Maserati Project24 és Maserati MC20 GT2
Nem tétlenkednek a kedvenc olasz autómárkám sportrészlegén sem. Nem régiben számoltunk be arról, hogy az MC20 sportautóból megérkezett a spyder változat. Most pedig a gyár versenyrészleges húzott elő a kapjából egyszerre két MC20 alapú versenyautót is. Ezek közül a Project24 a közeli/távoli jövő futurisztikus pályagépe lehet, míg az MC20 GT2 nagyon is kézzel fogható járgány.
A Project24 az MC20-as sportautó kifejezetten pályaorientált célszerszám, amely ebből kifolyólag alkalmatlan közúti közlekedésre. A háromliteres Nettono V6-os motort új turbókkal látták el, amelynek köszönhetően az erejét 740 lóerőre tornázták fel. Az utcai gép 621 lovához képest ez nagy ugrás. Az utcai változat duplakuplungos nyolcfokozatú automatikus váltóművét hatfokozatú szekvenciális egység váltja, de a hajtásláncban még további változást is eszközöltek. Részlegesen önzáró mechanikus differenciálművön keresztül jut el az erő a hátsó kerekekhez.
Az úton tartásáról állítható futóművek, a megállásról Brembo karbon-kerámia fékek gondoskodnak. A biztonságot a bukókeret fokozza, valamint hatpontos biztonsági övek, állítható verseny ABS és menetstabilizátor. A 18″-os kerekek központi anyás rögzítéssel szerelt kovácsolt darabok, de azt egyelőre nem tudni, hogy gyárilag milyen abroncsokkal szerelik fel ezeket.
Ami a megjelenését illeti, alaposan átszabták az MC20 külsejét. Óriási első splitter, hátsó szárny, amelyek több fokozatban állíthatóak, komplett aerodinamikai csomag. Száműzték az első fényszórókat, az orrán kialakítottak egy nagy légbeömlőt és a tetőre is jutott egy periszkóp, amelyen keresztül a motorhoz jut a levegő.
A fejlesztések eredményeként egy 1250 kg-ot nyomó pályagépet alkottak meg. Továbbá a jövőbeni vevőknek számos opciót is kínálnak. Kérhetnek hozzá anyósülést (minek?), fedélzeti kamerát, tolatókamerát, telemetriai egységet, keréknyomást figyelő rendszert és egy központi kijelzőt, amelyen a köridők és egyéb adatokat lehet nyomonkövetni. A menetdinamikai adatokról még nem szóltak ugyan semmit, azt viszont lehet tudni, hogy csak 62 példány készült, vélhetően csillagászati áron.
A GT2-es versenyautó ehhez képest jóval inkább hasonlít az utcai MC20-ra. A Maserati korábban, 2004 és 2010 között az MC12 versenyváltozatával próbált szerencsét az FIA GT2-es kategóriában. Most visszatérnek ide az új üdvöskéjükkel.
Az MC20 GT2 változatában szintén hatfokozatú szekvenciális váltóművet és részlegesen önzáról mechanikus diffit alkalmaznak. Pontosan menetdinamikai adatokat még nem közöltek, de 630 lóerő körüli teljesítményre lehet számítani.
A versenyautó hivatalos premierjére a 2022-es Spa 24 órás futamon lehet számítani. Ezen a pályán a márka az MC12-vel 2005-ben, 2006-ban és 2008-ban is megnyerte a futamot. Az új versenyautóval a 2023-as Fanatec GT2 European Series-ben találkozhatunk először.
Forrás, képek: Maserati
A cikk elkészítése kb. 2 munkaórát vett igénybe.