egykoron az egyik legérdekesebb manufaktúrája volt az argentin autóversenyző és üzletember, Alejandro de Tomaso által létrehozott márka, amely nemes egyszerűséggel az alapító nevét viselte. A főként sportautókat készítő apró cég egyik legismertebb járgánya a Pantera volt, amelyből egy példány nem régiben egy amerikai pajta sarkából került elő húsz évnyi álom után.
A De Tomaso Pantera 1971-ben debütált, mint a Mangusta utódja. Az elődjéhez hasonlóan ezt az autót is a Ghia stúdiónál tervezték, azonban a vonalai már nem Giugiaro, hanem Tom Tjaarda nevéhez fűződnek. A Pantera az elődjéhez képest jóval modernebb kialakítású autó volt, karosszériája már önhordó kivitelű volt, amely nagyobb merevséget biztosított. Továbbá emiatt nagyobb darabszámot is tudtak belőle készíteni, hiszen 1992-ig bő 7200 példányt gyártottak.
A De Tomaso azon egzotikus európai autómárkák közé tartozott, amelyek nem fejlesztettek saját motort, hanem amerikai V8-as motorokat használtak. A márka a Ford V8-as szíveit használta, a Pantera a 351-es Cleveland blokkot kapta, amelynek 330 lóereje ötfokozatú ZF váltóművön keresztül jutott el a hátsó kerekekhez. A középmotoros sportgép ezzel a konfigurációval 256 km/h-ig lendült. A Ford motorral egyébként teljesen versenyképes volt a konkurenseihez képest. A Lamborghini Miura 345 lóerőt, a korabeli 911 Turbo szintén 330 lóerőt, a Ferrari 512 BB 355 lóerőt produkált.
A Forddal való együttműködésnek köszönhetően az USA-ban a Lincoln-Mercury szalonokban értékesítették a De Tomaso típusokat. Ráadásul itt vállalták a szervizelésüket és a javításukat is. Akkoriban a Pantera az egyik legelérhetőbb és megfizethetőbb középmotoros sportautónak számított. A standard Ford alkatrészek miatt a mai napig könnyű ezeket az autókat életben tartani, ellentétben egy-két Ferrari vagy Maserati modellel.
A képeken látható példány 1972-es évjáratú, amerikai export. Georgia államban egy erdő mélyén található pajtában bukkantak rá. Csak tudnám, hogy kerülhetett oda… Szóval az idő vasfoga nem kímélte ezt az autót, a rozsda több helyen is csámcsog rajta, valamint a beltere is igen viseltes.
A siralmas állapota ellenére azonban komplett az autó, a motor és a váltó is benne van. A középkonzolban ráadásul egy korhű Alpine kazettás rádió van. Sőt még az eredeti Campagnolo felnik is megvannak, amelyeken ősrégi Goodyear Eagle abroncsok tartják még a levegőt.
A napokban gazdára talált a gép, kicsivel több, mint 33 ezer dollárért. Ha gondos kezekbe került, akkor teljes restauráció után akár bő 100 ezer dollárt is érhet ez a kék Pantera.
Forrás, képek: silodrome.com, bringatrailer.com