Az 1968. október 17-én bemutatott, és hatalmas sikert aratott “Bullitt” című film forgatásához két darab 1968-as Mustangot használtak. A film elkészülte után a két autó más-más helyre került: a Steve McQueen által vezetett darabot a Warner Bros. vette meg egy magánszemély számára, a másik pedig – amit a látványos üldözési jelenetekben az ugratásokhoz használtak – egy mexikói autóbontóba került. A bontásra szánt autó jóval később, 2017 elején újra felbukkant a kaliforniai Bajában, de a másiknak nyoma veszett. Ezidáig.
A film néhai sztárját a jelenlegi tulajdonos, Sean Kiernan édesapja, Robert vásárolta meg 1974-ben. Sean most kapcsolatba lépett a Forddal, és családja régi álmát valóra váltva az eredeti autó a vadonatúj Mustang Bullitt mellett megmutatta a 2018-as Észak-Amerikai Autókiállításon. 50 évvel ezelőtt született a szóban forgó Mustang, egészben pontosan 1968. január 8-án gurult le a gyártósorról. A híres filmes Fordot a Kiernan család tulajdonában van 1974 óta, Robert Kiernan a Road and Track magazin 1974. októberi számában bukkant arra a hirdetésre, amelyben elírták a film címét: „“1968 Bullett Mustang driven by McQueen in the movie. Can be documented. Best offer.” Robert nem tétlenkedett sokat, azonnal lecsapott az autóra, amelyet egy rendőrnyomozó hirdetett. Így megszerezte azt a pony cart, amely ma már igazi történelmi ikon a filmes és autós világban egyaránt.
Három évvel azután, hogy megvette az autót egy telefonhívást kapott, Steve McQueen volt az, aki meg akarta vásárolni tőle a híres Mustangot. Robert természetesen nem adta el az autót, később McQueen még írásban is tett egy vételi ajánlatot, de erre már sohasem kapott választ. A zöld Mustang meglehetősen jó kondícióban van a mai napig is, igaz ugyan, hogy néhány helyen már felütötte rajta a fejét a rozsda, de még ma is működőképes. Az évek során néhány módosítást eszközöltek rajta, az antenna például átkerült a jobb első sárvédőre a túloldalról, a visszapillantó tükrök is hagyományosra lettek cserélve, valamint egy Hurst váltómű került az autóba. Egyszer sajnos Sean nagyapja nekiment valamikor a ’70-es években, ekkor le kellett róla venni az első lökhárítót és az első köténylemezt. Sokáig nem mutatták meg senkinek sem ezt a csodás Mustangot, csak a család egy-két közeli ismerőse, illetve rokona tudott az autóról, amelyben a jól ismert 390 köbhüvelyk hengerűrtartalmú V8-as motor adta a hátsó kerekhez a 325 lóerőnyi teljesítményt.
Különleges kiadás: Mustang Bullitt
A vadonatúj Mustang Bullitt manuális sebességváltója és a fehér biliárdgolyó-váltógombja egyfajta tisztelgés az eredeti autó emléke előtt. Az alapáron kínált aktív szelepes kipufogórendszer jellegzetes, doromboló hanggal tölti meg az utasteret, így nem csak a látvány, de az érzés is hasonló, mint anno.
Az alapfelszereltség része még a 12 colos, digitális LCD-műszeregység is, ami minden olyan funkcióval rendelkezik, amit a még idén Európában is forgalomba kerülő vadonatúj Mustang kínál, ám ebben a változatban a gyújtás ráadása után a póni képe helyett egy különleges, az autót ábrázoló zöld Bullitt üdvözlő ikon jelenik meg a képernyőn.
“Az új Bullitt változat ugyanolyan laza, mint Steve McQueen volt annak idején,” vélekedett Darrell Behmer, a Mustang vezető formatervezője. “Dizájnerként ez a Mustang a kedvencem, pedig nincsenek rajta csíkok, légterelők vagy emblémák. Ennek az autónak semmi ilyesmire nincs szüksége – hiszen már önmagában is nagyon menő.”
A Ford mindössze kétféle fényezéssel gyártja ezt a változatot: a vásárlók a Shadow Black mellett a mozifilmből is ismert, klasszikus Dark Highland Green árnyalatot is megrendelhetik. A McQueen által vezetett autó hangulatát több más részlet is felidézi: a hűtőrács és az első oldalablakok finom krómkerete, valamint a klasszikus dizájnú 19 colos alumínium keréktárcsák. Az autó tervezői kívül-belül egyaránt visszafogottan bántak az emblémákkal; kívül például a kör alakú tanksapka Bullitt logója az egyetlen ilyen elem.
A zöld Bullitt Mustang számos eredeti kiegészítője a mai napig az autó részét képezi, így az American Racing Wheels gyártmányú kerekek, a fordulatszámmérőn még a mai napig látható annak a vörös szalagnak a maradványa, amely McQueennek jelezte, hogy azon túl ne forgassa a motort, mert az könnyedén felrobbanhatott a folyamatos terhelés miatt. Továbbá a vezető oldali részen hátul még mindig megvan az a cső, amely a keményebb jelenetekben a füstöt a hátsó kerekekhez vezette a látványos kerékkipörgetések során. Még soha nem volt felújítva, a beltere is érintetlen, 50 évnyi patina van rajta, ezt már így kell megőrizni az utókornak.
Most pedig tekerd fel a hangerőt!
Képek, háttérinfók: Ford, Historic Vehicle Association, Ford Magyarország