A címben szereplő elnevezés véletlenül sem a Gilette borotva termékeire utal. Nem, nem hülyültünk meg, nem mentünk át életstílus vagy hasonló tanácsadó blog szerepbe. Továbbra is autókról lesz szó. A Mach-E jelen esetben egy nagyon ismert modelljelzésnek a modernizációját jelenti. Ha azt mondom, hogy Mach-1, akkor az autóőrültek mindegyike tudja, hogy a világ legférfiasabb sportautójáról, ráadásul annak igazán teljesítményorientált verziójáról van szó. A Mustang 55 éves története során eddig csak az első a harmadik és a negyedik generációjából készült ilyen változat. Most azonban színre lép a legújabb Mustang, a Mach-E, amely egy elektromos crossover.
Ezer és millió pletyka és kiszivárgott fotó volt már arról, hogy a Ford egy teljesen új elektromos autót szeretne piacra dobni, méghozzá úgy, hogy a Mustang márkanevet használja fel. A találgatásoknak vége, valóban a Mustang mostantól modellcsalád, bő félévszázados története során ez az első elektromos változat, illetve az első négyajtós, vagyis valójában ötajtós vad ló. Vegyesek bennem az érzések az autót látva és olvasgatva a róla publikált sajtóközleményt. Járjuk kicsit körbe a Mustang Mach-E típust, és majd közben véleményt alkotunk róla.
A legelső Detroiti Autószalon Henry Ford elmondta, hogy olyasmin dolgozik, ami villámcsapásként hat majd a piacra. Ez volt a T-Modell. Valami hasonló a tervük most is a Mach-E modellel, persze nem könnyű a helyzet, hiszen azért már a legtöbb gyártó kezdi egyre jobban odatenni magát az elektromos autók piacán, de talán mintha ez az autó egy kicsit másabb, mint amiket eddig láttunk.
A Ford mérnökei úgy keltették életre ezt az autót, hogy a fejlesztés során mindvégig a vásárlók vágyait és igényeit tartották szem előtt. Mit ne mondjak, eléggé furcsa igényei és vágyai vannak a mai autóvásárlóknak. A tervezők azért nem teljesen rugaszkodtak el a Mustang imázsától és stílusától. Elég sok elemet próbáltak átvenni a legendás modellről és azt adoptálni a crossover formába. Ilyen például a hátsó lámpák optikája, amely jellegzetes Mustang elem. Az orrán persze ennek is ott díszeleg a vágtató ló, igaz már csak egy darab lemezen, nem pedig valódi hűtőrácson. A tető vonalvezetését kissé lejtősre vették, amolyan kupés jelleget adva az egésznek, de szerencsére nem úgy, mint mondjuk az X6-os BMW. Van egyébként olyan szög, amiből nekem elsőre úgy tűnt, mintha a második generációs Focus lejtős hátát kombinálták volna össze a mai Mustang designnal. Érdekes, viszont nem hátborzongató, nem fintorogtam rá egyből. Az a véleményem, hogy a szopott gombóc agyon aerodinamizált elektromos autók formatervéhez képest ez meglehetősen karakteres forma. Nem az a rusnya Tesla formavilág, és nem is az a szokatlan VW I.D., vagy társaik.
Nézzük a műszaki tartalmat. A vásárlóknak kezdetben kétféle akkucsomagot és kétféle hajtásmódot fognak kínálni. A standard pakk 75,7 kWh kapacitású, a nagyobb 98,9 kWh teljesítményt produkál. Az akkuk a padlólemezben foglalnak helyet, a hűtésüket folyadékkal oldják meg, amely hidegben a fűtésüket is megoldja, fő az optimális teljesítmény. Hátsókerék és összkerék meghajtások közül lehet majd választani, igen ez az első 4WD Mustang a világon. A hajtásképlettől függően egy vagy két elektromotor gyötri a kerekeket. Illetve a variációktól függ a hatótáv is, a legkevesebbet a standard akku csomaggal és öszkerékhajtással megáldott verzió tudja, kb. 340 km-t, Csak hátsókerék meghajtással ez némileg több, 370 km-t jelent. A legtöbbet a növelt akkukapacitású hátsókerekes Premium felszereltségi szintű változat tudja, ez akár bő 480 km-t is elmegy egy töltéssel, ugyanerre képes a California Route 1, de már összkerekes változat is. Vannak még ezen kívül köztes értékek, a Premium változat 4X összkerékhajtási rendszerrel némileg több, mint 430 km-t képes megtenni, a kizárólag összkerekes GT Performance változat, ami csak a nagy akkucsomaggal lesz elérhető, 400 km távolságra jut el egy teljes töltéssel. A sajtóközleményben egyébként 600 km-t emlegetnek, mint maximális hatótáv, én a mérföldben megadott adatokat váltottam át km-re, és sehogy nem akar ez kijönni, de biztos úgy van. Teljesítményben egyébként ezen a skálán mozog a Mustang Mach-E: 255, 282, 332 és 459 lóerő.
Ennyit a teljesítményadatokról, most egy kicsit nézzünk be az utastérbe. A szemünket egyből kiszúrja, nálam meg a biztosítékot is leveri, az óriási tablet a középkonzolon. Nem gondoltam volna, hogy divatot fog teremteni ezzel az ocsmány megoldással a Tesla, és hogy a neves gyártók pont ezt az ízléstelen megoldást fogják követni. A Mustang Mach-E modellben debütál az új generációs SYNC kommunikációs és szórakoztató rendszer, ez a modern interfész immáron a negyedik generáció, ami a gépi tanulás segítségével gyorsan elsajátítja a vezető szokásait, sőt az idők során egyre tökéletesebbé válik, hiszen a rendszer ‘over-the-air’ frissítésekkel fejleszti önmagát. Az új generációs SYNC 15,5 colos képernyője és letisztult kezelőfelülete mellőzi a bonyolult menüket, könnyű hozzáférést biztosítva az egyes funkciókhoz, amelyek a minden okostelefon-használó számára jól ismert ujjmozdulatokkal kezelhetők. Mondja ez a sajtóközlemény, szóval ezen fut az infotaintment, és minden adatot, illetve funkciót itt lehet elérni/vezérelni. Ahogy néztem ketté van osztva a kijelző, az alsó sávon mintha dedikált érintőfelületet alakítottak volna ki, gyanítom innen lehet lépkedni a menükben. A nagy kerek elem egy forgókapcsoló, némileg így sikerült feldobni az eredeti Tesla designt. A rendszer és a felhő alapú személyi asszisztens – mert, hogy már ilyen is van – , például felajánlja, hogy menjünk el a fitneszterembe, ha már megtanulta, hogy hétfőnként szoktunk edzeni, vagy hogy telefonáljunk haza, ha munka után minden nap ezt tesszük. Ezek után nem csak a mobilok és a különféle internetes weboldalak követnek és hallgatóznak, hanem már az autóink is. Mi ez, ha nem a totális megfigyelés, amelybe a gyanútlan felhasználó óvatlanul is beleegyezik.
A fotók alapján a beltér egyébként szellősnek és tágasnak mondható, nem spóroltak az üvegfelületekkel sem. Mondhatni ez a praktikus Mustang, öt ajtó, öt személy, hasonló teljesítménnyel, mint az eredeti, csak a V8-as bugyborékolás fog hiányozni. Vagyis, gyanítom, hogy a hangszórókból elő lehet ezt a műhangot is csalogatni. Viszont a térrel ügyesen játszottak a tervezők, az autó orrában is kialakítottak egy 100 literes csomagteret, A hátsó csomagtér 402 literes, amely a hátsó ülések ledöntésével 1420 literig bővíthető. Szóval, aki ezután hűtőt vagy mosógépet kíván a Mustangjában szállítani, akkor ezután könnyedén megteheti.
A Ford kínálatában újdonság, hogy ezt az autót akár a mobiltelefonunk használatával is nyithatjuk, vagy zárhatjuk. Valamelyik másik autóban is mutattak már be ilyesmit az elmúlt hónapokban, nem emlékszem a típusra, de azt hiszem akkor is megjegyeztem, hogy ez az autótolvajok álma lehet. Persze a telefon arra is jó lesz, hogy az autó aktuális állapotát lekérjük. Ha egyébként lemerülne a mobilunk, akkor is be tudunk jutni az autóba, a B oszlopon tudunk megadni egy kódot, ami a bejutást biztosítja, a központi kijelzőn pedig egy másik kóddal indíthatjuk a Mustangot. Azt már mondanom sem kell, hogy asszisztensek garmadája lesi a sofőr minden mozdulatát, vagy éppen tétlenségét.
Nem kell aggódni, ha lemerül, vagy épp merülőfélben van a Mach-e. Az otthoni töltéshez az amerikai autógyártó a Ford Mobile Charger megoldását kínálja, Ez ötször akkora töltőkapacitást biztosít, mintha egy szokványos háztartási konnektorra kötnénk a járgányt. A másik opció a Ford Connected Charge Station, amely 48 amperrel nyomja az áramot a Mach-E akkucsomagjába, ezzel óránként nagyjából 50 km-re való áram szuszakolható az autóba. Utazás közben a folyamatosan frissülő navigációs rendszer mindig megmutatja a nyilvános töltőállomások aktuális helyzetét, és javaslatot tesz a legkényelmesebben elérhető állomások megközelítésére, így az autósoknak sosem kell aggódniuk amiatt, hogy váratlanul lemerül az akkumulátor. Feltéve, hogy olyan helyen autózunk, ahol ki van építve a hálózat.
A villanyos Mustang 2020-ban érkezik meg a szalonokba, a Premium és a First Edition változatok lesznek először elérhetőek, utóbbi azért nevéből adódóan limitált darabszámban. A Select, a California Route 1, és a csúcsot jelentő GT Performance 2021-ben érkeznek. A rendeléseket azonban már most fel veszik a kereskedők. Nem gondoltam volna, hogy ez valaha megélem, elektromos Mustang. A Ford részéről valahol érhető a névben rejlő marketing érték kiaknázása, hiszen ez a gyártó első teljes egészében önálló elektromos típusa (értsd. nem egy korábbi modell átalakítása), így talán világszinten is könnyen eladható lesz.
„Valamelyik másik autóban is mutattak már be ilyesmit az elmúlt hónapokban, nem emlékszem a típusra, „
A Tesla ezt már évek óta tudja. Meg kb. mindent amit ez a Ford tud. Ami feltűnt az a beltér: fantáziátlan lopni a design-t egy másik cégtől.
Hát ha mást nem, azt elérik hogy az öreg Mach Mustangok ára most elindul felfelé 😀